Gå til innhold

Vannkopper i voksen alder.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Idag våknet jeg med utslett på mange steder av kroppen og snakket med en legevakt. De sier det er veldig smittsomt og at de derfor ikke kan ta meg inn med mindre jeg er veldig dårlig. Hva mer kan jeg gjøre? Har generelt lest at det er kjempefarlig med vannkopper i voksen alder. Flere som har hatt det?

Anonymous poster hash: b6f1c...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk du bekreftet at det er vannkopper? Når du skriver "utslett" så høres det ikke ut som vannkopper.

Men ja, jeg hadde vannkopper da jeg var 20 år. Jeg bodde fortsatt hjemme og alle fire barna i familien fikk det på samme tid. Vi så tydelig forskjell på hvor syke vi ble ut i fra alder. Den yngste hadde bare noen få prikker og var ikke særlig preget, den nest yngste var litt prikkete og morderat preget, den nest eldste var veldig prikkete og veldig preget, og jeg, som er eldst, var veldig, veldig pikkete og veldig, veldig preget!

Jeg har ingen medisinsk kunnskap om dette, og det varierer nok fra person til person hvor hardt rammet man blir. Men jeg hadde nok hatt store vanskeligheter med å klare meg på egenhånd de dagene jeg var i aller dårligst form. Jeg hadde over 40 i feber flere ganger og har blitt fortalt hendelser fra de dagene som jeg ikke kan huske. Jeg husker generelt lite fra de verste dagene. Nest eldste i søskenflokken besvimte forøvrig på vei til do på en av sine verste dager.

Jeg skriver ikke dette for å skremme deg, men dersom du har mulighet til å være sammen med noen eller få noen til å komme på besøk til deg noen ganger til dagen, dersom du blir dårlig, så vil jeg anbefale det! Dersom du ikke har det, bør du nok følge godt med på din egen almenntilstand, og kontakte legevakten dersom du føler du blir veldig dårlig.



Anonymous poster hash: 6ba7b...38a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke hatt vannkopper da jeg var barn. Og ja har fått det bekreftet.

Har lest litt om det når vokse får det men står bare at det kan bli alvorlige komplikasjoner av dette.

Ts

Anonymous poster hash: b6f1c...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en resept på Zovirax 800mg, fort som fy!! Da slipper du unna litt lettere, selv om det er et lite helvette uansett😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis legen ikke vil skrive ut noe medisin ? Ts

Anonymous poster hash: b6f1c...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk noe som heter valtrex 500 meg, er det noe bra greie?

Ts

Anonymous poster hash: b6f1c...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noe som heter valtrex 500 meg, er det noe bra greie?

Ts

Anonymous poster hash: b6f1c...553

De som får vannkopper i voksen alder, bør alltid behandles, og valaciklovir (Valtrex) 1g (2 tabletter à 500 mg) 3 ganger daglig i en uke er førstevalg. Lavere dose ved dårlig nyrefunksjon. For å få effekt, er det viktig å komme tidlig i gang med behandlingen.

Anonymous poster hash: 44b18...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forstod det slik at behandlingen bør starte innen 24 timer. Har hatt feber i 2 dager da men selve utsetter fikk jeg ikke før idag. Er det likevel bra å behandle det nå? Jeg visste ikke at jeg hadde vannkopper før idag tidlig for det er idag jeg har fått utslett.

Ts

Anonymous poster hash: b6f1c...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forstod det slik at behandlingen bør starte innen 24 timer. Har hatt feber i 2 dager da men selve utsetter fikk jeg ikke før idag. Er det likevel bra å behandle det nå? Jeg visste ikke at jeg hadde vannkopper før idag tidlig for det er idag jeg har fått utslett.

Ts

Anonymous poster hash: b6f1c...553

Sett i gang med behandling snarest mulig! Det viktigste med behandlingen er å unngå lungebetennelse med vannkoppevirus.

Anonymous poster hash: 44b18...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vannkopper da jeg var 38. Det klødde, jeg fikk mange vannkopper og veldig mange arr etterpå, men utover det gikk det ganske bra. Var vel syk i ca to uker.



Anonymous poster hash: 700db...657
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede tatt min første pille idag. Vært på apoteket nå. Så behandlingen har startet for min del. Og jeg var også veldig redd for de komplikasjoner som man kan få. Føler jeg har angst for det.

Men er det normalt å ha vondt i halsen og?

Anonymous poster hash: b6f1c...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, normalt. Og vondt i hodet, feber, ømme lymfeknuter, kvalm. God bedring. Slike alvorlige bivirkninger er veldig sjeldne. Jeg fikk ikke tilbud om noe medisin da jeg var syk.



Anonymous poster hash: 700db...657
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke noe jeg heller før jeg møtte trygle om det. Fordi jeg var så dårlig. Da forstod de alvoret. Jeg såg ikke ut da jeg kom inn til legen og spydde i vasken deres. Så han tok meg litt mer på alvor da. Hadde CRP på 29 så er typisk virus infeksjon sa legen.

Tusen takk.

Ts

Anonymous poster hash: b6f1c...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke noe jeg heller før jeg møtte trygle om det. Fordi jeg var så dårlig. Da forstod de alvoret. Jeg såg ikke ut da jeg kom inn til legen og spydde i vasken deres. Så han tok meg litt mer på alvor da. Hadde CRP på 29 så er typisk virus infeksjon sa legen.

Tusen takk.

Ts

Anonymous poster hash: b6f1c...553

Diagnosen kan ofte stilles med rimelig sikkerhet bare ut fra utslettet og det kliniske bildet, men for dokumentasjon av at det dreier seg om vannkopper, må det tas en prøve av væsken i utslettet der vannkoppeviruset påvises ved virusdyrkning eller PCR.

Anonymous poster hash: 44b18...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff jeg er så dårlig nå. Jeg håper ikke at jeg dør. Det er helt sykt. Værste jeg har vært med på.

Hva kan legen hjelpe meg med dersom jeg blir kjempe dårlig? Er det noe hjelp å få? Kan ikke de gi en sprøyte så alt blir bedre for en stund iallfall??

Anonymous poster hash: b6f1c...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

VAnnkopper i voksen alder er langt mer langvarig og alvorlig enn når man får det i barndommen.

I gjennomsnitt blir man ikke frisk før etter tre-fire uker, noen tidligere andre mye seinere.

Flott at du har fått medisiner, TS, det er viktig å få hjelp til å ta knekken på galskapen, få også noen til å dra på apoteket for deg så du får kjøpt inn sånn Hvitvask, et middel til å ha på koppene sånn at det slutter å klø så intenst motbydelig jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dårlig pga feber og dårlig allmentilstand. Det er helt jævlig. Jeg driter i de blemmene, det er genelle tilstanden min som er nesten ikke til å holde ut. Mener du jeg skal ha det sånn i 3 uker til? Da går jeg heller og hopper dra et bro!! Uff gjør ikke det altså men faen!!!!!

Anonymous poster hash: b6f1c...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Uff, stakkars deg! Jeg hadde vannkopper da jeg var 17. Var ikke syk i det hele tatt. Kun hodepine den ene dagen før utslettet kom. God bedring til deg :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Ts her. I går begynte jeg på medisinen men har fått rundt 200 prikker på kroppen. Hadde minimalt før. Hva skal dette bety da? Blir jeg bare verre nå?

Anonymous poster hash: b6f1c...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...