Gå til innhold

Skikk og bruk - gave til brudeparet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en god venninne som jeg har kjent et års tid, og jeg og samboeren er invitert i bryllup nå om tre uker. Spørsmålet er bare, hvor mye skal vi gi? Brudeparet ønsker seg penger, så tenker at de skal få det. Har hørt at man skal passe seg for å gi for "mye" med tanke på andre gjester, men hva er normalen her?? Vil heller gi for mye enn for lite..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bør vel legge til at dette skal være et stykke unna, så vi må betale to netter på hotell, i tillegg til at jeg skal hjelpe med å fikse brudepikene hennes.

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig. Jeg tenker rundt 500 kr.

Anonymous poster hash: 1d47a...866
Skrevet

Tenker 500 er greit. Ikke mer enn det i alle fall.

Skrevet (endret)

Har hørt en"regel" om at en bør gi 500 om man skal i bare kaffen, og 1000 om man skal i middagen, for det er det det koster brudeparet å ha deg som gjest.

Men jeg syns 1000 er mye, det gir vi til søsken... Søskenbarn og nære venner har vi lagt på rundt 750.

4-500 til mer perifirere venner.

Endret av brud 2015
Skrevet

En kuvert koster fort 600 kroner med vin, så jeg ville ihvertfall lagt meg på 1000.

Gjest AnneShirley
Skrevet

500 kr er veldig lite, synes jeg. Vi pleier å gi ca 1200-1500 kr fra oss som par.

• Liker 2
Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg syns 500 er mer enn nok. Er det nær familie eller nære venner kan man gjerne gi mer.

Vi som brudepar forventer hvertfall ikke at gjestene skal gi oss gaver som dekker kuvertkostnaden, det er jo en helt snodig tankegang.

• Liker 7
Skrevet

Vi ( er et par) gir 1000,- , har hørt at man gir sånn ca like mye det koster curver.

AnonymBruker
Skrevet

Vi ( er et par) gir 1000,- , har hørt at man gir sånn ca like mye det koster curver.

:klo:

Anonymous poster hash: dfcbc...b1d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns 500 er mer enn nok. Er det nær familie eller nære venner kan man gjerne gi mer.

Blir man ofte invitert i bryllup til andre enn familie og nære venner? Det har jeg aldri blitt i alle fall. Anser det å få en bryllupsinvitasjon som en bekreftelse av at vi er nære venner, jeg.

Anonymous poster hash: f7c67...0c5

• Liker 2
Skrevet

syns 1000 kroner høres veldig mye ut.. vi er akkurat fylt 20 år, venninnen min er 23.. dessuten er det bare jeg som er venn med hun og mannen hennes, min samboer kjenner de bare litt.

Skrevet

500 er helt flott. Man inviteres ikke i bryllup for å dekke kostnadene!

• Liker 4
Gjest ...sunny...
Skrevet

Synes 500 er greit om man kommer alene, men som par ville jeg gitt 1000 kr. Gir man 500 som par er dette i gjenomsnitt 250 kr fra hver person, og det er da litt smålig til et bryllup. Det er i hvertfall min mening, trenger ikke være enig :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke 250 per person er smålig. Det er det vi som par gir når brudeparet ikke står oss særlig nær, somm søskenbarn vi ikke har så mye kontakt med, perifere venner og sånt. Vi gir aldri mer enn 750 fra hver av oss, vanligvis 250-400. Kuvertpris har ikke noe med saken å gjøre, det angår ikke gjestene hva vertskapet legger av penger i å lage selskap.

Blir man ofte invitert i bryllup til andre enn familie og nære venner? Det har jeg aldri blitt i alle fall. Anser det å få en bryllupsinvitasjon som en bekreftelse av at vi er nære venner, jeg.

Det har jeg blitt flere ganger. Tar ikke invitasjon til et bryllup med 100 ++ gjester som indikasjon på nærhet. Min erfaring er at folk inviterer alt mulig av slektninger de ikke har sett siden sin egen dåp, kjenninger de kanskje tar en kaffe med i året og kolleger de aldri er sammen med på fritiden.

Anonymous poster hash: 16a78...d6d
Gjest Ciegus
Skrevet

Tja, for å si det sånn, min brors bryllup er det eneste bryllupet jeg har vært invitert i som var av nær familie/nær venn. Søskenbarn er for meg ikke nære nok til at jeg synes det er nødvendig/riktig å gi 500 kr per person, og ellers har jeg vært invitert i bryllup til kolleger, tremenninger, barndomsvenner jeg har null kontakt med etc. Så for min del er det "ofte", ja.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker 500 hvis giver ikke har verdens beste økonomi. Vi som studenter hadde ikke hatt råd til mer om vi skulle betalt reise og overnatting også.

Er man godt voksne med nedbetalt hus og gode jobber og romslig økonomi, så "bør" man kanskje gi mer.

Anonymous poster hash: 1d47a...866

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...