Gå til innhold

Legen vil ikke skrive ut prevensjon til meg!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja jeg er egentlig ganske rimelig forbanna... Fastlegen min er katolikk, og fra et afrikansk land. Han snakker godt norsk, men har en del rare meninger og synspunkter på ting..

Jeg er for tiden langtidssykemeldt, og er vel det man kaller relativt nysingel.

Jeg var i et langvarig forhold der vi ikke brukte prevensjon pga mannen var steril.

Nå derimot ønsker jeg såklart å få meg noe prevensjon, både for å forhindre at jeg blir gravid, da det såklart er det siste som står i huet på meg nå. Men også å prøve å dempe pms-plager og menskramper.

I.o.m alderen min skjønner jeg at det er noen stopper ved hva som kan gies ut av p-piller og sånne ting. Jeg er snart 37..

Men hver gang jeg tar dette opp på nytt med legen min sier han bare at han synes jeg skal vente enda litt til med prevensjon, jeg trenger det jo sikkert ikke??? WTF vet han om det? Jeg har forklart at jeg ikke ønsker å ha disse pms-plagene, og at jeg såklart passer meg på alle bauger og kanter om jeg skulle finne på å ha sex..

-Noe som forvidt ikke skjer, da jeg ikke hopper til sengs med en date sånn uten videre.. Og at i alle tilfeller så krever jeg at han skal bruke noe også..

Men dette irriterer og forbannet meg ganske så mye faktisk!! Han har da ingen rett til å nekte meg prevensjon på denne måten?

Jeg skal legetime hos denne legen i morgen, og er ærlig talt veldig usikker på om jeg kommer til å fortsette hos han pga nettopp dette..

Kan jeg sette foten hardt ned i morgen å si at nå skriver han ut noe til meg?

Hvordan hadde dere reagert på dette, og er jeg virkelig helt på jordet her??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde byttet fastlege. For noe tull.

• Liker 8
Gjest BabyBlue
Skrevet

... Sikkert et dumt spørsmål for noen, men er det der i det hele tatt lovlig å gjøre som en fastlege?

AnonymBruker
Skrevet

Min lege nektet å sette inn spiral, da kan de sikkert nekte andre prevansjonsmiddler,

Anonymous poster hash: ee07d...01b

Skrevet (endret)

Trodde ikke de kunne nekte noe sånt! Det er jo bare positivt at du vil forhindre uønsket graviditet. Jeg hadde forlanget resept, og byttet fastlege om han ikke er normal nok til å skrive den ut!

Endret av Purple Diamond
  • Liker 1
Gjest heihade
Skrevet

Bytt lege og skriv hvordan du opplevde ham på legelisten så slipper andre kvinnelige pasienter å prakkes med ham neste gang de vil ha prevensjon eller ta abort og lignende.

Skrevet

Men her jeg bor er det ikke akkurat så mange leger ledige å velge mellom da...! Bor på bøgda... Hva gjør jeg da...?

Skrevet

Da tar du med dette skrivet jeg linket til, for han har ikke lov til å nekte deg prevensjon. Hils han fra Bent Høie, og si at han kan ringe han om han vil diskutere dette.

• Liker 6
Skrevet

I forbindelse med reservasjonsrettsaken som har herjet i mediene de siste månedene, har det også vært en del oppmerksomhet rundt leger som ikke bare nekter å henvise til abort, men som også nekter å sette inn spiral.

Det er ettertrykkelig slått fast at ingen leger har lov til å nekte kvinner vanlige prevensjonsmidler. Si til ham at han har værsågod å gi deg det du ber om, ellers klager du ham inn for fylkesmannen, se https://helsenorge.no/Rettigheter/Sider/Klageordninger.aspx

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det er medisinske grunner han gir deg (faren for blodpropp ved hormonprevensjon blir jo bl.a større etter fylte 35), så har han ingen verdens ting med det. Skift fastlege, og klag fyren inn til fylkesmannen. Helt utrolig at sånne får lov til å holde på.

Anonymous poster hash: 75e50...5bb

• Liker 1
Skrevet

Enten må han komme med en velbegrunnet, medisinsk årsak til at du ikke kan få den prevensjonen du ønsker deg, eller så må han skrive ut. Hvis ikke, bør du klage på han.

Religion har ingenting med legeyrket å gjøre, der er det kun medisinske ting som skal råde!!

AnonymBruker
Skrevet

Da tar du med dette skrivet jeg linket til, for han har ikke lov til å nekte deg prevensjon. Hils han fra Bent Høie, og si at han kan ringe han om han vil diskutere dette.

Bent Høie har ikke akkurat vært kvinnenes forkjemper i slike spørsmål, men han har fått opposisjonen kraftig på nakken i hvert fall, og godt er det.

Anonymous poster hash: 96ea7...fef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men her jeg bor er det ikke akkurat så mange leger ledige å velge mellom da...! Bor på bøgda... Hva gjør jeg da...?

Du står på ditt og klager inn legen din. Og neste gang noen mener at reservasjonsretten ikke har noen ulemper for kvinnene, sier du høylytt fra at jo, det har den.

Anonymous poster hash: 96ea7...fef

• Liker 7
Skrevet

Du klager til fylkesmannen.

Gjest Svampebob1
Skrevet

Du står på ditt. Spør han hvorfor han vil du skal vente. Vær streng og kveruler med han til du får det som du vil.

Hvis ikke må du bytte til et legekontor i en nabokommune eller noe. Jeg bor også på bøgda. Jeg bruker legekontoret i nabokommunen, både pga. Gode leger, åpningstider og fordi det er på vei til jobben.

Skrevet

Med den nye reservasjonsrett loven har han IKKE rett til å nekte å skrive ut prevensjon. Meld han inn og krev at han gjør det :)

Skrevet

Min lege nektet å sette inn spiral, da kan de sikkert nekte andre prevansjonsmiddler,

Anonymous poster hash: ee07d...01b

Spiral er det noen leger som nekter å sette inn, fordi det i enkelte tilfeller skjer at egget blir befruktet, og det skjer en slags "abort" eller sånn, når egget støtes bort. Nekting begrunner legene da i samvittighetsgrunner. Men det er jo ikke lov å nekte dette da, men det finnes jo de som nekter likevel.

P-piller fungerer på en helt annen måte, og hvis legen ikke vil skrive de ut, så regner jeg med det skyldes fysiske faktorer hos pasienten som gir økt risiko for bivirkninger (blodpropp for eksempel). Ander grunner kan jeg egentlig ikke tenke meg. Er jo bra at folk beskytter seg mot graviditet, og jeg antar at en så voksen kvinne som trådstarter er i stand til å ta forbehold mot eventuelle seksuelt overfarbøre sykdommer. Legen virker ganske uproff. Jeg skjønner ikke hvorfor han ruger på pillene - de fleste skriver det ut på stedet, bare du spør.

• Liker 1
Gjest Evans
Skrevet

Så lenge det ikke er noen helsemessige årsaker til at du ikke skal gå på p-piller, kan han ikke nekte deg det fordi han "syns du skal vente".

Skrevet

Så lenge det ikke er noen helsemessige årsaker til at du ikke skal gå på p-piller, kan han ikke nekte deg det fordi han "syns du skal vente".

Det tenkte jeg og. Har du spurt om årsaken, om det er en fordel helsemessig for deg å vente?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...