AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #1 Skrevet 28. mai 2014 Jeg er for tiden i et forhold hvor vi sees sjelden og der det er vanskelig å styre når vi treffes pga jobb. Sammen med en noe ustabil syklus er dette selvsagt en utfordring og jeg har derfor bestemt meg for å begynne på prevensjon for å kunne kontrollere mensen. Som prevensjon er det mindre viktig, så det trenger ikke være den aller tryggeste metoden. Det er årevis siden jeg har vært borti slike ting og jeg har minimalt med erfaring. Jeg er delvis skeptisk til p-piller pga faren for blodpropp. Ønsker selvsagt så få bivirkninger som mulig også (vektøkning, mellomblødninger osv). Så vidt jeg vet er det vel p-sprøyte eller p-piller som er alternativene mine og jeg skal selvsagt spørre legen min om råd også, men det hadde vært fint å være litt forberedt, slik at jeg ikke lar meg styre blindt av legens overbevisning, samt at jeg vet hva jeg evt skal spørre om. Dessuten er det jo alltids fint å vite om andres personlige erfaringer også. Jeg er i slutten av 30-åra og barn er absolutt ikke på ønskelista, så hvor lett det er å bli gravid etterpå er ikke noen bekymring for meg. Jeg ønsker bare å kunne vite sikkert når mensen kommer og evt hoppe over den av og til eller å bli kvitt den helt. Fyr løs med erfaringer og visdom. Anonymous poster hash: 411ab...bf7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #2 Skrevet 28. mai 2014 Før jeg begynte på prevansjon hadde jeg uregelmessig og noen ganger kraftig mens. Jeg har gått på p-piller i 3 år og p-ring i 7 mnd. På p-piller forsvant alle menssmerter, og mensen ble helt regelmessig og svakere enn det som var mest vanlig før. Jeg flyttet mensen til den delen av uken som passet best, og hoppet bare over hvis jeg var på ferie. Jeg hadde ingen mellomblødninger. Noen ganger var det vanskelig å huske å ta pillene, men det gikk bra. Jeg opplevde sterk brystvekst, men lite annen vektøkning. Jeg gikk rett fra p-piller til p-ring. I løpet av de syklussene jeg har brukt det har mensen blitt redusert til en natt og en dag, pluss brun utflod morgenen neste dag. Jeg har noen ganger kjent litt svake mensrykk, men ingen smerter. Brystene og vekta har holdt seg stabil. Jeg trenger bare å huske på ringen to ganger i måneden, ellers tenker jeg ikke over den. Noen har problem med sex med p-ring, det har ikke jeg opplevd. Det kan være spiral er bedre for deg siden du ikke har ønske om å få barn med en gang du slutter. Du bør få en samtale med legen om det, da kan dere sammen finne det beste alternativet for deg. Anonymous poster hash: c62d2...397
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #3 Skrevet 28. mai 2014 Ja, spiral er et alternativ også. Sist jeg spurte legen om alternativene mine frarådet han meg selvsagt dette ettersom jeg ikke hadde barn, men det er jo en god stund siden nå. Jeg har ganske kraftige blødninger de første 2-3 dagene, men lite smerter. Mensen kan også vare i alt fra 4 til 8 dager. Kraftige blødninger er selvsagt ikke noe stas, men det er uregelmessigheten som er det største problemet. Om jeg hadde visst sikkert når mensen kom, så hadde jeg i alle fall kunnet advare og styre det litt. Nå kan den komme både noen dager for tidlig eller ikke i det hele tatt. Men jeg noterer p-ring og spiral på lista også. Greit å vite alternativene på forhånd. Takk for svar! -TS- Anonymous poster hash: 411ab...bf7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #4 Skrevet 28. mai 2014 Ja, spiral er et alternativ også. Sist jeg spurte legen om alternativene mine frarådet han meg selvsagt dette ettersom jeg ikke hadde barn, men det er jo en god stund siden nå. Jeg har ganske kraftige blødninger de første 2-3 dagene, men lite smerter. Mensen kan også vare i alt fra 4 til 8 dager. Kraftige blødninger er selvsagt ikke noe stas, men det er uregelmessigheten som er det største problemet. Om jeg hadde visst sikkert når mensen kom, så hadde jeg i alle fall kunnet advare og styre det litt. Nå kan den komme både noen dager for tidlig eller ikke i det hele tatt. Men jeg noterer p-ring og spiral på lista også. Greit å vite alternativene på forhånd. Takk for svar! -TS- Anonymous poster hash: 411ab...bf7 P-plaster kan evt testes ut. P-stav også. Men mindre risiko for blødninger ved P-piller med høye doser hormoner (økt fare for blodpropp) og ved bruk av p-ring. Begge de siste kan man enkelte ganger, siterer tidligere lege, helt ufarlig ikke ta pause på en uke, da vil man vanligvis ikke få mens. Anonymous poster hash: 5f44c...59b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #5 Skrevet 28. mai 2014 P-plaster kan evt testes ut. P-stav også. Men mindre risiko for blødninger ved P-piller med høye doser hormoner (økt fare for blodpropp) og ved bruk av p-ring. Begge de siste kan man enkelte ganger, siterer tidligere lege, helt ufarlig ikke ta pause på en uke, da vil man vanligvis ikke få mens. Anonymous poster hash: 5f44c...59b Sitat lege: retter meg selv - sjekk med legen din da det er ulike typer ute på markedet. Anonymous poster hash: 5f44c...59b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #6 Skrevet 28. mai 2014 Jeg skal uansett forklare legen hva som er viktig for meg og ikke, så får han finne den beste typen av hva det nå er jeg ender opp med. Inntil videre høster jeg erfaringer. Krever alle leger en GU før de evt skriver ut prevensjon forresten? -TS- Anonymous poster hash: 411ab...bf7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå