Mann 42 Skrevet 28. mai 2014 #21 Skrevet 28. mai 2014 Du har skjønt budskapet til Oliver Stone ser jeg. Greit å få saker belyst fra flere sider, men den mannen har en rimelig dårlig skjult agenda. Ligner vel mer på propaganda enn dokumentar, men det er kanskje meningen. Det ER jo et aldri så lite tankekors at The land of the free and the home of the brave, forkjemperen for demokrati og frihet i verden og den vestlige verdens fremste nasjon, faktisk også er den eneste nasjon i verdenshistorien som har benyttet atomvåpen i krig, og ikke bare i krig, men faktisk mot sivile. Samtidig som de står for alt som er godt og rett og riktig, og mener seg berettiget til å kalle russerne for "The Evil Empire" og snakke om "Ondskapens Akse". Og enda har vi ikke nevnt hverken Vietnam eller de nyere eksessene i midtøsten. Uten at jeg har satt meg særlig inn i Oliver Stones meninger, så antar jeg at de går litt langs de linjene. Det er ikke så mye handlingene eller deres berettigelse, men selvrettferdigheten som plager meg. Litt mer ydmykhet og litt mindre begeistring over egen moralsk fortreffelighet hadde vært på sin plass.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #22 Skrevet 28. mai 2014 Det ER jo et aldri så lite tankekors at The land of the free and the home of the brave, forkjemperen for demokrati og frihet i verden og den vestlige verdens fremste nasjon, faktisk også er den eneste nasjon i verdenshistorien som har benyttet atomvåpen i krig, og ikke bare i krig, men faktisk mot sivile. Samtidig som de står for alt som er godt og rett og riktig, og mener seg berettiget til å kalle russerne for "The Evil Empire" og snakke om "Ondskapens Akse". Og enda har vi ikke nevnt hverken Vietnam eller de nyere eksessene i midtøsten. Uten at jeg har satt meg særlig inn i Oliver Stones meninger, så antar jeg at de går litt langs de linjene. Det er ikke så mye handlingene eller deres berettigelse, men selvrettferdigheten som plager meg. Litt mer ydmykhet og litt mindre begeistring over egen moralsk fortreffelighet hadde vært på sin plass. Det at USA skal være "The land of the free" er jo en av de største myter som finnes. USA er et flott land på mange måter men de er ikke noe frier en oss andre i vesten. Selv om de kanskje liker å tro det. Anonymous poster hash: ff3e8...acb
Mann 42 Skrevet 28. mai 2014 #23 Skrevet 28. mai 2014 Det at USA skal være "The land of the free" er jo en av de største myter som finnes. USA er et flott land på mange måter men de er ikke noe frier en oss andre i vesten. Selv om de kanskje liker å tro det. Anonymous poster hash: ff3e8...acb Ja, det var akkurat det. De er ganske selvgode. Noe som ikke er berettiget. Alle vet jo at det er Norge som er verdens beste land
Martyr Skrevet 28. mai 2014 #24 Skrevet 28. mai 2014 (endret) Hadde de hatt den ringeste anelse om det, så hadde de nok tatt sjansen på å fortsette, med et hyperaggressivt luftvern, just in case. Et annet formidabelt våpen var Japans Ohka. Et rakett drevet kamikaze fly med 1200 kg TNT. En av disse kunne ødelegge et hangarskip. Japan kunne i teorien ha produsert tusner i løpet av få mnd. De kunne ha ødelagt hele USAs invasjonsflåte. (ha ha, et innlegg om Ohka på kvinneguiden) Endret 28. mai 2014 av Martyr
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #25 Skrevet 28. mai 2014 Ja, det var akkurat det. De er ganske selvgode. Noe som ikke er berettiget. Alle vet jo at det er Norge som er verdens beste land Jeg tror du blander Norge med Sveits. Anonymous poster hash: ff3e8...acb
Mann 42 Skrevet 28. mai 2014 #26 Skrevet 28. mai 2014 Et annet formidabelt våpen var Japans Ohka. Et rakett drevet kamikaze fly med 1200 kg TNT. En av disse kunne ødelegge et hangarskip. Japan kunne i teorien ha produsert tusner i løpet av få mnd. De kunne ha ødelagt hele USAs invasjonsflåte. (ha ha, et innlegg om Ohka på kvinneguiden) Tror du Hirohito ble forbannet da han fant ut at amerikanerne ikke hadde flere bomber? D`oh!!
MrSmith Skrevet 2. juni 2014 #27 Skrevet 2. juni 2014 Det ER jo et aldri så lite tankekors at The land of the free and the home of the brave, forkjemperen for demokrati og frihet i verden og den vestlige verdens fremste nasjon, faktisk også er den eneste nasjon i verdenshistorien som har benyttet atomvåpen i krig, og ikke bare i krig, men faktisk mot sivile. Samtidig som de står for alt som er godt og rett og riktig, og mener seg berettiget til å kalle russerne for "The Evil Empire" og snakke om "Ondskapens Akse". Og enda har vi ikke nevnt hverken Vietnam eller de nyere eksessene i midtøsten. Uten at jeg har satt meg særlig inn i Oliver Stones meninger, så antar jeg at de går litt langs de linjene. Det er ikke så mye handlingene eller deres berettigelse, men selvrettferdigheten som plager meg. Litt mer ydmykhet og litt mindre begeistring over egen moralsk fortreffelighet hadde vært på sin plass. Det siste er god medisin for de aller fleste. Men jeg synes det ligger mye god vilje bak USA's innsats som verdenspoliti og moralens vokter, selv om det er mange eksempler på at de har feilet. Det er fargerikt land som trekkes i alle retninger av ytterliggående meninger, det er frihetens pris. USA har i moderne tid vært et drømmenes teater for hele verdens befolkning, pga sin lederrolle på de fleste nivå, personlig håper jeg den situasjonen fortsetter.
verona Skrevet 2. juni 2014 #28 Skrevet 2. juni 2014 Det må ha vært vel så mye en maktdemonstrasjon som en nødvendighet. Japanerne hadde tidligere bombet den amerikanske marinebasen Pearl Harbor, og det er nærliggende å tro at et intenst hat og hevnlyst kan ha hatt en viss innvirkning. Dette gjorde det vel lettere å slippe bombene over Japan, i tillegg til at det vil gi et større moralsk skalkeskjul. Den egentlige fienden var vel hele tiden Sovjetunionen, og disse atombombene var et soleklart trumfkort overfor Stalin i den stadige terrorbalansen. Man kan jo også spørre seg om Nagasaki var nødvendig. Da var allerede Hiroshima blitt bombet, og det er lett å glemme at to atombomber teoretisk sett er dobbelt så brutalt som en. Slik jeg ser det var disse bombene i stor grad ikke noe annet enn et svært strategisk massemord.
Gjest Zeitgeist Skrevet 2. juni 2014 #29 Skrevet 2. juni 2014 Å diskutere bruken av moral i krig ser jeg ikke helt hensikten med. Andre verdenskrig (og forsåvidt alle andre kriger også) var og er sjeldent annet enn forkastelse av de mest grunnleggende moralske prinsipper. Noen dager (tror det var tre dager) før amerikanerne bombet Hiroshima, møttes keiser Hirohito og Winston Churchill. Dette møtet førte til at Hirohito kapitulerte. Hvorvidt Churchill viderformidlet dette til de amerikanske myndighetene, husker jeg ikke, da Manhattan prosjektet var underlagt strengeste hemmeligholdelse. Således er det også mulig at daværende president Truman ikke visste omfanget av Manhattan prosjektet, da han ble utnevnt til president i april 1945 - altå gode tre måneder før bombinga av Hiroshima/Nagasaki.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå