Gå til innhold

Har sjefen min rett til å bestemme dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jobber i en stor kjede som i utgangspunktet er 40%, men har jobber over 100% de siste 7 månedene pga sykdom etc.

Kjeden jeg jobber i er stor og man har mulighet til å jobbe så mye man vil (dog i andre butikker som trenger hhelp, dette gjør de ca hver dag).

Sjefen min vet jeg jobber ekstra andre steder fordi jeg trenger pengene. Det at jeg jobber ekstra går ikke utover min faste jobb. Men min sjef er sint nå og ber meg la være å jobbe andre steder fordi det KAN være hun trenger mer hjelp! Er dette lov? Jeg kan jo ikke sitte å vente på at hun kanskje har behov for hjelp og miste inntekt pga jeg MULIGENS må jobbe der? Hun kan finne på å ringe samme dag og forvente at man stiller opp asap.

Forrige uke var jeg ikke satt opp en dag så jeg tok på meg en vakt et annet sted i samme kjede og samme dag ringte hun og trengte meg og ble fly forbanna når jeg sa jeg skulle jobbe i x butikk.

Dette er helt vanlig prosedyre i kjeden pg "alle" gjør det.. Men kan hun kreve jeg ikke skal ta på meg vakter andre steder? Hva kan jeg eventuelt si? Jeg trenger pengene...

Anonymous poster hash: 2daab...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hun får gi deg fast vaktplan en måned frem i tid om hun absolutt vil ha deg til å jobbe bare i den butikken.

Du kan bli noe mindre attraktiv som ekstrahjelp hvis du stadig sier nei til vakter, men så lenge det skyldes at du har sagt ja til vakter i andre butikker i samme kjede, så går vel det opp i opp for din del.

Hun kan kun kreve at du jobber de 40% du har kontrakt på, og da skal vaktene settes opp god tid i forveien.

Anonymous poster hash: 23bb1...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjeden der jeg jobber er det på samme måte; stillingene som deltidsansatte har er ofte såpass lave at de må ta vakter i andre butikker for å få det til å gå rundt økonomisk. Jeg tror ikke sjefen din kan kreve at du skal sitte og vente/håpe på at noen blir syke og at du må steppe inn i den butikken du egentlig er ansatt for å få tjent penger, men hos oss er det i alle fall slik at dersom vi plutselig trenger en ansatt som den dagen befinner seg i en annen butikk har vi lov å ringe å "kalle vedkommende tilbake" og det lar seg stort sett ordne.

Endret av Hecubaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ifølge kontrakten skal jobbe, og har krav på å jobbe, 40% kan ikke hun forvente noe annet.

Dersom dere signerer en ny 100%-kontrakt eller at du skal være tilgjengelig på alle døgnets tider kan hun forvente at du ditcher andre jobber til fordel for denne.

Ellers har hun ingen krav som jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel dagligvarebransjen i et nøtteskall. Elendige ledere som ikke kan hverken opp eller ned på AML. Hun kan selvsagt ikke forvente at du skal sitte på vent og tape penger bare fordi det KANSKJE blir et behov pga. sykdom eller annet fravær. Om hun kjefter så hadde jeg kjeftet tilbake og bedt den hora holde kjeft. Bokstavelig talt.



Anonymous poster hash: 787b1...110
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...