AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #1 Del Skrevet 30. mai 2014 Er det noen som kan gi meg en god forklaring på begrepet "fonologisk bevissthet"? Jeg sliter sånn med å forstå akkurat hva som menes når det snakkes om dette, og jeg begynner å føle meg rimelig dum, for det er visst allmennkunnskap... Anonymous poster hash: f5087...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 1. juni 2014 #2 Del Skrevet 1. juni 2014 (endret) Fra elevsiden.no; Fonologisk bevissthet: Fonologisk bevissthet kan defineres som det å bevisst rette oppmerksomhet mot byggesteinene i talespråket. Det er vanlig å inkludere bevissthet om språklyder (fonem), stavelser og rim/rytme når en skal forklare hva fonologisk bevissthet er. Syntese (Det å trekke språklyder sammen til ord) og analyse (Det å dele ord inn i språklyder) blir regnet som de mest sentrale prosesser innenfor segmentering av ord i fonemer. Det er også disse ferdighetene som har vist seg å ha den klareste forbindelse til lese- og skriveutvikling. Det har visst noe med hvordan man kan lære bort muntlig og skriftlig språk til dyslektikere eller ordblindheter av andre slag. Edit; kildelink; http://www.elevsiden.no/lesing/1098246846 Endret 1. juni 2014 av Minya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå