Gå til innhold

Infernalsk kløe (soleksem?)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dum som jeg har vært har jeg jo tydeligvis solt meg litt for mye igår. Trodde det skulle gå bra (ca 3 timer +- i sola), siden jeg har tatt litt solarium den siste mnd, 20min en gang i uka i ca. 3 uker. Trodde at huden var forberedt, d-u-m. Å nå har jeg fått den grusomme kløen, ren tortur, holdt på å gå inn i sjokktilstand føltes det ut som isted. De som har opplevd denne typen kløe vet hva jeg snakker om. Hvis du ikke klør blir du gal, og hvis du klør deg så klør det ti ganger verre og du kan ikke stoppe.

Det eneste som jeg har funnet ut lindrer er å dynke et håndkle i isende vann og legge over ryggen, må bløtes på nytt hvert 10 min. En annen form for tortur haha, vondt skal vondt fordrive. Har prøvd hydrokortison, klødde enda mer 10 sek etter påføring. Fuktighetskrem, mentholatum osv osv. Ingenting funker. Noen som har opplevd dette og har noen tips? Har opplevd dette før, men aldri så ille som nå!

Anonymous poster hash: cd50a...128

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har forresten ingen synlige symptomer på huden, ser verken tørr eller rød, prikkete ut. Litt rød, men det var etter jeg begynte å klø noe sinnsykt.

Skrevet

Det er ikke "bare" solbrent altså? Da jeg hadde soleksem for noen år siden, kom det små prikker på huden. De klødde, men ikke helt forferdelig. Passet på å alltid smøre meg med solkrem, så var det sjelden prikkene kom. Nå har jeg det aldri lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Nei, er egentlig ikke så solbrent, det kan jeg si ganske sikkert siden jeg har vært ordentlig solbrent før og det er en helt annen følelse. Det er noe annet, da er jo huden veldig rød. Huden ser utseendemessig helt normal ut, men er på ryggen det er verst og får ikke sett close-up om det er prikker. Kan godt være det er noen små prikker, men ikke sånn at jeg ser det i speilet og ikke overalt.

Blir helt desperat av dette, har også hatt det før, det var ille da også, men nå er det helt latterlig.

Skrevet

Hørtes ikke godt ut. Har vært mye plaget med å bli lett solbrent og har hatt mye soleksem / blemmer på huden som klør. Kanskje Aloe Vera lindrer? Pleier å funke for meg. Kjøper en dyr jævel som det står 100% aloe vera på, tror kanskje den ble kjøpt på apoteket. Den gjør underverker når jeg er brent, og lukter helt forferdelig.

Eller kortison? Man får vel en som inneholder litt på reseptfritt apoteket. Kjøpte i utlandet (inneholder jo mye mer.) og den var veldig fin å ha i fjor da jeg var uheldig.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:) Jeg har ikke blemmer eller noen sånt som jeg kan se eller kjenne! Flasser heller ikke. Er bare denne kløen, men vet at den skyldes sol, siden jeg har hatt det før. Er ikke noe synlig solbrent heller. Skrev i første post at jeg har prøvd hydrokortison, da fikk jeg sånn intens kløe at jeg holdt på å få panikk. Har prøvd å smøre andre ting også som du ser i første post. Også en fuktighetskrem med aloe vera i, da jeg ikke har vanlig. Funket dessverre ikke. Har ikke prøvd denne aloe veraen du nevner her, så det må jeg kanskje prøve hvis jeg er like ille imorgen, synd at den er dyr. Ved tidligere tilfeller har jeg brukt vanlig aloe vera gel som lukter godt, så er neppe den samme - og den funker ikke mer enn et halvt minutt.

Nå sitter jeg her og det klør og stikker helt J***, men jeg bare må holde ut. Hvis jeg klør meg blir det bare verre.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har funnet løsningen!!!

Hadde INTENS smerte (kløe, svie og stikking) en gang for noen år siden etter soling i solarium. Det varte i 24++ timer, fekk ikke sove og klarte ikke å site i ro med den smerten. Fant da ingenting som hjelpte.

For noen dager siden fekk jeg det igjen etter soling ute. En uutholdelig smerte! Gikk til legen og fekk sprøyte med 250 mg kortison i skinka:-) Da gikk det over på et par minutter. :-) :-) :-) !!!!

AnonymBruker
Skrevet

Smør på grønnsåpe

Anonymous poster hash: 1e7b7...0cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...