Gå til innhold

Sykemelding, hjelp!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Tidligere denne måneden var jeg sykemeldt i 10 dager pga. betennelse på stemmebåndet, halsbetennelse og øvre luftveisinfeksjon. Jeg ble sykemeldt 16. mai, da jeg ikke hadde stemme. Jeg står i butikk, så dvs. at jeg er helt avhengig av å kunne snakke med kundene. Problemet er bare at jeg var russ og det var siste dagen i russetiden. Jeg orket jo såklart ikke dra ut, men dagen etterpå var jeg med i 17. mai toget.

Nå når jeg får lønn, ser jeg at jeg har fått alt for lite, m.t.p. at jeg skulle ha fått lønn for de vaktene jeg hadde når jeg var sykemeldt. Samtidig sier en kollega til meg at sjefen så meg i toget, og at hun da ble irritert. Sjefen har da strøket alle vaktene mine mens jeg var sykemeldt. Er dette lov? Bare fordi hun så meg stå bak på bilen gjennom toget på 17. mai, så kan hun stryke vaktene mine? Kjenner jeg blir veldig frustrert, for jeg var jo faktisk veldig syk.

Anonymous poster hash: d6ecb...93c
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du var syk, og sjefen kan ikke nekte å betale deg lønn fordi hun så deg i russetoget.

• Liker 1
Skrevet

Jo, sjefen har lov til å underkjenne sykemeldinger din, dersom hun/han har grunn til å tro at den ikke er reell/at du ikke er så syk som du sier...

Nøyaktig prosedyre her er jeg ikke sikker på, men du bør ta en snakk med sjefen snarest for å oppklare saken

• Liker 1
Skrevet

Du har krav på pengene. Latterlig gjort av sjefen din

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er merkelig. Det er snakk om et par minutter i et tog, SISTE dagen i russetiden. Det er jo en viss forskjell fra det og å stå flere timer på jobb... Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg.

Skrevet

Jo, sjefen har lov til å underkjenne sykemeldinger din, dersom hun/han har grunn til å tro at den ikke er reell/at du ikke er så syk som du sier...

Nøyaktig prosedyre her er jeg ikke sikker på, men du bør ta en snakk med sjefen snarest for å oppklare saken

Egenmeldinger vet jeg de kan gjøre det med, men er du sikker på at det stemmer med sykemelding?

Den er jo tross alt skrevet av legen...

Skrevet

Jeg er 100% sikker på at det stemmer ifht sykemeldinger også.

Ved en slik tvist må det vel meldes inn til nav, og en nav-lege må konkludere, eller noe slikt...

Vi hadde dette som en case på et tillitsvalgt-kurs jeg var på (i fjor, om jeg ikke husker feil)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 100% sikker på at det stemmer ifht sykemeldinger også.

Ved en slik tvist må det vel meldes inn til nav, og en nav-lege må konkludere, eller noe slikt...

Vi hadde dette som en case på et tillitsvalgt-kurs jeg var på (i fjor, om jeg ikke husker feil)

Da er jeg mer med på at det er mulig.

Men da er det jo ikke bare opp til jobben å betemme om du har vært syk eller ikke.

De må melde det inn, og så er det opp til Nav og trekke en endelig konklusjon.

Så da bør det bli eventuell tilbake betaling det er snakk om, og at sjefen ikke bare kan trekke deg i lønn fordi h*n mener det er sånn at du ikke var syk.

Skrevet

Man skal kunne få det tilbakebetalt ja, men fem til det er avklart kan arbeidsgiver holde tilbake lønnen - dersom jeg ikke har forstått det helt feil...

Det samme gjelder dersom arbeidsgiver mener sykemeldinga er feil ifht at det er andre oppgaver du kunne utført i stedet (tilrettelegging). Da kan også lønn holdes tilbake...

Men det er ikke alle steder tilrettelegging er mulig heller - men dette har ts forhåpentligvis drøftet med sjefen FØR sykemeldinga.

Aldri positivt å bare dumpe en sykemelding i fanget på sjefen uten forvarsel...

Skrevet

Med såpass tynt grunnlag, så nei. Hun/han kan altså ikke bare stryke vekk vaktene dine. Folk drar ut, på cafè, sydenturer osv. når de er sykemeldt, så å være med i russetoget kan neppe være en god nok grunn.

Gjest Blomst83
Skrevet

Nå hadde du jo ikke stemme så om du hadde holdt deg hjemme eller ikke så hadde jo ikke dette endret på dette faktumet,så jeg synes sjefen din har tråkket over noen grenser.

AnonymBruker
Skrevet

Egenmeldinger vet jeg de kan gjøre det med, men er du sikker på at det stemmer med sykemelding?

Den er jo tross alt skrevet av legen...

Hvis sjefen har mistanke om at sykmeldingen er gitt på "feil grunnlag" kan han overprøve den ja. Og siden hun gikk i tog dagen etter hun ble sykmeldt pga bl a halsbetennelse, så skjønner jeg at sjefen tviler. Sorry TS.

Anonymous poster hash: 315ba...fae

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er merkelig. Det er snakk om et par minutter i et tog, SISTE dagen i russetiden. Det er jo en viss forskjell fra det og å stå flere timer på jobb... Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg.

Du var ute i et par minutter og var så uheldig at sjefen såg deg?

Anonymous poster hash: 315ba...fae

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skjønner også at sjefen tviler. Men det man gjør da er ikke å stryke vakter, men å innkalle den sykemeldte til et møte der en informerer om at en ikke godtar sykemeldingen. Da kan sjefen fremme sin versjon og du din.

Hvis en ikke blir enige sender en saken til NAV.

Gjest Linneah2013
Skrevet

Hei!

Tidligere denne måneden var jeg sykemeldt i 10 dager pga. betennelse på stemmebåndet, halsbetennelse og øvre luftveisinfeksjon. Jeg ble sykemeldt 16. mai, da jeg ikke hadde stemme. Jeg står i butikk, så dvs. at jeg er helt avhengig av å kunne snakke med kundene. Problemet er bare at jeg var russ og det var siste dagen i russetiden. Jeg orket jo såklart ikke dra ut, men dagen etterpå var jeg med i 17. mai toget.

Nå når jeg får lønn, ser jeg at jeg har fått alt for lite, m.t.p. at jeg skulle ha fått lønn for de vaktene jeg hadde når jeg var sykemeldt. Samtidig sier en kollega til meg at sjefen så meg i toget, og at hun da ble irritert. Sjefen har da strøket alle vaktene mine mens jeg var sykemeldt. Er dette lov? Bare fordi hun så meg stå bak på bilen gjennom toget på 17. mai, så kan hun stryke vaktene mine? Kjenner jeg blir veldig frustrert, for jeg var jo faktisk veldig syk.

Du sier du var veldig syk, men likevel klarer du å stå bak på russebilen....ser du ikke selv hvor feil dette kan se ut for feks sjefen?

Gjest miora
Skrevet

Du sier du var veldig syk, men likevel klarer du å stå bak på russebilen....ser du ikke selv hvor feil dette kan se ut for feks sjefen?

Det er jo forskjell på å ikke kunne jobbe sammenhengende i mange timer og ikke kunne snakke med kundene, mot å gå noen minutter bak en bil?

Folk er så bombastiske på at man ikke skal kunne gjøre NOE om man er sykemeldt, men det er jo forskjell på å f.eks. alt en arbeidsdag medfører mot en tur på butikken.

Skrevet

Synes det høres ut som du har en latterlig sjef uten særlig medmenneskelig innsikt. Det høres fullstendig sært ut å gjøre noe slikt uten å i det minste ringe å snakke med deg først.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er rart at du ikke kan gå på jobb? Du kan jobbe uten å snakke med kunder? Du er frisk nok til å gå i russetoget?
Snakk med sjefen - det ordner seg nok

Anonymous poster hash: b2682...a08
Skrevet

Om så arbeidsgiver kan overprøve en sykemelding, tror jeg ikke det er gjort på riktig måte. TS får ikke sykepenger fra NAV virker det som da det kun er snakk om ti dager, så er vel ikke noe poeng å snakke med dem. Hør med fagforening eller noen høyere opp i systemet på jobben ( har vel det om du feks jobber i kleskjede).

AnonymBruker
Skrevet

Det er NAV du skal kontakte dersom arbeidsgiver bestrider en sykemelding.

Hvis NAV kommer til en annen konklusjon enn arbeidsgiver, vil NAV utbetale sykepengene og kreve refusjon fra arbeidsgiver.

Arbeidsgiver kan evt anke NAVs avgjørelse til ankenemnda for sykepenger.

Anonymous poster hash: 22585...fa9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...