AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #1 Skrevet 1. juni 2014 Vi har slikt "nett" til å putte frukt i til jenta på 6 måneder og nå har vi prøv med jordbær. VELDIG populært og hun hylskriker når jeg tar det vekk. Hvor mange små jordbær kan man gi så små? Hun har ihvertfall fått 5 i går og 5 i dag og vil tydeligvis ha mer. Anonymous poster hash: 3ed6c...1f0
Semydfe Skrevet 1. juni 2014 #2 Skrevet 1. juni 2014 (endret) Jordbær (+ kiwi og citrusfruker) bør man være forsiktig med. Noen hs samt litteratur sier vente til etter 1 år. Andre steder igjen har jeg lest at det er ok å smake (som i 1-2 biter), men ikke spise. Synes kanskje 5 stk i går og 5 stk i dag høres i overkant ut. Ville nok gitt det en pause. Min lille på 8 mnd har smakt bittelitt på både jordbær og appelsin, men kun smak. Føre-var-prinsippet og så videre... Endret 1. juni 2014 av Semydfe
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #3 Skrevet 1. juni 2014 Tror babyer er veldig følsomme for jordbær, Kiwi, sitrus osv. Jeg spiste noe jordbær mens jeg ammet, og babyen min fikk veldig vondt i magen av morsmelken. Da spiste jeg ikke det mer og ga ham det først når han var 1 år etter anbefaling fra helsesøster. Anonymous poster hash: ee1a1...303
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #4 Skrevet 1. juni 2014 Jeg har i allefall gitt sånn jordbærsmoothie fra Ella's Kitchen støtt og stadig ) Anonymous poster hash: fb833...a52
LilleBallerina Skrevet 1. juni 2014 #5 Skrevet 1. juni 2014 Det er vel gammelt at man ikke skal gi det? Så lenge baby ikke viser tegn til allergi bør det gå bra. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #6 Skrevet 1. juni 2014 Jeg ville prøvd meg frem Går det fint med 5 og hun ikke reagerer med eksem eller andre ting så er det jo ikke noe problem å gi mer Anonymous poster hash: 2ac6e...ce6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #7 Skrevet 1. juni 2014 Er jordbær i flere av de frukmosene for 4 mnd og oppover, fra Ellas, Nestle osv. Og det er strenge regler for babymat her i Norge. Så da må det vel være trygt. Anonymous poster hash: c039b...5de
Vera Vinge Skrevet 1. juni 2014 #8 Skrevet 1. juni 2014 (endret) Noen babyer reagerer med magevondt når ammende mor spiser jordbær, men jeg tror ikke det har med allergi å gjøre. Og rådet med å vente med jordbær, sitrus, nøtter osv, er ikke et råd som gis til alle øenger, kun der det er slike allergier i nær familie. Jeg hadde mao gitt jordbær til baby (og gjorde det også da min eldste var baby). Endret 1. juni 2014 av Vera Vinge 1
Gjest Keljo Skrevet 1. juni 2014 #9 Skrevet 1. juni 2014 (endret) Vi gir også jordbær gjennom sånt fruktnett som dessert. Ingen fare med det Ingen matvarer utenom honning som kan være farlig for spedbarn, alt er ettersom familien er allergisk eller ikke, da må man være litt obs og introdusere det forsiktig på dagtid for å se an babyen. Babyen vår spiser mye variert, som mango, dadler, aprikos, pastinakk, torsk, bønner osv, egentlig alt mulig rart Endret 1. juni 2014 av Keljo
Johanne88 Skrevet 1. juni 2014 #10 Skrevet 1. juni 2014 Vi har slikt "nett" til å putte frukt i til jenta på 6 måneder og nå har vi prøv med jordbær. VELDIG populært og hun hylskriker når jeg tar det vekk. Hvor mange små jordbær kan man gi så små? Hun har ihvertfall fått 5 i går og 5 i dag og vil tydeligvis ha mer. Anonymous poster hash: 3ed6c...1f0 Jeg vet ihvertfall at man ble frarådet til å gi appelsiner før de ble 1. Men hs sa at det ikke var noen fare. Bare hold øye med babyen. Hàr også gitt Kiwi og jordbær. Mini har ikke reagert på noen av delene og nå er han 9 mnd. Prøv deg frem og følg med på evt reaksjoner:)
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #11 Skrevet 1. juni 2014 Så lenge verken du, barnefar eller noen i umiddelbar nær familie (deres foreldre) er allergikere mot jordbær/sitrus så kan du trygt gi det. Anonymous poster hash: 890a2...f58
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #12 Skrevet 1. juni 2014 Rådene mot jordbær og sitrus er gamle. Det er ikke farlig å gi dette om man ikke har allergi eller eksem hos baby eller nær familie. Er det det, så er det fortsatt ikke farlig å gi, men man bør være klar over at det er triggere for eksem så det kan komme en reaksjon. Kommer den, så unngår man bare å gi mer. Man blir ikke allergisk/mer allergisk av det. Anonymous poster hash: b0d35...f83
Longgone Skrevet 1. juni 2014 #13 Skrevet 1. juni 2014 Så lenge det ikke er allergi i nærmeste familie er det greit å gi jordbær. Så lenge hun ikke reagerer når hun har fått såpass mange, er det vell bare å gi? Min på 8 mnd elsker også jordbær, han får 2-3 stk når vi har.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #14 Skrevet 1. juni 2014 Kan man gi jordbær til en baby med eksem om man ikke ser noen reaksjon? Eller er det dumt uansett? Anonymous poster hash: c039b...5de
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #15 Skrevet 1. juni 2014 Kan man gi jordbær til en baby med eksem om man ikke ser noen reaksjon? Eller er det dumt uansett?Anonymous poster hash: c039b...5de Så lenge du ikke ser noen reaksjon så er det helt greit. Min får bare litt lett rødme i kinnene, så vi gir et par ganger om sommeren. Ser ikke ut til å plage henne. Appelsin/appelsinjuice derimot gir masse eksem, så det unngår vi helt. Anonymous poster hash: b0d35...f83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå