Gå til innhold

Samvær, hva skal med ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine tre jenter skal snart ha samvær med sin far. Det er første gangen de skal være hos han en hel helg, og han har sendt meg en liste over hva de må ha med seg.

Her står det selvfølgelig klær, sko, skolesekker, matbokser m.m., noe som er helt forståelig. Det står også at jeg må kjøpe inn hostesaft, nesespray, plaster, klorhexidin, , munnskyllevann (?), paracet, hudkrem, solkrem, vitaminer (sikkert det han kom på at vi pleide å ha i medisinskapet + +)

På slutten av meldingen står det at bidraget dekker dette. Kan det stemme?

Anonymous poster hash: d30cd...c5c

Anonymous poster hash: d30cd...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

Selvsagt skal han stå for plaster og slikt som bør finnes i et hvert hus.

Virker jo som om han vil være vanskelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Store" ting skal vel med, men Paracet, plaster o.l. bør han kunne klare.

Anonymous poster hash: ad206...c9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fremstår som smålig gjerriglus. Minn han på at han er jentenes PAPPA - og spør om han også forventer at du smør matpakke til de for hele helgen? :ironi:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fremstår som smålig gjerriglus. Minn han på at han er jentenes PAPPA - og spør om han også forventer at du smør matpakke til de for hele helgen? :ironi:

Ha -ha, nei det skal jeg ikke spørre om, for jentene har vært på ettermiddagssamvær, og da måtte jeg sende med middag siden jeg ikke hadde rukket å gi dem dette. Begrunnelsen var at bidrag ikke var fastsatt.

Dette orket jeg ingen diskusjon rundt, så det ble Fjordlands på alle tre.

Nå skal samværet inn i mer faste former, så da er det vell lurt å finne ut hva loven faktisk krever at jeg dekker.

Anonymous poster hash: d30cd...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha -ha, nei det skal jeg ikke spørre om, for jentene har vært på ettermiddagssamvær, og da måtte jeg sende med middag siden jeg ikke hadde rukket å gi dem dette. Begrunnelsen var at bidrag ikke var fastsatt.

Dette orket jeg ingen diskusjon rundt, så det ble Fjordlands på alle tre.

Nå skal samværet inn i mer faste former, så da er det vell lurt å finne ut hva loven faktisk krever at jeg dekker.

Anonymous poster hash: d30cd...c5c

OMG!! :-o Men det er fastsatt at han er FAR?! For en fjott... Endret av Kattugla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørild

Er han klar over at det er barna det går ut over når han forsøker å straffe deg via dem?

Han skal holde mat og medisinskapet sitt selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG!! :-o Men det er fastsatt at han er FAR?! For en fjott...

Joda, han er far, men kanskje litt sint på meg på grunn av bruddet...

Anonymous poster hash: d30cd...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han klar over at det er barna det går ut over når han forsøker å straffe deg via dem?

Han skal holde mat og medisinskapet sitt selv.

Tror ikke han tenker på den måten. Han ser jo tross alt nødvendigheten av å ha disse tingene i hus når jentene er hos han. Han ønsker nok bare å slippe unna noen utgifter dersom det er mulig.

Er det noen plass det står svart på hvitt at han skal dekke dette?

Anonymous poster hash: d30cd...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et svar på dette fra NAV:

Foreldrene har foreldreansvar sammen, og far betaler bidrag. Hvordan fordeles utgiftene? Dekker bidraget for eksempel utgiftene til barnehage? Svar:

Bidraget fastsettes med utgangspunkt i hva det koster å forsørge barnet (underholdskostnaden). I underholdskostnaden inngår forbruksutgifter, boutgifter og eventuelle dokumenterte tilsynsutgifter (for eksempel barnehage). I og med at underholdskostnaden fordeles forholdsmessig mellom foreldrene på grunnlag av inntektene deres, vil den som betaler bidrag, være med på å dekke sin del av disse utgiftene ved at hun/han dekker sin del av underholdskostnaden. Hvis faren har samvær med barnet, blir det gjort fradrag i bidraget for utgifter som faren har under samværet. Disse utgiftene blir beregnet på grunnlag av flere av de beregningene som ligger bak underholdskostnaden.

Her er det ganske klart at utgifter til forbruksting, som plaster, hostesaft osv. skal dekkes av ham, han får fradrag i bidraget for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får jo fradrag for å ha barna på samvær, så husholdningsartikler får han holde seg.

Sende med middag?!?! Noe av det verste jeg har hørt!

Send med vanlige ting som klær og utstyr barna trenger i løpet av ei helg, og gi han beskjed om at daglige husholdningsartikler skal han holde selv. Har han problemer med å forstå det så innkall til samtale på familievernkontoret.

Middag liksom! Snakk om å skape seg tosk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor man oppgir hvor mye samvær man har pr mnd. For at det blir trukket i bidraget for å kompensere for utgifter i forbindelse med samvær.

Null samvær - full bidrag! Og så blir bidraget redusert etter antall døgn med samvær.

Anonymous poster hash: 9c7a1...0dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Jepp, han får fradrag for å ha barna. Det er ikke som at dette fradraget er leie for husrom, men reelle utgifter som mat og plaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, han får fradrag for å ha barna. Det er ikke som at dette fradraget er leie for husrom, men reelle utgifter som mat og plaster.

Leie av husrom er med i fradraget også, men ikke bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Leie av husrom er med i fradraget også, men ikke bare det.

Ja, klart, dårlig formulert. Husleie, sengetøy, strøm, vann, mat, plaster o.l er innbakt i dette.

Sykler, ski, klær og lignende kan han forlange at barna har med. Selv om de fleste kanskje synes det er greit at barna har litt ting der og, etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betaler han i bidrag? Skjønner godt at han synes du bør dekke dette hvis han betaler mye.



Anonymous poster hash: 42bf9...05a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor mye betaler han i bidrag? Skjønner godt at han synes du bør dekke dette hvis han betaler mye.

Anonymous poster hash: 42bf9...05a

Blir ikke bidraget fastsatt etter inntekt også?

Anonymous poster hash: ad206...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betaler han i bidrag? Skjønner godt at han synes du bør dekke dette hvis han betaler mye.

Anonymous poster hash: 42bf9...05a

Så du synes mor skal sende med Fjordland til middager og matpakke når barna er til far bare pga far betaler bidrag?

Bidrag blir faktisk regnet utfira far og mors inntekt, og hvor mye barnet har samvær. Den som betaler bidrag får mindre bidrag å betale pga samvær. Samværsfradrag heter det, nettopp pga den bidragspliktige har ekstra utgifter når barna har samvær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Her er også en stortingsmelding som gir deg det du er ute etter.

Det forutsettes at samværsforelderen dekker barnets løpende forbruk til mat, drikke, helse- og hygieneartikler, lek og fritid og transportutgifter under samværet. Det er lagt til grunn at bostedsforelderen dekker de øvrige utgiftene til barnets underhold, som for eksempel utgifter til klær og sko. Samværsfradraget korresponderer med andre ord med de utgiftene den bidragspliktige har til mat, drikke og fritidsaktiviteter ved samvær, og som bidragsmottakeren samtidig sparer.
Endret av Tante-Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betaler han i bidrag? Skjønner godt at han synes du bør dekke dette hvis han betaler mye. Anonymous poster hash: 42bf9...05a

Han betaler 520,- per måned for alle tre. Samværsklasse tre, henter på kveld leverer på morgen (det er antall netter som teller) og her et annen hver halg som gjelder.

Ser ikke at han dekker mer enn han skal. Jeg mottar ikke bidragsforskudd, men har jo en ekstra barntrygd.

Anonymous poster hash: d30cd...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...