AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #1 Skrevet 27. mai 2014 Hei alle! Har en på snart to år som er herlig på alle mulige måter, men det er et par ting som bekymrer meg og lurer på hva deres erfaringer er. Har selvsagt planer om å ta opp disse med helsestasjonen snarlig også. Punkter som bekymrer meg: - noen ganger er det klin umulig å få oppmerksomheten hennes.. Med mindre jeg sier noe sånt som "OJ! Se der!" Og indikerer at noe er spennende.. Ellers vil hun ignorere Hei, at jeg roper navnet hennes eller andre spørsmål. Dette skjer ofte når hun er opptatt med noe.. At hun er i en lek, eller ser noe på TV. - språkutviklingen går tregt. Hun har såvidt begynt med noen veldig enkle setninger.. Som f.eks "Hei pappa". Ellers har hun heller ikke det største ordforråd.. Det virker som dette varierer ifht interessefokuset hennes rett og slett. Noen perioder triller det ut nye ord.. Andre perioder er det lite fremgang. Hun er tospråklig dog, da pappaen er Engelsk. Språkforståelsen er grei, ikke veldig sterk, men dette ser også ut til å variere ifht om hvor interessen hennes er. F.eks for tiden er hun opptatt av å mestre motoriske utfordringer (som klatring, løpe fort, hoppe på trampoline) og da får dette mesteparten av fokuset. Det skal sies at hun er veldig sosial, kjælen og tillitsfull. Hun reagerer ved skifte på sinnstilstander hos andre, som f.eks sinne..dermed så tenker jeg at det at hun soner ut omverdenen i visse settinger ikke nødvendigvis er autisme. Noen gode råd?Anonymous poster hash: 7ca70...bad
Sol79 Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 Min er også snart 2 år, og han reagerer heller ikke om vi prater til han når han er opptatt med noe. Har aldri tenkt på det som noe annet enn normalt, jeg bekymrer meg i hvertfall ikke for det. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 Det virker normalt egentlig. Og tospråklige bruker litt lengre tid i sin språkutvikling, fordi de fyller opp to leksikon (det lageret vi har for ord og begreper) enn det enspråklige gjør. Det eneste som faller inn hos meg som kan være et mulig problem er hørsel. Er den sjekket? Anonymous poster hash: 2d21a...bb3 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #4 Skrevet 27. mai 2014 Nei vi har ikke sjekket hørselen, men har tenkt på det. Men så virker det som hun hører fint når hun ikke er oppslukt. Hører over lengre avstander. Andre ting jeg kan nevne er at det noen ganger også er vanskelig å lære henne nye ting, som burde være enkelt. Som å sykle en trehjuling. Hun liker å sitte på den, men tydeligvis ikke interessert i å tråkke på pedalene. Ignorerer alle oppmuntringer om å komme seg fremover.. Mens f.eks dansesteg og sanger med og uten bevegelse tar hun på 1.2.3. Anonymous poster hash: 7ca70...bad
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #5 Skrevet 27. mai 2014 Det du beskriver er en helt normal 2-åring, men dersom du fremdeles er bekymret, kan du be om å få sjekket hørselen hennes. Jeg synes dog ikke du skal bekymre deg. Anonymous poster hash: 225f6...db3 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #6 Skrevet 27. mai 2014 Andre ting jeg kan nevne er at det noen ganger også er vanskelig å lære henne nye ting, som burde være enkelt. Som å sykle en trehjuling. Hun liker å sitte på den, men tydeligvis ikke interessert i å tråkke på pedalene. Ignorerer alle oppmuntringer om å komme seg fremover.. Men kjære vene, dette er ikke noe unormalt. Selv ikke for 3-4-åringer er det unormalt at de ikke sykler. Det er bare at samfunnet har blitt sånn at barn skal lære alt mulig NÅ, selv om det bare skaper unødendig bekymring hos foreldre. Anonymous poster hash: 225f6...db3 6
miaw Skrevet 27. mai 2014 #7 Skrevet 27. mai 2014 Jeg jobber i barnehage, og det er ganske vanlig at toåringene ikke hører etter når de er veldig fokuserte på noe. Dette endrer seg som regel når de blir litt større. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #8 Skrevet 27. mai 2014 Sjekk hørselen. Men hun høres helt normal ut. Både den språklige utviklingen og den motoriske utviklingen virker å være normal. Jeg tror egentlig at du forventer for mye av henne. Anonymous poster hash: 2d21a...bb3 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #9 Skrevet 27. mai 2014 Når barnet ikke er to år enda men setter sammen to ord regnes det som helt normalt. Det ville vært sen utvikling om barnet kun sa et par små ord nå, så dette høres normalt ut. Jeg prøver å lære min snart toåring nyttige ord som hjelpe, sitte, drikke etc men de lar vente på seg. Ord som traktor, fly, ku, sau etc læres kjappt fordi dette er jo langt mer spennende enn nyttige ord som "hjelpe"Anonymous poster hash: 122e8...608
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #10 Skrevet 27. mai 2014 Det er helt normalt at tospråkelig barn er senere ute med språket. Anonymous poster hash: 1bc12...558 2
Mohair Skrevet 27. mai 2014 #11 Skrevet 27. mai 2014 Hun høres helt normal ut, men det høres ut som om du har litt høye forventninger. La henne lære i eget tempo. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #12 Skrevet 27. mai 2014 Syns det høres veldig normalt ut. Min er snart to (juli), og han setter ikke sammen to ord heller, men kan veldig mange enkeltord. Han er også tospråklig da, men ser ikke for meg at det hadde vært spesielt sent om han ikke hadde vært det heller. Anonymous poster hash: 4bfc3...874 2
MonaPona Skrevet 27. mai 2014 #13 Skrevet 27. mai 2014 Det høres ut som om du snakker om vår 2 åring. Tospråklig, relativt god språkforståelse, men få ord. Når h*n er opptatt! ser det ut som om h*n er i transe. Hører godt, og er aktiv, men meget bestemt, vil kun gjøre det h*n selv ønsker. Helt normalt, spør du meg! 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #14 Skrevet 27. mai 2014 Nei vi har ikke sjekket hørselen, men har tenkt på det. Men så virker det som hun hører fint når hun ikke er oppslukt. Hører over lengre avstander. Andre ting jeg kan nevne er at det noen ganger også er vanskelig å lære henne nye ting, som burde være enkelt. Som å sykle en trehjuling. Hun liker å sitte på den, men tydeligvis ikke interessert i å tråkke på pedalene. Ignorerer alle oppmuntringer om å komme seg fremover.. Mens f.eks dansesteg og sanger med og uten bevegelse tar hun på 1.2.3. Anonymous poster hash: 7ca70...bad Det du tenker på som "enkelt" er ikke å sykle for en toåring. Jeg synes du forventer litt mye av barnet ditt. Jeg har et søskenbarn som ikke snakket noe særlig før han var 2 og nærmere 3 år. Han er også norsk-engelsk. Du må tenke på at barnet skal lære dobbelt så mye språk som andre, det tar tid. Og jeg det høres veldig normalt ut at du ikke får oppmerksomhet da hun driver med noe spennende allerede, men at hvis du kommenterer noe spennende så høres hun. Selektiv hørsel høres det ut som...Anonymous poster hash: 0437e...ee8
Gjest Sansol Skrevet 27. mai 2014 #15 Skrevet 27. mai 2014 Slik var sønnen min når han var på samme alder, og han er ikke tospråklig. Nå er han året eldre og språkutviklingen har eksplodert. Nye setninger hver dag og det er faktisk mulig å ha en samtale med han. Vil tro dette vil skje med jenta di også, særlig med tanke på tospråkligheten som jo gjør språkutviklingen noe langsommere. Dette med oppmerksomhet og fokus virker å være veldig vanlig for aldersgruppen din datter er i. Høres ikke ut som noe du trenger å bekymre deg for.
Maximillian Cohen Skrevet 27. mai 2014 #16 Skrevet 27. mai 2014 - språkutviklingen går tregt. Hun har såvidt begynt med noen veldig enkle setninger.. Som f.eks "Hei pappa". Ellers har hun heller ikke det største ordforråd.. Det virker som dette varierer ifht interessefokuset hennes rett og slett. Noen perioder triller det ut nye ord.. Andre perioder er det lite fremgang. Hun er tospråklig dog, da pappaen er Engelsk. Språkforståelsen er grei, ikke veldig sterk, men dette ser også ut til å variere ifht om hvor interessen hennes er. F.eks for tiden er hun opptatt av å mestre motoriske utfordringer (som klatring, løpe fort, hoppe på trampoline) og da får dette mesteparten av fokuset.Anonymous poster hash: 7ca70...bad Datteren min kunne bare rundt 15 ord da hun var på 2årskontroll. Ingen setninger. Helsesøster sa det ikke var noe vi skulle tenke på nå siden hun var så langt fremme på andre områder. Mener vi fikk beskjed om at det ikke ville bli nødvendig med spesielle tiltak før hun ble 3 år om det ikke hadde forbedret seg. Nå er hun 2,5 år og har nettopp begynt å lære seg enkle setninger, men nå kommer det også nye ord og lengre setninger hver dag. Hun er fremdeles bak andre på hennes alder, men om denne utviklingen fortsetter er det nok ikke lenge før hun tar dem igjen.
fruenge Skrevet 27. mai 2014 #17 Skrevet 27. mai 2014 Men kjære deg dette høres helt normalt ut. i en tospråklig fam er det vanlig med forsinket språkutviling. Har ikke barnehagen fortalt deg det? Det er helt normalt, og det er alt for lite kunnskap om det der ute, men jag håpet at det var bedre. Når det gjelder oppmerksomhet så burde du heller vært mer obs derom du lett fikk kontakt hvis barnet holdt på med ting han likte. Nå er forresten autismespekteret det nye modeerne diagnosen, men tenk ikke på det, det er ok å være annerledes enn meanstreamen.
Kassiopeia Skrevet 27. mai 2014 #18 Skrevet 27. mai 2014 Jeg var sent ute med språket selv når jeg var lita, og kunne ikke mange ord som 2 åring. Kunne noen enkle ord, men snakket ikke i setninger og var for det meste stille. Men så snudde det seg plutselig på dagen, og da kom lange rene setninger ut som om jeg hadde snakket i flere år. Skjedde vel like før jeg fylte 3 år etter hva jeg har fått høre. Er visst ganske normalt det og, at barn nærmest sparer på ordene til de føler seg helt sikker. 2
Gjest Capish Skrevet 27. mai 2014 #19 Skrevet 27. mai 2014 Min soontobe toåring er helt lik, og ikke tospråklig. Han har veldig gin finmotorikk da. Sies at små barn ikke lærer motorikk og språk samtidig, men har perioder der de lærer språk og andre perioder de lærer motorikk. Selv om det ikke er så heldig synlig så kan det hende barnet lærer noe nytt hver dag.
Harlekin Skrevet 28. mai 2014 #20 Skrevet 28. mai 2014 Veldig normalt, dette. Både ikke så mye språk og det å "sone ut" / ignorere når barna er opptatt med noe annet. Jeg tror ikke du skal bekymre deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå