Gå til innhold

Mastergrad i barnevern - jobb, lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har fått studieplass på master i barnevern ved UiT til høsten, kom inn på grunnlag av bachelorgrad i pedagogikk med fordypning i psykologi.

Jeg lurer på om noen her har tatt master i barnevern, og kan fortelle meg litt om lønn og evt arbeidsområder? Jeg ser ikke for meg at jeg vil jobbe i barnevernet, men heller barne- og ungdomspsykiatrien (BUP), RKBU eller rusklinikker eller lignende. Er det noen her som vet om dette vil være mulig med en mastergrad i barnevern? Har også lest noe (lite) om klinisk barnevernspedagog, vet noen hva som kreves for å bli dette?

På utdanning.no står det at gjennomsnittslønna for barnevernspedagoger er 441 600 i året. Jeg regner med det er for utdannede med "kun" bachelor, men det står det ikke noe om. Vil lønna være høyere enn dette dersom man har fordypet seg i en mastergrad?

Til slutt: Er det noen som vet om det er vanskelig å få seg jobb etter fullført mastergrad i barnevern?

Jeg håper noen av dere kan svare meg på dette, da studiekonsulenten ved universitetet er på ferie for tiden :)



Anonymous poster hash: 76919...0be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dytt?



Anonymous poster hash: 5441a...d42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke i barnevernet selv, men synes over 440 000kr i året høres mye ut. Det er rundt det jeg tjener som adjunkt med opprykk med 8 års ansiennitet... Sikker på at det ikke er lønna med master?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også ville tippet at det var lønnen inkludert de med master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke i barnevernet selv, men synes over 440 000kr i året høres mye ut. Det er rundt det jeg tjener som adjunkt med opprykk med 8 års ansiennitet... Sikker på at det ikke er lønna med master?

Hei, og takk for svar :)

Det er akkurat det jeg ikke vet. På utdanning.no sto det at gjennomsnittslønna er regnet som gjennomsnitt uavhengig av ansiennitet osv. Og jeg fant statistikken dette er tatt fra, på SSB, og der sto det følgende:

" Ansatte i høgskoleyrker, hvor vi blant annet finner sosionomer og barnevernspedagoger, hadde en månedslønn på 36 800 kroner per oktober 2013. "

Beløpet 36 800 er nøyaktig 441 600kr i året, slik som utdanning.no sier. Jeg synes det virker som det er lønn for de med bachelor, men jeg vet jo ikke fordi det står ingenting om det :( det står jo også "ansatte i høgskoleyrker". Jeg skal ta mastergraden ved et universitet. Hvis 441 600,- er gjennomsnittslønn (FØR skatt eller etter betalt skatt? noen som vet?), så synes jeg i så fall det er lavere lønn enn jeg ønsker med en mastergrad. Jeg har skjønt at det ikke er så fryktelig god lønn når man jobber I selve barnevernet, men jeg vil ikke jobbe i barnevernet. Kan ikke tro at man kun er kvalifisert til å jobbe i barnevernet med en master, når man likegodt kan jobbe der men bare en bachelorgrad. Jeg vet ikke jeg :O

Håper noen flere har noe å komme med, jeg sitter og grubler og grubler på hva jeg skal gjøre med dette.

Anonymous poster hash: 5441a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som vet?:)

Anonymous poster hash: 5441a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første, så vil ikke du være kvalifisert for å arbeide i barnevernet når du ikke har bachelor i barnevern, fordi det er profesjonstudie, så tar du master i barnevern vil du likevel aldri fått jobb i barnevernet. For det andre så er gjennomsnitt lønnen for barnevern og sosinomer 441 000. Det vil si at mange har mindre, mens mange har mer. De som arbeider i institusjoner eller omsorgsboliger har ofte høyere da de arbeider turnus. De har nok rundt 500-550000. Lønnen i barneverntjenesten ligger alt fra 370000 (0-3 års Ansiennitet) til ca 4500000.



Anonymous poster hash: 48ad4...cdf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så vil ikke du være kvalifisert for å arbeide i barnevernet når du ikke har bachelor i barnevern, fordi det er profesjonstudie, så tar du master i barnevern vil du likevel aldri fått jobb i barnevernet. For det andre så er gjennomsnitt lønnen for barnevern og sosinomer 441 000. Det vil si at mange har mindre, mens mange har mer. De som arbeider i institusjoner eller omsorgsboliger har ofte høyere da de arbeider turnus. De har nok rundt 500-550000. Lønnen i barneverntjenesten ligger alt fra 370000 (0-3 års Ansiennitet) til ca 4500000.

Anonymous poster hash: 48ad4...cdf

Hei, og takk for svar :)

Jeg synes egentlig ikke det høres riktig ut at jeg ikke er kvalifisert for å jobbe i barnevernet fordi jeg har en bachelor i pedagogikk og ikke barnevern. Jeg har da kommet inn på studiet med min bachelor, og det er jo master i BARNEVERN jeg har fått studieplass på. På studiebeskrivelsen står det at studenter med master i barnevern vil være kvalifisert til å jobbe i barnevernet ++. Dette har uansett ingenting å si for meg da det er uaktuelt for meg å jobbe innen selve barnevernet. Jeg tror nok heller ikke det er helt riktig at barnevern er et profesjonsstudium.. veldig mange utdannede barnevernspedagoger jobber med helt andre "yrkestitler" enn barnevern, så jeg synes ikke det blir riktig å si at barnevern er et profesjonsstudium.

Men det jeg stusset litt på, er at masterutdannede må da ha mer lønn enn barnevernspedagoger, som kun har en bachelor? Jeg klarte ikke å finne noe om gjennomsnittslønna på 441 600kr i årslønn er for bachelorutdannede, eller om det også er tatt med masterutdannede i gjennomsnittslønna. Det stod bare utdannede barnevernspedagoger tjener så mye i året - og ferdigutdannede barnevernspedagoger er jo hovedsakelig ferdig utdannet etter tre år :klo::klo: Synes ikke det var så mye info å finne om dette på nett :vetikke:

Anonymous poster hash: 5441a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så vil ikke du være kvalifisert for å arbeide i barnevernet når du ikke har bachelor i barnevern, fordi det er profesjonstudie, så tar du master i barnevern vil du likevel aldri fått jobb i barnevernet. For det andre så er gjennomsnitt lønnen for barnevern og sosinomer 441 000. Det vil si at mange har mindre, mens mange har mer. De som arbeider i institusjoner eller omsorgsboliger har ofte høyere da de arbeider turnus. De har nok rundt 500-550000. Lønnen i barneverntjenesten ligger alt fra 370000 (0-3 års Ansiennitet) til ca 4500000.

Anonymous poster hash: 48ad4...cdf

Du må selvfølgelig ikke ha bachelorgrad eller madtergrad i barnevern for å jobbe i barnevernet. Jeg kjenner sosionomer som jobber i barnevernet, de har bachelorgrad i sosialt arbeid, ikke barnevern. Det jobber også psykologer og mennesker med en rekke andre utdannelser i barnevernet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har et utrolig stort fokus på lønn.. Spiller det noen stor rolle om du tjener 441, 420 eller 460? Eller annet?

Så lenge gjennomsnittslønnen er 'anstendig', sø spiller det jo ingen rolle hva den er egentlig, siden dette vil være endret mange ganger før du er ferdig med din master...

Og - du får lønn ut ifra hva stillingen din krever (ofte), og da spiller det liten rolle om du har bachelor eller master...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sosionomer kan jobbe i barnevern, det er å profesjonstudie som med barnevern. Du har ikke lov til å jobbe i barnevern uten en av de utdannelsene. Ja, psykologer kan arbeide i barnevernet, men ikke som saksbehandler. Ofte arbeider de som veileder for familier. Det kan godt hende du kan arbeide i barnevern med bachelor i pedagogikk og så master i barnevern, det vet jeg ikke helt, men tviler på det. Men dette får du sjekket sikkert ut etter hvert. Uansett har det ingenting å si da du likevel ikke ønsker å arbeide der. Når det er sagt, så tjener ikke de med master i barnevenr mer enn de med bachelor i barneverntjenesten, da det enda ikke er lovpålagt å ha master for å arbeide i barnevern. Dermed blir de lønnet likt.



Anonymous poster hash: 48ad4...cdf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt... bachelor i sosialt arbeid er likestilt som sosionom. Men for eksempel vernepleier kan ikke arbeid i barnevern selv om studiene er nokså likt.



Anonymous poster hash: 48ad4...cdf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har et utrolig stort fokus på lønn.. Spiller det noen stor rolle om du tjener 441, 420 eller 460? Eller annet?

Så lenge gjennomsnittslønnen er 'anstendig', sø spiller det jo ingen rolle hva den er egentlig, siden dette vil være endret mange ganger før du er ferdig med din master...

Og - du får lønn ut ifra hva stillingen din krever (ofte), og da spiller det liten rolle om du har bachelor eller master...

Jeg har ikke stort fokus på lønn, jeg har fornuftig fokus på lønn. Jeg vil ikke gi meg ut på et studie som gir meg jobber med lavere lønn enn jeg selv er fornøyd med til en mastergrad. Ja, så klart får man lønn ut ifra hvilken stilling og "tittel" man har, men om man har bachelor eller master virker også inn på lønna (ikke vet jeg hvor mye forskjell det er i barnevern da). Man er jo ofte kvalifisert til og har flere muligheter med mastergrad :)

Anonymous poster hash: 5441a...d42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det er sagt, så tjener ikke de med master i barnevenr mer enn de med bachelor i barneverntjenesten, da det enda ikke er lovpålagt å ha master for å arbeide i barnevern. Dermed blir de lønnet likt.

Anonymous poster hash: 48ad4...cdf

Jeg tenker at dersom man skal jobbe som barnevernspedagog i barnevernet, vil det kanskje ikke være så mye forskjell i lønn med bachelor eller master, for som du sier så er man jo ferdig utdannet bvp med kun en bachelor, at det ikke kreves mer enn det :) men jeg tenkte bare om jeg med en master er kvalifisert for jobber andre steder - for eksempel barne og ungdomspsykiatrien eller lignende. Jeg leste en plass at man kan jobbe innenfor psykiatrien, men husker ikke hvor! :fnise:

Anonymous poster hash: 5441a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stort fokus på lønn, jeg har fornuftig fokus på lønn. Jeg vil ikke gi meg ut på et studie som gir meg jobber med lavere lønn enn jeg selv er fornøyd med til en mastergrad. Ja, så klart får man lønn ut ifra hvilken stilling og "tittel" man har, men om man har bachelor eller master virker også inn på lønna (ikke vet jeg hvor mye forskjell det er i barnevern da). Man er jo ofte kvalifisert til og har flere muligheter med mastergrad :)

Anonymous poster hash: 5441a...d42

Jeg tror du har litt urealistiske utsikter til hvilke lønnsutsikter du har med den type mastergrad. Byråkrater i Norge tjener sjelden noe særlig mer enn 500 000 selv med relativt god ansennitet. 400 000+ er en god norsk årslønn, og hvis lønn var viktig for deg burde du ha valgt helt annerledes fra børjan av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har litt urealistiske utsikter til hvilke lønnsutsikter du har med den type mastergrad. Byråkrater i Norge tjener sjelden noe særlig mer enn 500 000 selv med relativt god ansennitet. 400 000+ er en god norsk årslønn, og hvis lønn var viktig for deg burde du ha valgt helt annerledes fra børjan av.

Jeg venter på opptak til et studie jeg mye mer har lyst til å gå, pga jobbmuligheter, arbeidsområder og også lønn, men jeg får ikke svar på dette før i juli. Det var ikke planen å søke for å komme inn på master i barnevern, jeg søkte bare for å ha flere søkevalg på lista. Nå har jeg plutselig fått plass, og vil finne ut så mye som mulig om studiet og jobbmuligheter, før jeg kaster meg inn i det.

Det er usikkert om jeg kommer inn på det studie jeg egentlig vil, derfor vil jeg undersøke om master i barnevern kan gi meg tilsvarende/opp mot tilsvarende jobbmuligheter og lønn. Det er altså ikke slik at jeg har valgt master i barnevern og forventer den og den lønna ut av en slik utdanning :)

Anonymous poster hash: 5441a...d42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tingelinling

Til slutt... bachelor i sosialt arbeid er likestilt som sosionom. Men for eksempel vernepleier kan ikke arbeid i barnevern selv om studiene er nokså likt.

Anonymous poster hash: 48ad4...cdf

Tullprat. Jeg kjenner mange vernepleiere som jobber innen barnevern.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat. Jeg kjenner mange vernepleiere som jobber innen barnevern.

Det gjør jeg også, og har selv jobbet der. Vernepleiere er etterhvert mer og mer ettertraktet innenfor barnevernet pga autorisasjonen som gir lov til å legge opp og dele ut medisin.

Med master kan du ikke regne med mer enn 440 000 i begynnelsen. Flere av de jeg kjenner ligger på rundt 400-410 000 om de ikke har mye erfaring.

Grunnen til at du ser den lønna som gjennomsnittslønn er pga alle tilleggene man får når man jobber turnus. Jeg har master og dagjobb, og tjener neste det samme (440 000) som min mann som har bachelor og turnusjobbing, samt to års mer ansiennitet enn meg (450 000).

Om du går på fo.no kan du se tariffen for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere. Der ser du at om stillingen har -krav- om master kan du få så og så mye. Har ikke stillingen krav om master blir du ofte lønnet lavere.

Du blir ikke rik i kroner og øre av å ta en master innenfor dette.

Anonymous poster hash: 674da...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...