Gå til innhold

Lånekassen krever 15 000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har havnet i en ganske lei situasjon. Saken er at jeg studerer i utlandet, men for masteroppgaven vår er det ikke tilknyttet noen form for undervisning så vi kan skrive oppgaven hvor vi vil i verden.

Jeg valgte å bli boende ved studentbyen min frem til midten av mai, før jeg flyttet hjem da jeg ikke lenger hadde leilighet og jeg tenkte det var greit å skrive den ferdig i Norge.

Saken er at jeg meldte fra til Lånekassen om flyttingen hjem, dette fordi de har hatt en del stikkprøver der jeg studerte og fordi jeg ikke ville risikere å bli straffet noe om jeg skulle være uheldig å bli tatt.

Nå i kveld, for 20 min siden mottok jeg vedtaksbrevet fra Lånekassen. Og for å gjøre det kort krever de tilbake 15 000 innen tre uker fordi jeg ifølge dem ikke har rett på støtten da jeg har avbrutt studiene mine.

Det har jeg ikke, og det vet de (tror jeg), men ettersom kravene er at jeg oppholder med ved studiestedet mitt og følger undervisning der - noe jeg ikke er nå så skal de ha disse 15 000 tilbake med en gang.

Saken er jo at jeg ikke har mulighet til å betale tilbake 15000 sånn innen tre uker, jeg har riktignok flyttet hjem til Norge. Men jeg har hatt utgifter og jeg er student ennå. Jeg skriver masteroppgave og den skal ikke leveres før rett over sommeren.

Jeg skal ta kontakt med dem imorgen og snakke med dem. Men jeg lurer på om noen har vært borti en slik situasjon før? Hva er sjansene mine for å få utsatt dette? Jeg er jo student fremdeles, og selv med min lille studentjobb ved siden av studiene har jeg ikke mulighet til å skaffe 15 000 innen tre uker.

Kanskje om 2 mnd om jeg får nok vakter er det mulig! Alle svar settes stor pris på!

Jeg kjenner jeg angrer på at jeg meldte ifra, man blir jo straffet for å melde ifra men man blir også straffet om man ikke melder ifra. :grine:



Anonymous poster hash: 56603...6f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send dem bekreftelse på at du er student der du sier du er enda en gang med forklaring.

Ja jeg skal sende dem mail med masterkontrakten og veilederkontrakt + opptaksbrevet mitt igjen. Jeg har lært meg en ting at med Lånekassen må man ha alt skriftlig.

Uff altså. Jeg var forberedt på at jeg kom til å få 10 000-15 000 fra stipendet omgjort til lån da jeg flyttet hjem til Norge de to siste mnd, men at de skulle komme med krav om betaling innen 3 uker så jeg ikke komme i det hele tatt...

Anonymous poster hash: 56603...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja jeg skal sende dem mail med masterkontrakten og veilederkontrakt + opptaksbrevet mitt igjen. Jeg har lært meg en ting at med Lånekassen må man ha alt skriftlig.

Uff altså. Jeg var forberedt på at jeg kom til å få 10 000-15 000 fra stipendet omgjort til lån da jeg flyttet hjem til Norge de to siste mnd, men at de skulle komme med krav om betaling innen 3 uker så jeg ikke komme i det hele tatt...

Anonymous poster hash: 56603...6f1

Du, det har vært et helvetes rot med dem de siste 6 mnd, det har jeg en lengre historie fra for nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke opprettholdt kravene fra lånekassen, så da har du ikke krav på penger fra dem. Anbefaler du tar kontakt med dem for en betalingsplan.

Ikke hør på Gjest, hun er ikke saklig på denne siden.



Anonymous poster hash: 2ee3b...91d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får satse på at det ordner seg etter en telefonsamtale, samt papirene fra skolen.

Hvis det ikke ordner seg, må du enten be om betalingsutsettelse, eller få satt opp en betalingsplan.



Anonymous poster hash: 7aa91...540
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låne penger av foreldre?

Låne penger av foreldre?

De har ikke mulighet til å skaffe 15000 innen tre uker.

Du har ikke opprettholdt kravene fra lånekassen, så da har du ikke krav på penger fra dem. Anbefaler du tar kontakt med dem for en betalingsplan.

Ikke hør på Gjest, hun er ikke saklig på denne siden.

Anonymous poster hash: 2ee3b...91d

Nei og det er helt greit. Jeg var, som jeg skrev i svar 2, at jeg kom til å få omgjort mellom 10 000-15 000 fra stipend om til lån som en dag skulle tilbakebetales. Men at den tilbakebetalingen skal skje innen 3 uker og det mens man er student kommer som et stort sjokk for meg.

Jeg vil høre om andre har hatt lignende situasjoner, om de har fått betalingsutsettelse til etter endte studier.

Jeg er veldig klar over, og jeg vil betale dem tilbake, selvfølgelig! Men om 3 uker, er det rett og slett ikke mulig!

TS

Anonymous poster hash: 56603...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får satse på at det ordner seg etter en telefonsamtale, samt papirene fra skolen.

Hvis det ikke ordner seg, må du enten be om betalingsutsettelse, eller få satt opp en betalingsplan.

Anonymous poster hash: 7aa91...540

Betalingsplan var ikke dumt! Det er jo selvfølgelig veldig kjipt, men det er et godt alternativ til å betale alt innen 3 uker eller om jeg ikke får utsettelse. Takk for info!

TS

Anonymous poster hash: 56603...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk krav om 65tusen innen tre uker selv under mine studier. Etter litt krangling med en saksbehandler la jeg på og ringte på nytt og fikk en annen. Fikk den tre ukers fristen utsatt til tre måneder, med mulighet til å utvide denne om jeg ikke rakk fristen med tanke på at jeg for tiden ikke hadde jobb. Er du heldig treffer du en medgjørlig saksbehandler, dokumenterer du derimot at studiene ikke er avbrutt så er det godt mulig de dropper kravet. Ring, be de skrive en rapport skriftlig (alltid ha alt skriftlig med de!) som du mottar etter endt samtale. De er ikke alltid like flinke på mail etter min erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk krav om 65tusen innen tre uker selv under mine studier. Etter litt krangling med en saksbehandler la jeg på og ringte på nytt og fikk en annen. Fikk den tre ukers fristen utsatt til tre måneder, med mulighet til å utvide denne om jeg ikke rakk fristen med tanke på at jeg for tiden ikke hadde jobb. Er du heldig treffer du en medgjørlig saksbehandler, dokumenterer du derimot at studiene ikke er avbrutt så er det godt mulig de dropper kravet. Ring, be de skrive en rapport skriftlig (alltid ha alt skriftlig med de!) som du mottar etter endt samtale. De er ikke alltid like flinke på mail etter min erfaring

Oi jeg skulle ha spurt om rapport ja! Han sa jeg ikke trengte å gjøre noenting da alt ville ordne seg automatisk om jeg ikke betalte innen de 3 ukene.

Men jeg stoler ikke på dem helt når det kommer til hva de sier over tlf så har sendt mail og spurt om det samme + skrevet hva han sa til meg på telefonen. Får jeg ikke svar innen 10 dager ringer jeg på nytt! Skal huske å be om rapport da. Tusen takk for gode råd!!

TS

Anonymous poster hash: 56603...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo avbrutt studiene om du ikke oppholder deg på studiested. Du har brutt vilkårene til Lånekassen. Dette skulle du sjekket opp FØR du flyttet hjem.



Anonymous poster hash: c31d2...f5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo avbrutt studiene om du ikke oppholder deg på studiested. Du har brutt vilkårene til Lånekassen. Dette skulle du sjekket opp FØR du flyttet hjem.

Anonymous poster hash: c31d2...f5f

Herrefred jeg har ikke avbrutt studiene, og det bekreftet Lånekassen da jeg ringte dem. Jeg har brutt vilkårene for å få stipend ja, men jeg har verken avbrutt studiene eller ikke sjekket vilkårene før jeg flyttet hjem.

Jeg sjekket alt inne på nettsidene til Lånekassen, og der står det spesifikt at man må gi beskjed om man flytter hjem eller bosituasjonen endrer seg. Det står også at det kan endre vilkårene for støtten du får, og det var også helt greit. Jeg var klar over at jeg kom til å få mellom 10 000 -15 000 omgjort til lån, da jeg ikke lenger hadde rett på stipend (da jeg har flyttet tilbake til Norge).

MEN: At de krever betalingen tilbake innen 3 uker, og det midt i et semesterinnspurt, eller oppgaveskriving for min del er urimelig. Og det er det jeg reagerte på og lurte på om det var mulig å utsette dette da jeg faktisk fremdeles er student.

Hva med å lese innholdet nøye i tråden før du kommenterer neste gang?

TS

Anonymous poster hash: 56603...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herrefred jeg har ikke avbrutt studiene, og det bekreftet Lånekassen da jeg ringte dem. Jeg har brutt vilkårene for å få stipend ja, men jeg har verken avbrutt studiene eller ikke sjekket vilkårene før jeg flyttet hjem.

Jeg sjekket alt inne på nettsidene til Lånekassen, og der står det spesifikt at man må gi beskjed om man flytter hjem eller bosituasjonen endrer seg. Det står også at det kan endre vilkårene for støtten du får, og det var også helt greit. Jeg var klar over at jeg kom til å få mellom 10 000 -15 000 omgjort til lån, da jeg ikke lenger hadde rett på stipend (da jeg har flyttet tilbake til Norge).

MEN: At de krever betalingen tilbake innen 3 uker, og det midt i et semesterinnspurt, eller oppgaveskriving for min del er urimelig. Og det er det jeg reagerte på og lurte på om det var mulig å utsette dette da jeg faktisk fremdeles er student.

Hva med å lese innholdet nøye i tråden før du kommenterer neste gang?

TS

Anonymous poster hash: 56603...6f1

Jeg ringte dem også før jeg flyttet hjem, og fikk bekreftet at jeg ville få mer i lån om jeg gjorde det. Men ingen sa noen ting om at kravet om tilbakebetaling ville komme med en gang selv når man fortsetter studiene.

Anonymous poster hash: 56603...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg ville heller sendt brev enn mail. Lånekassen gir bare generelle svar på mail, av typen "god dag mann, økseskaft".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...