Gå til innhold

for mange paracet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom hjem fra byen og var så utrolig dirtlei av smerter i kroppen så jeg pøste på med en halv pakke paracet for å få sove. Ble ikke dårlig eller noe og er ikke det nå heller så jeg bare la meg uten smerter... tror jeg tok 10 stk eller noe.. når jeg tenker på det nå så tenker jeg jo at det kanskje var altfor mange paracet å innta på engang??



Anonymous poster hash: 85f75...57c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 paracet er ALTFOR mange!!!! Du vet vel at Paracet er livsfarlig i store mengder?? Hadde tatt en telefon til giftsentralen om jeg var deg!



Anonymous poster hash: a8709...c99
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 stk? :sjokkert: blir ikke det sånn ca 5 gram?

Det meste jeg har tatt er 1 gram, og da var jeg ganske så bortevekk for å si det slik.



Anonymous poster hash: 1bb47...a02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring giftinformasjonen, tlf 22 59 13 00, de har døgnåpent.



Anonymous poster hash: 4014d...8e1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tør jeg ikke. Har problemer med å komme meg til legen også. Sliter med angst. De vil nok også tro jeg gjorde det med vilje, men det var faktisk ikke tilfelle denne gang..



Anonymous poster hash: 85f75...57c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tør jeg ikke. Har problemer med å komme meg til legen også. Sliter med angst. De vil nok også tro jeg gjorde det med vilje, men det var faktisk ikke tilfelle denne gang..

Anonymous poster hash: 85f75...57c

I så fall er det jo bedre å snakke med et vilt fremmed menneske på giftinformasjonen :) For dem er du helt anonym

Anonymous poster hash: 4014d...8e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ringe legevakten nå, og gi beskjed om nøyaktig hvor mye du har tatt, og nøyaktig hvor mye du har drukket. Du må også si når du tok dem.

Den mengden du har inntatt er et stykke over maksdose. Kombinert med alkohol kan det være veldig farlig. Du vil ikke merke noe symptom før det er gått noen dager, så at du ikke merker noe nå, er ikke noen indikator for at det går bra.

Noen får leverskader, til dels alvorlige, av slike doser du har tatt nå, andre ikke. Samtidig alkoholinntak øker risikoen.

Det er ikke noe poeng i å ta noen sjanser.

Anonymous poster hash: 7c459...981

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomer på at du har tatt skade av dette vil vise seg først når det er for sent å gjøre noe med det. Det er også folk som har dødd av mindre enn en pakke paracet på kort tid. Kontakt legevakt, det er mye bedre enn i verste fall å risikere leversvikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren med paracetamolforgiftning er at symptomene ikke er lette å oppdage.

– Det skumle er at det normalt ikke merkes til å begynne med, før man etter hvert får symptomer på leversvikt, sier Haga.

Etter et døgn vil man kjenne tiltakende magesmerter øverst til høyre i mageregionen, der leveren er. Om tilstanden forblir ubehandlet kan man falle i koma og situasjonen blir kritisk.

Giftinformasjonen har spisskompetanse på dette feltet, og de mottar MANGE henvendelser om paracet. De kan svare deg på alt du spør om.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2011/11/09/dobbelt-sa-mange-ringer-gifttelefonen-om-paracet-forgiftning

Anonymous poster hash: 4014d...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

"Ved overdosering av paracetamol vil det dannes en relativt større mengde av en toksisk metabolitt, NAPQI, som forårsaker celleskade i leveren. Antidoten acetylcystein gitt innen 8 timer etter inntak gir så godt som fullstendig beskyttelse mot leverskaden."

http://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/legemidler/paracetamol-behandlingsanbefaling-ved-forgiftning.utfyllende-informasjon

Endret av iGirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ved overdosering av paracetamol vil det dannes en relativt større mengde av en toksisk metabolitt, NAPQI, som forårsaker celleskade i leveren. Antidoten acetylcystein gitt innen 8 timer etter inntak gir så godt som fullstendig beskyttelse mot leverskaden."

http://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/legemidler/paracetamol-behandlingsanbefaling-ved-forgiftning.utfyllende-informasjon

Jada, hvis vi skal være spesifikke, så binder glutathion NAPQI og skiller dette ut av kroppen. Ved for høye doser klarer ikke leveren å syntetisere nok glutathion, og leverskade vil oppstå. Acetylcystein kan binde NAPQI, men må gis innen en viss tid etter inntak. Preparatnavnet for acetylcystein er Mucomyst.

Det viktigste her er at TS SØKER HJELP I TIDE!

Anonymous poster hash: 7c459...981

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, har du tatt en telefon til noen som kan hjelpe?



Anonymous poster hash: 4014d...8e1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady.In.Heels

Man skal ikke ta mer enn 4-6 gram pr. DØGN. Alt etter hvor gammel man er og hvor stor en er.

Ring fastlegen din så kan dere finne ut hva smertene kommer av, samt hvilke smertestillende du eventuelt skal bruke. Smertestillende fungerer ulikt, og paracet er nok ikke tingen for dine smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du tatt en telefon til noen som kan hjelpe?

Anonymous poster hash: 4014d...8e1

Har ikke turt ennå.

Anonymous poster hash: 85f75...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts, les det jeg skrev over. Du Bør ringe nå. Det går fint :) gikk helt fint da jeg ringte

Anonymous poster hash: fd813...3fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke turt ennå.

Anonymous poster hash: 85f75...57c

Giftinformasjonen mottar mange slike henvendelser, så det er ren rutine for dem. De er vant til at folk i ren frustrasjon tar for mange paracet for å få bukt med smerter, de kommer ikke til å legge noe mer i det enn akkurat det. Ring nå, så har du det overstått :)

Anonymous poster hash: 4014d...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke turt ennå.

Anonymous poster hash: 85f75...57c

Som jeg skrev på forrige side, TS: Du er anonym, du har ikke gjort noe ulovlig og i verste fall kan du bare legge på. Og de ser ikke på deg som en uansvarlig tulling, de tar jo imot disse samtalene hver eneste dag - og en halv pakke Paracet er langt fra det rareste de har hørt. De har glemt det fem minutter etter du legger på, og du kan få ro i sjelen. Jeg tror dette går bra, men det er jo greit å få det bekreftet. Slitt mye med angst selv (mange års terapi og medisinering, ikke bare "hatt det tungt" slik alle sier) og vet at det er vanskelig å tvinge seg til dette, men jeg anbefaler deg å gjøre det. Ingenting som helst å tape, du har ikke gjort noe galt og kan som sagt i verste fall bare legge på :)

Anonymous poster hash: 2880a...6e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Kjære ts,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Jeg håper du tar oppfordringen andre brukere har kommet med om å ringe giftsentralen eller legevakt.

Daenerys, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...