Gå til innhold

Sliten hele tiden. Sitter det i hodet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig egentlig alltid vært litt "lat". Men de siste par årene har jeg vært ekstremt sliten. Alle kreftene mine går på å komme på meg jobb, hvilket har ført til at huset mitt ser ut et bomba h***hus og jeg har liten sosial kontakt utenom jobb.

Stort sett alle i min omgangskrets sier at jeg "må komme meg ut av det". Hvis man trener får man energi etc, men jeg orker ikke engang tanken på å trene?

Jeg har ikke det beste kostholdet, men det er blitt bedre i det siste. Hadde jeg vært helt "normal" om jeg bare hadde spist litt mer frukt og grønt?

For to år siden fikk jeg konstatert lavt stoffskifte, og da trodde jeg kanskje jeg hadde svaret. Men selv etter 2 år med normale verdier ser jeg ikke store bedringen. Kan det være noe med stoffskifte selv om prøvene er OK?

Alle sier at man liksom må "snap out of it", men det er jo ikke som jeg vil være sånn her? Jeg har ikke lyst til å avlyse planer rett og slett fordi jeg ikke orker og jeg har ihvertfall ikke lyst til å bo i et rotehus. Men jeg klarer bare ikke å gjøre noe med det..

Kjenner at jeg kommer til å gå på en smell snart hvis ikke noe skjer, jeg føler meg rett og slett utslitt. Det skal nevnes at jeg er 26 år, men for tiden føler jeg meg som en 65 åring som har jobbet hele livet...



Anonymous poster hash: c7061...c18
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du bør forsøke å snu om på tankesettet ditt. "Å trene" trenger ikke være mer enn å gå en times tid. Bestem deg for at i dag skal jeg rydde i stuen og slik gjør du dag for dag. Å sove for lite kan føre til slitenhet og å sove for mye kan føre til slitenhet. Går du på medisiner - dette kan jo også være årsak til at du er sliten...<br /><br />Lykke til!

Anonymous poster hash: 72207...667

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har legen tatt flere prøver av deg nylig, eller er det bare stoffskiftet som sjekkes regelmessig?

Jeg var som deg; utslitt etter en lang dag, og helt tom. Fikk påvist lavt stoffskifte og cøliaki, men på tross av etterhvert normale verdier og "cøliakikosthold" merket jeg ikke all verdens bedring. Det gikk tilsutt så langt at jeg gikk til legen for å be om sykemelding, jeg var overbevist om at det var noe mer galt meg meg. Hun ga meg ei ukes sykemelding, ny time uka etter og "hjemlekse" om å lage en liste over alt jeg må gjøre, og fordele dette utover uka, som en timeplan. Når jeg tenkte på ALT jeg måtte gjøre ble jeg utslitt og kom aldri i gang, men når jeg delte opp arbeidsoppgavene tok de sjelden mer enn fem-ti minutter.

Eks på mandag: vanne blomster og plukke ut av oppvaskmaskina.

Tirsdag: brette klærne på tørkestativet og rydde stua.

Onsdag: rydde soverommet og skrive menyliste og handleliste for neste uke.

Torsdag: vaske bad og kjøkken. Samt rydde ut av oppvaskmaskina.

Fredag: handle.

Lørdag: vaske klær.

Søndag: fri.

Det å se hvor koselig det ble med så lite hver dag, ga meg energi, så jeg fortsatte med denne type liste i lang tid etterpå. Ofte gjorde jeg morgendagens oppgaver i dag, for da visst jeg at jeg kunne kose meg å slappe av neste dag.

Håper du kommer deg opp igjen!!!



Anonymous poster hash: ee520...dd4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke på andre medisiner enn Levaxin for stoffskiftet.

Jeg har bedt om time til å teste alt, så jeg skal til legen i morgen.

Jeg har tenkt på å lage meg en slik liste faktisk, men når dagen kommer så er jeg sliten fordi jeg har vært på jobb, eller jeg vil bare slappe av fordi jeg endelig har fri. Jeg føler innimellom at det sitter i hodet, men så VIL jeg jo ha det bra, men jeg orker ikke! Jeg blir gal..

TS



Anonymous poster hash: c7061...c18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at legen sjekker jern og b12 og ikke bare blodprosenten. Lykke til!



Anonymous poster hash: 9f956...731
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke på andre medisiner enn Levaxin for stoffskiftet.

Jeg har bedt om time til å teste alt, så jeg skal til legen i morgen.

Jeg har tenkt på å lage meg en slik liste faktisk, men når dagen kommer så er jeg sliten fordi jeg har vært på jobb, eller jeg vil bare slappe av fordi jeg endelig har fri. Jeg føler innimellom at det sitter i hodet, men så VIL jeg jo ha det bra, men jeg orker ikke! Jeg blir gal..

TS

Anonymous poster hash: c7061...c18

Fortell legen hvordan du virkelig har det, og fortell om tiltak du har tenkt, men som du ikke har overskudd til når det kommer til stykke. Kanskje du får ei uke eller to sykemelding. Be om ny time ved endt sykemelding. Lag avtaler og mål med legen som du skal gjennomføre før oppfølgingstimen. Som lage listen, følge den og en 20 min gåtur hver dag. Kanskje er er disse små tingene nok...

Anonymous poster hash: ee520...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke stjele tråden din, men vil bare si at jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Jo mer jeg har å gjøre, enten det er husarbeid eller en liten tur på butikken, blir jeg helt utslitt bare på tanken. Jeg vet at jeg alltid føler meg mye, mye bedre når jeg for gjort unna de tingene som må gjøres, men jeg har som oftest bare ikke den lille energien som trengs til å komme i gang - selv nå som jeg ikke har hverken skole eller jobb å gå til.

Går nå til psykolog grunnet depresjon og angst, m.m., og ble fortalt at det er veldig vanlig å bli så utslitt som dette om man sliter med depresjon og/eller angst. Har du noe av det tro...? Jeg ble uansett fortalt å lage en ukeplan, noe som jeg vet har hjulpet litt før, og dele alle gjøremål utover en uke. Ikke noe stort, men bare litt, sånn som ble nevnt før meg her i tråden. F.eks: ta en oppvask på Mandag. To, om du orker. Og på Tirsdag, kan du kanskje samle sammen alt skittentøyet ditt og gjøre klart til Onsdag, da du kan begynne å vaske det. ... For eksempel. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjon kan gjøre at man mister energi og alt blir et ork.

Men det hjelper hvis man har noe å gjøre hver dag som man gleder seg til. Er det noe du kunne tenkt deg å begynt med som kanskje interesserte deg før?

Anonymous poster hash: 9a0aa...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke på andre medisiner enn Levaxin for stoffskiftet.

Jeg har bedt om time til å teste alt, så jeg skal til legen i morgen.

Jeg har tenkt på å lage meg en slik liste faktisk, men når dagen kommer så er jeg sliten fordi jeg har vært på jobb, eller jeg vil bare slappe av fordi jeg endelig har fri. Jeg føler innimellom at det sitter i hodet, men så VIL jeg jo ha det bra, men jeg orker ikke! Jeg blir gal..

TS

Anonymous poster hash: c7061...c18

En annen ting er å se hvor i normalområdet du ligger i forhold til stoffskiftet. Muligens du faktisk må øke mengden Levaxin for å få mer overskudd? I tillegg kan det være lurt å sjekke FriT3.

Noen må ligge helt i ytterkantene av normalområdet (Høy FT4/lav TSH) for at kroppen skal fungere, mens andre har det best midt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar.

Blodprosent og blodsukker var normalt. Resten får jeg svar på om en ukes tid.

Han lurte på om jeg likte jobben min eller om jeg følte meg så og si utbrent. Jeg syns jobben min er slitsom til tider, men jeg føler meg ikke utbrent. "Bare" veldig sliten.

Veldig mange sier at depresjoner kan føre til at man blir sliten, men jeg føler meg ikke deprimert. Så klart- det er jo slitsomt å gå sånn her og noe gjør det nok med psyken min. Jeg føler uansett at hodet vil, men kroppen vil ikke.

Legen gjør ikke noe mer før svarene er tilbake naturligvis. Jeg har hatt jernmangel før men kan ikke ta jerntabeletter pga magen, men det var visst mulig å få det i sprøyteform. Kan virkelig mangel på vitaminer og slikt være alt? Er det bare og spise mer og frukt og grønt og ta kosttilskudd så hjelper det? Jeg håper ihvertfall nesten det, for det er jo ikke så ille! Og da blir jeg kanskje mitt gamle selv igjen.

Anonymous poster hash: c7061...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjon kan gjøre at man mister energi og alt blir et ork.

Men det hjelper hvis man har noe å gjøre hver dag som man gleder seg til. Er det noe du kunne tenkt deg å begynt med som kanskje interesserte deg før? Anonymous poster hash: 9a0aa...3aa

Jeg har noen hobbyer jeg driver med, som jeg koser meg med :)

Jeg hadde nok hatt godt av å vært litt mer sosial på fritiden og ikke være hjemme, men igjen, når jeg først har fri er alt jeg orker å lade opp til neste arbeidsdag...

Anonymous poster hash: c7061...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du og sliten av å gå opp en trapp?

Vel, jeg kan ikke huske sist gang jeg tok trappene. Jeg tar alltid heis. Så det er vel et ja!

Anonymous poster hash: c7061...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg å melde deg inn i stoffskiftegrupper på fb for å skaffe deg mer kunnskap. Noen av oss føler oss føler oss ikke bra selv om legen sier at blodprøvene er fine. De styrer ofte kun etter tsh og ikke ft3 og ft4 og sjekker ikke nivået av ulike vitaminer. Jeg fikk ikke et nytt liv før jeg gikk over på naturlige medisiner. Levaxin ersyntetisk t4 som kroppen omdanner til t3 som er det aktive hormonet. Det er f.eks. ikke sikkert at omdanningen fungerer tilfredsstillende hos deg.

Anonymous poster hash: 31cc4...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er å se hvor i normalområdet du ligger i forhold til stoffskiftet. Muligens du faktisk må øke mengden Levaxin for å få mer overskudd? I tillegg kan det være lurt å sjekke FriT3.

Noen må ligge helt i ytterkantene av normalområdet (Høy FT4/lav TSH) for at kroppen skal fungere, mens andre har det best midt i.

Anbefaler deg å melde deg inn i stoffskiftegrupper på fb for å skaffe deg mer kunnskap. Noen av oss føler oss føler oss ikke bra selv om legen sier at blodprøvene er fine. De styrer ofte kun etter tsh og ikke ft3 og ft4 og sjekker ikke nivået av ulike vitaminer. Jeg fikk ikke et nytt liv før jeg gikk over på naturlige medisiner. Levaxin ersyntetisk t4 som kroppen omdanner til t3 som er det aktive hormonet. Det er f.eks. ikke sikkert at omdanningen fungerer tilfredsstillende hos deg.

Anonymous poster hash: 31cc4...b7d

Uff, jeg har virkelig ikke peiling. Jeg har tatt tester regelmessig og bare fått vite at de er OK. Fikk brev engang hvor alt står, men det er gresk. De andre gangene har jeg fått vite at det er "OK".

Jeg burde sette meg mer inn i det, ja :frown:

Anonymous poster hash: c7061...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen tilfeller hvor du har mer energi enn vanlig? F.eks. at du har sovet mye, drukket kaffe, vært på ferie, vært sosial, usosial, trent, gått tur i skogen, etc. Eller noe annet som "lader deg opp".

Endret av Jade
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...