AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #1 Skrevet 30. mai 2014 Hadde endel traumatiske opplevelser i forbindelse med sykehusinnleggelse, sykdom og inngrep i fjor sommer/høst. Lå bla.a på en benk og gråt i tre timer under et inngrep, mye som jeg merker har utsatt psyken for "litt for mye". Fikk ingen bearbeidelse av følelsene i ettertid, og nå, ett år etterpå, kjenner jeg at jeg fortsatt sliter. Får hjertebank, blir redd og kan gråte hvis jeg tenker på sykehuset. I tiden etter, kunne jeg plutselig bryte sammen midt på veien da jeg gikk ute og luftet hunden. Men det sitter igjen. Alt, all frykten, angsten, smertene, det kommer tilbake som "flashbacks", jeg føler meg ustabil. Når er det normalt å komme over det og gå videre for godt?Anonymous poster hash: a84e4...b64
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #2 Skrevet 30. mai 2014 Jeg opplevde noe traumatisk for et år siden, først nå begynner det å slippe taket. Var inne for operasjon nettopp (var ikke traumatiske episoden for 1 år siden) og angsten kom for fult. Mn tok mg bare to uker og komme utav. Blir ofte bedre med tiden, men det rette for både mg og deg ville nok vært og fått hjelp. Dersom det fremdeles oppleves ille, fins det hjelpeapparat rundt omkring som kan hjelpe. Ta det opp med fastlegen :-) Lykke til :-) Anonymous poster hash: 1dfd2...206
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #3 Skrevet 30. mai 2014 Kommer vel an på flere ting, hvor sterk psyke man har, hvor mye man ble traumatisert. Jeg var sammen med en psykopat, lang historie men jeg hørte stemmen hans i 1,5 år etter bruddet. Hadde masse mareritt og flashbacks. I ettertid har jeg vært hos psykolog for ADHD-utredning (selvfølgelig ikke noe med psykopaten å gjøre) men hun mente at jeg hadde hatt PTSD, når jeg tok opp det med eksen, vi snakket om alt med min psykiske helse å gjøre. Jeg er fin nå, jeg bare ble streng med meg selv og ba meg skjerpe meg (selv om det ikke var min feil), bestemte meg for å ikke ha mareritt og flashbacks lenger og da forsvant de. Ikke med en gang men jeg følte meg bedre av det så da forsvant de gradvis. Jeg hadde også flyttet til andre enden av landet og fått meg hemmelig nr så følte meg trygg. Min metode fungerer sikkert ikke på deg, eller hva vet jeg. Tenker at vi har hatt to ganske forskjellige traumatiske opplevelser. Er 5 år siden bruddet og i dag så jeg en fyr på tv som lignet på han, det stakk. Men ellers er jeg helt fin, tenker veldig sjeldent på han. Jeg ville kommet meg til en psykolog om jeg var deg, skulle ønske at jeg gjorde det for å slippe 1,5 år med stemmer i hodet, mareritt og flashbacks. Er ingen skam å be om hjelp og ja du KAN bli helt bra om du lar deg bli det Men klart noen blir aldri helt bra. Anonymous poster hash: c15cc...b3e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2014 #4 Skrevet 31. mai 2014 Opplevde også traume for litt over et å siden, og er først nå det slipper taket hos meg også. Ser det er flere opp her det tok et år hos, er vel kanskje noe sånt da. Anonymous poster hash: 2a5e6...dfa
Gjest brutal_mann Skrevet 31. mai 2014 #6 Skrevet 31. mai 2014 Det finnes ikke noe fasit på dette. Det beste er å få snakket med noen om det. Det er IKKE flaut å være preget etter slike opplevelser, men, det ER viktig at DU ønsker å komme deg videre og å legge det bak deg. Noe det ser ut som om du ønsker
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2014 #7 Skrevet 31. mai 2014 dette finnes det ikke noe fasitsvar på. for noen kan det ta noen få uker, for andre kan det ta mange år. iværstefall hele livet. det som avgjør dette, er blant annet hvor ille traumen var, og hvordan nettopp du opplevde det. folk opplever traumer forskjellig. noen blir mer preget enn andre, uten at det har med om en er svak eller ikke å gjøre. men det mest riktige, er å oppsøke hjelp. få bearbeidet traumet. så vil du forhåpentligvis få det på avstand om en stund. men det er ofte en lang og smertefull opplevelse der og da og skulle jobbe med det. og en trenger å finne riktig tidspunkt å starte. når en er klar for det. det vil nok aldri forsvinne. for det som har skjedd, har skjedd. men du vil kunne få det på avstand. og takle det på en mye bedre måte enn angstanfall i fremtiden det er håp for deg også. som for alle andre. lykke til TS, uansett hva du velger å gjøre Anonymous poster hash: 2777b...503
Minya Skrevet 31. mai 2014 #8 Skrevet 31. mai 2014 Det begynner å slippe taket når du holder på og begynner å bli ferdig med å bearbeide det. Det varierer fra person til person og traume til traume hvor lang tid det tar, men det er først når du begynner å nærme deg slutten av bearbeidingen at det slipper taket. Lykke til TS!
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #9 Skrevet 1. juni 2014 Hvordan kan man bearbeide det på egenhånd da?Anonymous poster hash: a84e4...b64
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå