AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #1 Skrevet 27. mai 2014 Dere som har pusset opp hus/leiligheter, hva er deres beste påfunn og hva angrer dere på at dere gjorde/ikke gjorde?Anonymous poster hash: 4d5ad...38c
Sura Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Når dere setter opp budsjett for oppussingen, regn inn 20 % ekstra i tilfelle uforutsette ting. 5
DMS Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 Å våge å gjere leilegheita til si eiga (t.d. i val av fargar) sjølv om ein skal selje ho på eit eller anna tidspunkt. Meir konkret er å sjå mulegheitene for smart oppbevaring. Er det muleg å utnytte veggarealet betre, t.d. hyller over dører?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #4 Skrevet 27. mai 2014 Når dere setter opp budsjett for oppussingen, regn inn 20 % ekstra i tilfelle uforutsette ting. Enig med dette. 20% - minst! Og når du tenker at "pytt, dette kommer til å ta en uke"....tenk da at det vil da to uker. Et konkret tips: aldri, aldri, aldri kjøp såkalt "veggfornyer". Det er djevelens verk!Anonymous poster hash: 8c2a8...532
helenaa Skrevet 27. mai 2014 #5 Skrevet 27. mai 2014 Hvis dere er flere som skal pusse opp sammen: snakk om hvilke forventninger dere har til tidsbruk. Hvilke av deres vanlige rutiner skal vike for arbeidet? Praktisk: Det er mye penger å spare på tilbud. Les tilbudsaviser. Ikke la maskeringsteip bli stående lenge etter at man har malt...
Kontormus Skrevet 27. mai 2014 #6 Skrevet 27. mai 2014 Det finns forskjellige maskeringstaper. Én som kan sitte på, og én som må taes av før malingen er tørr.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #7 Skrevet 27. mai 2014 Det verste tipset er at det er enkelt å utføre den oppussingen hvermansen lovlig kan utføre som sette opp nye skaper og male gulv og tak. Teknisk sett kanskje, men det er tidsmessig krevende å utføre den type oppussing. Du kan gange den tiden det tar en fagperson å utføre det med *3 også er du i nærheten av hvor lang tid det tar deg å gjøre samme arbeid. Anonymous poster hash: 30574...ce8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #8 Skrevet 27. mai 2014 Beste tipset er å høre med folk som har bygget og pusset opp tidligere og høre hva de angrer på. For eksempel for lite kjøkken eller mangel på bad i hovedetasje. "Verste" er å tro at ting blir billigere eller tar kortere tid enn hva man for venter. TTT, ting tar tid. Anonymous poster hash: c5496...5aa
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #9 Skrevet 28. mai 2014 Vi er akkurat i opppussing nå, etter å ha kjøpt nytt hus. Vi har vært i kontakt med megler og hørt om div og fått råd derifra. Lyse overflater er gull. Og nye gulv (hvis det er gamle/slitne gulv fra før selvfølgelig) og maling skal man ikke undervurdere. Vi fant ut fort hva vi skulle pusse opp med en gang. Og vi trodde det skulle ta noen uker. Men nå er vi snart et halvt år inn i oppussing. Skal sies at vi gjorde endringer og bestemte seg oss for å gjøre ting annerledes og pusse opp mer enn i utgangspunktet. Jeg gleder meg veldig til vi blir ferdig og får en verdivurdering i hvertfall.Anonymous poster hash: 8b4e2...0d1
ransfelt are Skrevet 28. mai 2014 #10 Skrevet 28. mai 2014 Vi vil i alle framtidige oppussingsprosjekter kjøpe ferdigmalt/behandlet der det er mulig å få. Vinduer, dører, panel, tak... Faen som vi har angret på det! 4
Vera Vinge Skrevet 28. mai 2014 #11 Skrevet 28. mai 2014 (endret) God planlegging, slik at man har fått tid til å se på mange alternativer og forhåpentligvis blir fornøyd med det man velger (inkl se på inspirasjon i blader, blogger, brosjyrer, hvis man ikke vet akkurat hva man skal ha). Det kan bli dyrt eller irriterende om man velger en løsning i en fei og så ser man plutselig etterpå et mye bedre alternativ. Med planlegging er man også gjerne klar til å hoppe på tilbudene når de kommer (for de kommer). Det jeg angrer på: svart gummigulv, i gangen bl.a. Strålende fornøyd med gulvet i seg selv, men burde valgt mørkegrått, for det ser så fort støvete ut. Endret 28. mai 2014 av Vera Vinge
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #12 Skrevet 28. mai 2014 Mitt beste tips er å ikke involvere andre familiemedlemmer. Vi har bygget hus, og til slutt ble vi overlesset av tips og rås fra svigermor og mamma. Guri, så mye jeg angrer på at vi ikke sa ifra før. Til slutt sprakk jeg og skjelte de ut etter noter. Her sitter de med gardinprøver og diverse hagetips mens vi mener at det ikke er vår stil. Ble litt dårlig stemning, men det hat gått seh til etterhvert. Mamma skryter veldig av huset, svigermor sier ingenting. Anonymous poster hash: d48b7...496 1
Sølvrosen Skrevet 28. mai 2014 #13 Skrevet 28. mai 2014 Jeg angrer på: gipsvegger det ikke er mulig å henge opp noe på fordi det bare er en halv cm til mur. Flat vask på badet som blir støvete etter en time. Ingen overskap på kjøkkenet, og harde fliser som gjør det vanskelig å henge opp noe annet istedet. Lamper som henger for lavt. Under den ene skulle det være et bord, men siden vi ble nødt til å bruke den ene veggen til oppbevaring ble bordet flyttet Jeg hadde ikke egentlig mulighet til å være med på noen av disse avgjørelsene, men neste gang skal det bli bedre, for da skal ikke svigermor få bestemme. Beste påfunn er å bruke hele vindusveggen i leiligheten til oppbevaring. Vi bygde hyllene selv så de skulle passe best mulig.
DMS Skrevet 30. mai 2014 #14 Skrevet 30. mai 2014 Jeg angrer på: gipsvegger det ikke er mulig å henge opp noe på fordi det bare er en halv cm til mur. Flat vask på badet som blir støvete etter en time. Ingen overskap på kjøkkenet, og harde fliser som gjør det vanskelig å henge opp noe annet istedet. Lamper som henger for lavt. Under den ene skulle det være et bord, men siden vi ble nødt til å bruke den ene veggen til oppbevaring ble bordet flyttet Jeg hadde ikke egentlig mulighet til å være med på noen av disse avgjørelsene, men neste gang skal det bli bedre, for da skal ikke svigermor få bestemme. Beste påfunn er å bruke hele vindusveggen i leiligheten til oppbevaring. Vi bygde hyllene selv så de skulle passe best mulig. Eg også er ingen fan av gipsplater, men dei har ein stor fordel og det er om det skulle byrje å brenne. Det er greit at med å ha gipsveggar så vert kvart rom ei branncelle og forhåpentlegvis kan ein begrense skadeomfanget. Der fins også gipsplater som er festa på andre plater, hugsar ikkje namnet desverre, som gjer det enklare å feste ting på veggen i ettertid. Innbille meg at det er mindre styr å få dei opp også, for fytterakkern kor kipt det er når plata knekk på vegen opp frå golvet til veggen! Og ikkje kutt gipsplate med vinkelslipar, aldri sett så mykje støv i mitt liv! Og heng eit forheng over døra på det romet ein pussar opp
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2014 #15 Skrevet 30. mai 2014 Ta ett rom om gangen! Og gjør dere helt ferdig der før dere begynner på neste! Er lei av halvferdige rom..Anonymous poster hash: 521d4...706 5
Sølvrosen Skrevet 30. mai 2014 #16 Skrevet 30. mai 2014 Eg også er ingen fan av gipsplater, men dei har ein stor fordel og det er om det skulle byrje å brenne. Det er greit at med å ha gipsveggar så vert kvart rom ei branncelle og forhåpentlegvis kan ein begrense skadeomfanget. Der fins også gipsplater som er festa på andre plater, hugsar ikkje namnet desverre, som gjer det enklare å feste ting på veggen i ettertid. Innbille meg at det er mindre styr å få dei opp også, for fytterakkern kor kipt det er når plata knekk på vegen opp frå golvet til veggen! Og ikkje kutt gipsplate med vinkelslipar, aldri sett så mykje støv i mitt liv! Og heng eit forheng over døra på det romet ein pussar opp Brannsikkerhet er viktig, men i vår ettroms leilighet som allerede er en egen branncelle vil det ikke gjøre noen forskjell at det er gipsplater utenpå de allerede brannsikre betongveggene.
DMS Skrevet 30. mai 2014 #17 Skrevet 30. mai 2014 Brannsikkerhet er viktig, men i vår ettroms leilighet som allerede er en egen branncelle vil det ikke gjøre noen forskjell at det er gipsplater utenpå de allerede brannsikre betongveggene. Ser den Vi får krysse fingrane for at dette uansett er ei hypotetisk problemstilling!
Grønt blad Skrevet 30. mai 2014 #18 Skrevet 30. mai 2014 Ting tar to-tre ganger så lang tid som man tror, minst. Snakk sammen på forhånd slik at man blir enige om omfang av oppussingen, kostnadsbruk og hvor nøyaktig man skal være (veldig dumt hvis den ene er kjempenøyaktig mens den andre ikke er så nøye på det). Planlegg godt hva som skal gjøres og hvilke materialer man skal kjøpe/bruke før man setter i gang med arbeidet. Snakk med andre, både profesjonelle og amatører, for å få tips og råd, både når det gjelder løsninger og materialvalg. Les også mye på Internett, f.eks. ifi.no og diverse forum.
Ciara Skrevet 30. mai 2014 #19 Skrevet 30. mai 2014 Mitt beste tips er å bestemme deg for materialer som skal være gjennomgående i boligen. For mange materialer ser rotete ut. Du bør velge tidløse materialer som slites med stil. Mange gode materialer er også vedlikeholdsfrie. Vi valgte for eksempel steinplate på kjøkkenet, og det er det jeg er mest fornøyd med. Det er uslitelig, tåler heftig bruk uten å bli skadet og gjør hele rommet. Ute valgte vi malmfuru. Null beising og vedlikehold, og det blir bare finere med årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå