Gå til innhold

Spørsmål om gulfebervaksine..


randomnice

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er nødvendig med gulfeber vaksine hvis man reiser fra norge via Nairobi, til Tanzania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest iGirl

Tanzania - anbefalte vaksiner
Turisme: Hepatitt A. Hepatitt B. Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. Gulfeber (Land som krever gulfebersertifikat for reisende som kommer fra land med risiko for gulfeber. Gulfeberrisiko er lav. Ikke generell vaksineanbefaling). Malaria (hele landet)
Langvarig opphold: Hepatitt A. Hepatitt B. Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. Tyfoidfeber. Gulfeber (Land som krever gulfebersertifikat for reisende som kommer fra land med risiko for gulfeber. Gulfeberrisiko er lav. Ikke generell vaksineanbefaling). Meningokokk. Malaria (hele landet). BCG-vaksine (tuberkulose). Rabies (hundegalskap)
Endret av iGirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal reise til disse landene som krever vaksine mot gulfeber må du ha med deg vaksineboka som dokumentasjon på at du har tatt vaksinen, ellers setter de en vaksine på deg på flyplassen har jeg hørt.

Gulfebervaksine inneholder i motsetning til de fleste andre vaksiner levende virus, så den anbefales ikke til personer med svekket immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha gulfebebervaksine om du skal til Tanzania. På Zanzibar ber de ofte om at du viser beviset for det på flyplassen.



Anonymous poster hash: c7c9b...074
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal reise til disse landene som krever vaksine mot gulfeber må du ha med deg vaksineboka som dokumentasjon på at du har tatt vaksinen, ellers setter de en vaksine på deg på flyplassen har jeg hørt.

Nei, gulfebervaksinen må settes en viss tid før reise. Har du ikke med deg dokumentasjon på at den er tatt får du den ikke på flyplassen, du returneres til der du kom fra. Er det lang tid til det går et fly tilbake, risikerer du å sitte flere dager på vent innesperret på en del av flyplassen.

Anonymous poster hash: 7414a...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt kjibt at jeg reiser på lørdag som kommer, å jeg ikke fikk tatt vaksinen fordi helsestasjonen sa det ikke var nødvendig.da er det jo nesten forsent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i alle verden spør du om reisevaksinasjon på helsestasjonen? Det har jo de ingen kompetanse på? Gulfebervaksinen må settes 10 dager før avreise for å ha effekt, det kreves dokumentasjon i Kenya hvis du kommer fra et land med fare for smitte (flyr du fra et sted i Europe kan du slippe unna) og det samme i Tanzania (da kommer du fra Keyna som har smitten, og må dermed ha vaksinasjon) for å slippe inn i landet (dette finner du med to tastetrykk på google, så det kunne du sjekket selv). Du bør komme deg til et autorisert kontor å få tatt vaksine asap, så du har vaksinasjonskortet for gulfeber før du reiser. Hvis ikke er det ikke sikkert du kommer frem.

Og til alle som leser denne tråden og skal ut å reise, ta kontakt med et reisemedisinsk kontor/legesenter for råd i god tid før dere drar!



Anonymous poster hash: 7414a...c9b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle verden spør du om reisevaksinasjon på helsestasjonen? Det har jo de ingen kompetanse på? Gulfebervaksinen må settes 10 dager før avreise for å ha effekt, det kreves dokumentasjon i Kenya hvis du kommer fra et land med fare for smitte (flyr du fra et sted i Europe kan du slippe unna) og det samme i Tanzania (da kommer du fra Keyna som har smitten, og må dermed ha vaksinasjon) for å slippe inn i landet (dette finner du med to tastetrykk på google, så det kunne du sjekket selv). Du bør komme deg til et autorisert kontor å få tatt vaksine asap, så du har vaksinasjonskortet for gulfeber før du reiser. Hvis ikke er det ikke sikkert du kommer frem.

Og til alle som leser denne tråden og skal ut å reise, ta kontakt med et reisemedisinsk kontor/legesenter for råd i god tid før dere drar!

Anonymous poster hash: 7414a...c9b

Her jeg bor er det der vi tar vaksinene.

Hun sa jeg ikke trengte den siden tanzania kun krever hvis du kommer fra land med gulfeberrisiko.

Dette er en ganske spontan tur, derfor er jeg litt sent ute med vaksinene. å hun sa at hun ikke ville ta den på meg mindre enn 3 uker før.

Åja, jeg kan love deg at jeg har googlet mye uten å bli mye klokere (er en grunn til at jeg prøver meg her). + ingen vaksinasjons kontor er åpen i helgen.

Men nå er det jo under 10 dager til jeg reiser, så nå er jo gulfebervaksinen på en måte forsein å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://apps.who.int/ithmap/

United Republic of Tanzania

Requirement: Country requirement: a yellow fever vaccination certificate is required from travellers over 1 year of age arriving from countries with risk of yellow fever transmission.

betyr ikke det at det skal gå fint å komme inn i landet uten gulfebervaksinen, hvis jeg feks reiser via Quata, tror ikkje jeg tar sjangsen på å reise via Nairobi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...