Gå til innhold

Glemt p-pille


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på p-piller i 3 år, type Loette. Jeg glemte å ta p-pillen min i går, men tok den jeg skulle ta i dag til vanlig tid. Typen min kom inni meg i dag, og plutselig fikk jeg en følelse av at det ikke var helt bra pga en glemt tablett..

Er det slik at det er ok å glemme en tablett? Jeg er på første uken i brettet. Setter pris på svar :)



Anonymous poster hash: bae78...e99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen vær så snill å svare meg? :) TS



Anonymous poster hash: bae78...e99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke bra. Min ex ble gravid den gange hun glemte en pille.



Anonymous poster hash: 4e16d...827
Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemmer du p-pille, må du ta den så fort du kommer på det. bruk kondom når du glemmer p-pille (i 2uker tror jeg)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Jeg siterer fra pakningsvedlegget, som også er tilgjengelig på www.felleskatalogen.no/pasientutgave dersom man skulle være så uheldig å miste vedlegget som følger med hver enkelt pakke:

Dersom du har glemt å ta Loette 28

Dersom du er mindre enn 12 timer forsinket (mindre enn 36 timer siden du tok forrige tablett) er p-pillen fortsatt sikker. Ta tabletten så snart du oppdager forglemmelsen og ta den neste tabletten som vanlig.

Dersom du er mer enn 12 timer forsinket kan p-pillen være mindre sikker. Risikoen for graviditet er større dersom du glemmer en p-pille i løpet av den første uken eller på slutten av brettet.

Ta alltid den siste glemte tabletten så snart du blir klar over forglemmelsen, selv om dette innebærer at du må ta to tabletter på samme dag. Fortsett deretter å ta p-pillene som vanlig, men sørg for å bruke en annen prevensjonsmetode i tillegg (som f. eks kondom eller sæddrepende middel) de neste 7 dagene.

Med andre ord: Nei, i den første og siste (aktive) uken på brettet er det ikke greit å glemme en pille. Så nå bør du komme deg på apoteket så fort som mulig og få tak i angrepille. (Helst i dag, men hvis hverken apotek eller legevakt er tilgjengelig i dag, går det greit å ta den i morgen tidlig. Den virker innen tre dager etter samleiet, men bør tas så raskt som mulig.) Husk også å bruke kondom de neste fem-seks dagene. Såfremt det er uaktuelt å bli gravid nå, mener jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud,hvor vanskelig er det å bare google det? enda mer irriterende at du blir sur fordi ingen svarte kl 2 på natta ting du kunne lett ha funnet ut selv.



Anonymous poster hash: 29ffc...3af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer fra pakningsvedlegget, som også er tilgjengelig på www.felleskatalogen.no/pasientutgave dersom man skulle være så uheldig å miste vedlegget som følger med hver enkelt pakke:

Med andre ord: Nei, i den første og siste (aktive) uken på brettet er det ikke greit å glemme en pille. Så nå bør du komme deg på apoteket så fort som mulig og få tak i angrepille. (Helst i dag, men hvis hverken apotek eller legevakt er tilgjengelig i dag, går det greit å ta den i morgen tidlig. Den virker innen tre dager etter samleiet, men bør tas så raskt som mulig.) Husk også å bruke kondom de neste fem-seks dagene. Såfremt det er uaktuelt å bli gravid nå, mener jeg. ;)

Hvorfor skriver du fem ,seks, når det står 7 på teksten du siterer..? håpløst.

Anonymous poster hash: 29ffc...3af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Hvorfor skriver du fem ,seks, når det står 7 på teksten du siterer..? håpløst.

Anonymous poster hash: 29ffc...3af

Fordi hun skrev i natt at pillen var glemt "i går". Hun skriver også at hun tok pillen "i dag" som vanlig. Det tolker jeg dithen at hun glemte pillen på fredag. "Karantenetiden" starter ved glemt pille. I går var da den første dagen etter glemt pille, i dag er den andre dagen. Syv minus to er fem, men dagen i dag er jo langtfra over, derfor la jeg på "-seks". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve å få tak i en angrepille så fort som mulig, helst i dag. Så må du bruke kondom fram til neste menstruasjon, fordi angrepillen forstyrrer hormonbalansen så mye at p-piller ikke er trygge. Det er også anbefalt å ta en graviditetstest om 3-4 uker for å se om du ar blitt gravid.



Anonymous poster hash: badc1...57a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk kondom i 1 uke :-) har gjort det samme 1000 ganger og drete i det, har ikke blitt gravid men man kan bli det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...