Gå til innhold

Beste og "verste" tipset ang oppussing

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og så syns jeg det er en ide å tenke gjennom hva som passer huset om det er et hus av noe årgang. Man kan fint gjøre det moderne, samtidig som man har ivaretatt husets sjel. Det er ikke alle det er så viktig for, men jeg syns det er en fin tanke og det gir et helhetlig inntrykk. Vi har feks. hus fra 50-tallet, og når vi kjøper eller gjør noe nytt, pleier vi å ta en vurdering av det jeg nevner. Om det passer inn, gjerne med en moderne vri, så det ikke ser ut som vi faktisk befinner oss i 1956, da.

Og enig med Ciara ang gjennomgående materialer. Gulvforvirring er et typisk eksempel på der man bør tenke helhet. Ikke at man må ha samme gulv i alle rom, men at man ikke har mye forskjellig heller. Vi har original bøkeparkett i stua og gangen ved soverommene (slipte den ned da vi flyttet inn), men det er mer moderne parkett på barnerommene og furugulv på vårt soverom. Helt merkelig hva de har tenkt der. Nå har vi riktignok valgt å bryte helt, med gummigulv i en hel etasje, men jeg syns tydelige brudd er noe annet enn flere forskjellige typer tregulv f.eks.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta ferie! Umulig ved siden av jobb!

Nja, det går, det tar bare en god del lenger tid. :P Jeg og samboer kjøpte et tømmerhus fra tidlig 50tall for et par år siden, som har vært brukt bare tre-fire uker i året siden slutten av 70tallet. Taket hadde lekkasjer, isolasjonen var vekselvis råtten og ikke-eksisterende. Heldigvis ingen råteskader i taket, bortsett fra en og annen planke her og der. Det elektriske var et tidsmessig lappeteppe, og potensielt brannfarlig. Ei av husets to piper var ikke helt etter dagens forskrifter, den andre var direkte farlig å bruke. Isolasjonen i gulvet mot kjelleren er jord. Og dette er bare ting som måtte gjøres, så har man det estetiske og mer praktiske i tillegg. Gulnede tømmervegger overalt "sluker" mye lys på vinterstid, og kjøkkenet har litt for få skap for oss som har mye kjøkkenting. Der er ikke uttak til oppvaskmaskin, så vi kobler den til kranen i vasken for hver gang. Vaskemaskinen står i kjelleren med jordgulv og binger hvor poteter har blitt oppbevart en gang i tiden. Og vi har lyst på et skikkelig vaskerom og et baderom nr 2 ...

Nå blir jo dette omtrent mer rehabilitering enn bare estetisk oppussing, og vi var klar over at det er mye arbeid. Ikke har vi vært så veldig effektive på alle prosjektene heller, men vi har god tid. Det var feks. viktigst å få isolert taket innvendig i 2. etg. i første omgang. Det mer estetiske med lister, plassering av stikkontakter og sånt kan vente i rom vi ikke bruker likevel. Det utvendige taket, derimot, måtte jo gjøres ferdig når det først var påbegynt, særlig siden dette var på høsten. Likevel, for vår del tror jeg det hadde gått like seint uansett, bare litt mer i rykk og napp.

Ellers vil jeg si meg enig i det med å legge på minst 20% i budsjettet(så mye som du tror er rikelig, og litt til), og å gjøre seg helt ferdig med ett prosjekt før man går til det neste. Tid er også noe man bør legge litt godt på. Både fordi det kan fort ta lenger tid når man ikke jobber med det til vanlig(mitt mest handy øyeblikk før jeg ble sammen med min kjære må være da jeg egenhendig satte sammen et flatpakket nattbord fra Jysk! :fnise: ), og fordi hvis det er noe som haster, så kan du banne på at det dukker opp noe uforutsett og ubeleilig som ødelegger hele opplegget. :P

Anonymous poster hash: fadee...713

AnonymBruker
Skrevet

Og så syns jeg det er en ide å tenke gjennom hva som passer huset om det er et hus av noe årgang. Man kan fint gjøre det moderne, samtidig som man har ivaretatt husets sjel. Det er ikke alle det er så viktig for, men jeg syns det er en fin tanke og det gir et helhetlig inntrykk. Vi har feks. hus fra 50-tallet, og når vi kjøper eller gjør noe nytt, pleier vi å ta en vurdering av det jeg nevner. Om det passer inn, gjerne med en moderne vri, så det ikke ser ut som vi faktisk befinner oss i 1956, da.

Og enig med Ciara ang gjennomgående materialer. Gulvforvirring er et typisk eksempel på der man bør tenke helhet. Ikke at man må ha samme gulv i alle rom, men at man ikke har mye forskjellig heller. Vi har original bøkeparkett i stua og gangen ved soverommene (slipte den ned da vi flyttet inn), men det er mer moderne parkett på barnerommene og furugulv på vårt soverom. Helt merkelig hva de har tenkt der. Nå har vi riktignok valgt å bryte helt, med gummigulv i en hel etasje, men jeg syns tydelige brudd er noe annet enn flere forskjellige typer tregulv f.eks.

Helt enig. Vi har fem forskjellige gulv i første etasje... fire typer er forskjellig type tregulv!

Det ser så utrolig dumt ut. Lurer virkelig på hva de har tenkt..

Anonymous poster hash: 8b4e2...0d1

Skrevet (endret)

Hvis du skal pusse opp bad, så kost på deg et vegghengt toalett. Rengjøringen blir så mye enklere, og du slipper at det samler seg støv og skitt bak toalettet.

Med riktig maling kan man dekke mye! Den nye malingen til jotun, som er helt helt matt dekker ugjevnheter i veggen, så du slipper å være så nøye. Av og til er det bare et strøk (eller to da) med maling som skal til for å få det fint. Det går også an å male gulv. Det varer ikke evig, men da har du i det minste et gulv som er pent, og enkelt å holde rent i noen år.

Velg glatte overflater! Strietapet, som var så populært for en del år siden er grisestygt! Det er mange som sverger til den enda, fordi den er så enkel, og den står til Dovre faller og vel så det. Men det er altså grisestygt! Og det gir fort et rotete inntrykk, fordi det er så mye mønster på den. Panel er fint, men det er vanskelig å vaske, og tar ti ganger lenger til å male.

Velg glatt tak, ikke disse platene med skjøt i mellom. Rommet ser mye renere ut med helt glatt tak.

Velg lukkede løsninger på kjøkken og bad. Det ser lekkert ut i brosjyren med åpne skap- og hylleløsninger, der alle håndklærne ligger med brettekant og det hele, men det er ikke så pent i virkeligheten. Det samler også utrolig mye støv og (på kjøkkenet) fett.

Ikke velg integrert micro og kaffemaskin, da det er mye vanskeligere å bytte disse om de ryker, eller om de er dårlige. Det som er det nyeste nye nå blir fort gammelt.

Endret av Kjemi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri riv noe før du er klar til å sette opp nytt! Mine foreldre rev et bad da vi flyttet inn for 15 år siden, fordi der skulle det flotteste badet være. Det blir fortsatt brukt som bod... De hadde heldigvis flere bad.

Samboeren til søstern rev badet deres (det eneste badet deres), og sånn sto det noen måneder før han gadd å sette det opp igjen. Nærmeste nabo var svigermoren hennes, så de brukte badet der i en del måneder. Med tre små barn....

Anonymous poster hash: 43f1b...006

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...