Gå til innhold

Ettårsdag: overdrivelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør mange så utrolig mye ut av ettårsdagen til barnet sitt? Jeg ser enkelte pynter og gjør istand like mye som til en dåpsfeiring!

Dekker på langbord med masse, hjemmelaget pynt, hjemmelagde kaker med masse figurer på, de bruker sikker uendelig med timer på å ålanlegge og pynte, ja, som ved en dåp. Eller konfirmasjon. Det er jo hare en bursdag! :)

De gjør som de vil, men det virker som enkelte tror at det er like hellig som en dåp.

Anonymous poster hash: 06959...5c6

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Også? Liker å stelle til bursdager, jeg. Om det er ettårsdag eller fireårsdag ;)

Anonymous poster hash: 908b7...3d4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel veldig stas med første bursdagen da. Om de ønsker å brule all tiden på dette så er vel det fint for dem?

Ser nå i mange blogger, blader etc om foreldre som legger ned enormt mye arbeid i bursdagene til eldre barn også jeg. Kaker i alle fasonger, hjemmelaga pynt, hjemmelaga godteposer og gavepakker til gestene, cupcakes og cakepopps osv osv osv

Anonymous poster hash: abe64...9cc

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør mange så utrolig mye ut av ettårsdagen til barnet sitt? Jeg ser enkelte pynter og gjør istand like mye som til en dåpsfeiring!

Dekker på langbord med masse, hjemmelaget pynt, hjemmelagde kaker med masse figurer på, de bruker sikker uendelig med timer på å ålanlegge og pynte, ja, som ved en dåp. Eller konfirmasjon. Det er jo hare en bursdag! :)

De gjør som de vil, men det virker som enkelte tror at det er like hellig som en dåp.

Er dette folk som har kun ett barn?

Hvis de har flere barn; gjør de like stor stas på alle barna sine i forbindelse med bursdagsfeiring og annet? Hvis ikke, blir det galt

Anonymous poster hash: 925a0...b9f

Skrevet

Er det virkelig så provoserende at folk steller istand bursdagsfest? Hos oss er det vanlig med hjemmebakst uansett hvem som har bursdag, og langbord må til fordi hele familien kommer.

Det eneste som skiller voksen- og barnebursdager er vel mønsteret på engangstallerknene. og bursdagstoget går bare opp til 9 :fnise:

• Liker 8
Gjest Magdalene
Skrevet

Vi gjør slik hver bursdagsfeiring vi 😊

AnonymBruker
Skrevet

Tja, ser ikke problemet.

Jeg elsker å bake, og overaske gjestene med nye flotte bakverk hver gang.

Langbord må man jo nesten ha når hele familien dukker opp, og da synes jeg også papptalerkner og kopper er veldig greit.

Personlig har jeg også valgt å gjøre litt ekstra ut av 1. års dagen til barna, fordi de ikke er døpt, eller hadde noe selskap ifb. det.

Anonymous poster hash: 4a363...740
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal man bli provosert av det?

Enkelte mennesker er litt mer kreative enn andre, og hvorfor skal man da lage i stand noe "kjedelig" når det er andre muligheter?

Skrevet

Ser at TS får massiv motbør, men jeg kan i alle fall humre litt gjenkjennende til det- jeg har nemlig gjort det selv :fnise:

Er ikke sånn superinteressert i verken pynting eller festivitas, men følte at jeg måtte gjøre det stort og fint da eldstebarnet ble ett år. Så der var det åtte forskjellige kaker og nyvasket gulv, barnehagekompiser med deres foreldre (og jada, nå stønner jeg høyt hvis 1-2 åringer kommer hjem med invitasjon i sekken, to timers påtvungen tørrprat med ukjente foreldre står ikke høyest på ønskelista) og hjemmedesignede godteposer til fiskedammen.

Mest bortkastede jeg har gjort, bursdagsbarnet selv hadde vært akkurat like happy med mormor på besøk og en sjokoladekake med nonstop, og gulvene hadde det aller største behovet for vask etter at selskapet er over. VI hadde kakerester nok til å brødfø halve det afrikanske kontinentet, og alt var bare... too much.

Hvis man liker å lage fest, eller hvis man bruker det som anledninger til å samle familie og venner som ellers trives i godt lag, så er det jo fint og flott med stor feiring og matchende sommerfuglpynt på kakene.

Men at det er de som nok er mer opptatt av å vise seg enn at barnet skal ha det moro er ikke til å stikke under en stol (ref. "Hei barnehagetante Turid, er det greit at Olaf har med seg en tre lags marsipankake med blått bil-design rundt kanten og navnet sitt i gotisk gullskrift til bursdagen sin? Ja, ikke for å imponere noen altså, men... " :ler:) Men det er jo lov det også. Andre får holde på som de vil, så holder jeg på som jeg vil. Og kakepynt er ikke akkurat noe å hisse seg opp over uansett. Men jeg skjønner hva TS vil fram til, for det traff så veldig godt hvordan jeg selv var som ung, usikker mamma som ville gjøre alt godt nok og enda litt til.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ettårsdag er mye større enn dåpsdag:) vi er ikke kristne, og droppa selvfølgelig dåp. Det at barnet har hatt sitt første år, overgangen fra baby til barn på en måte er da virkelig verdt en feiring! Om ikke annet at vi foreldrene er ferdig med babyfasen, Hehe! Vi tok absolutt ikke av med mye pynt osv, men vi hadde en stor feiring:)

Anonymous poster hash: 05f0c...5e9

• Liker 2
Skrevet

Ser at TS får massiv motbør, men jeg kan i alle fall humre litt gjenkjennende til det- jeg har nemlig gjort det selv :fnise:

Er ikke sånn superinteressert i verken pynting eller festivitas, men følte at jeg måtte gjøre det stort og fint da eldstebarnet ble ett år. Så der var det åtte forskjellige kaker og nyvasket gulv, barnehagekompiser med deres foreldre (og jada, nå stønner jeg høyt hvis 1-2 åringer kommer hjem med invitasjon i sekken, to timers påtvungen tørrprat med ukjente foreldre står ikke høyest på ønskelista) og hjemmedesignede godteposer til fiskedammen.

Mest bortkastede jeg har gjort, bursdagsbarnet selv hadde vært akkurat like happy med mormor på besøk og en sjokoladekake med nonstop, og gulvene hadde det aller største behovet for vask etter at selskapet er over. VI hadde kakerester nok til å brødfø halve det afrikanske kontinentet, og alt var bare... too much.

Hvis man liker å lage fest, eller hvis man bruker det som anledninger til å samle familie og venner som ellers trives i godt lag, så er det jo fint og flott med stor feiring og matchende sommerfuglpynt på kakene.

Men at det er de som nok er mer opptatt av å vise seg enn at barnet skal ha det moro er ikke til å stikke under en stol (ref. "Hei barnehagetante Turid, er det greit at Olaf har med seg en tre lags marsipankake med blått bil-design rundt kanten og navnet sitt i gotisk gullskrift til bursdagen sin? Ja, ikke for å imponere noen altså, men... " :ler:) Men det er jo lov det også. Andre får holde på som de vil, så holder jeg på som jeg vil. Og kakepynt er ikke akkurat noe å hisse seg opp over uansett. Men jeg skjønner hva TS vil fram til, for det traff så veldig godt hvordan jeg selv var som ung, usikker mamma som ville gjøre alt godt nok og enda litt til.

Jeg kan sitere deg på denne, hadde det akkurat på samme måte på datteren min sin 1 årsdag. Aldri igjen sier jeg bare! For noe styr, og kaos! Datteren min husker ikke en døyt fra det uansett, mens jeg fikk den store skrekken ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde kjempe masse ut av sønnen min sin ett års dag. Bakte mange kaker, cupcakes, cakepops, you name it ;) Jeg elsker å dille med slikt :) Skjønner ikke hvorfor det provoserer deg? Han er ikke døpt, da vi ikke er kristne. Kommer helt sikkert til å gjøre like mye ut av alle kommende bursdager, og det gjør jeg med de voksne i huset også :)

Anonymous poster hash: c01d4...65d
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Hvor skrev jeg at jeg er provosert? ;) folk liker visst å legge ord i munnen på folk. Jeg lurte bare på hvorfor folk gjør så mye ut av en bursdag.

Morsom historie om ettårsdagen da, Mafalda :P

• Liker 2
Skrevet

Jeg har følgende filosofi: Hold lista lavest mulig, lengst mulig :ler:

Det betyr at kun besteforeldrene kom til kake de to første årene. Da han fylte tre inviterte vi et nabobarn, og i år som han fyller fire blir det første året med barnebursdag. Ungen har vært såre fornøyd alle gangene. Min erfaring er at de ikke har så store forventninger og at de fort blir overveldet av hele greia.

Nå skal det sies at jeg heller ikke er veldig opptatt av festligheter. Jeg liker godt å bake, men å planlegge smådetaljer er ikke særlig interessant... Og særlig ikke når bursdagbarnet gir blaffen også.

• Liker 6
Skrevet

Bloggerne pynter mye for følgerne sine, så ikke tenk på hva de gjør.

Men skjønner at moren vil at bildene fra bursdagen skal være minneverdige ;)

Skrevet

Kan bare svare for meg selv, men jeg gjør det fordi det er hyggelig...:) Merkelig opplegg, gitt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bloggerne pynter mye for følgerne sine, så ikke tenk på hva de gjør.

Men skjønner at moren vil at bildene fra bursdagen skal være minneverdige ;)

Det blor de jo uansett! ;)

AnonymBruker
Skrevet

TS over.. *blir :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de vil deg må de jo bare styre i vei..

Syns det er bedre enn å bruke tusenvis på barnebursdager når de blir større, det kan skape press på de foreldrene/barna som ikke har mulighet eller råd til dette..

I disse overdådige 1 års dagene er vel ofte halve poenget at moren kan blogge om det etterpå hehe

Anonymous poster hash: 0ac66...60d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...