Gjest lurven Skrevet 27. mai 2014 #1 Skrevet 27. mai 2014 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/norge-i-krig/kriget-for-norge-her-sendes-han-ut-av-landet/a/10124194/ hva synd dere om denne saken. Takk skal du ha for hjelpen men vi kan desverre ikke gi deg noe tilbake.. Virker som de har veldig dårlig tid med å få Han ut av landet. mens andre som er utvist for et år eller lengre siden haster det ikke så mye med
Gjest iMariuz Skrevet 27. mai 2014 #2 Skrevet 27. mai 2014 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/norge-i-krig/kriget-for-norge-her-sendes-han-ut-av-landet/a/10124194/ hva synd dere om denne saken. Vi burde hatt det samme systemet som de har i USA hvor tolker, soldater eller de som er ansatt av myndighetene for å kjempe for vesten i Afghanistan/Irak kan søke om permanent oppholdstillatelse. http://www.uscis.gov/green-card/green-card-through-job/green-card-through-special-categories-jobs 3
Mann 42 Skrevet 27. mai 2014 #3 Skrevet 27. mai 2014 Det er forstemmende. Grunnen til at han sendes ut av landet, er at formelt sett så er det visst Italia som skal behandle hans søknad etter Dublin-reglene. Denne mannen kunne vi godt tatt mot. Vi har full anledning til det. Han er en ressurssterk mann som satte livet på spill sammen med norske tropper som stridende og tolk, og det er mange som har talt hans sak. Han satte livet på spill sammen med våre folk, og han er dømt som forræder av Taliban pga det. Så han har helt klart et beskyttelsesbehov, og han fikk det i vår tjeneste. Det minste vi kunne gjøre, var å gi ham asyl. Dette er så jævla smålig. 11
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #4 Skrevet 27. mai 2014 Vi burde hatt det samme systemet som de har i USA hvor tolker, soldater eller de som er ansatt av myndighetene for å kjempe for vesten i Afghanistan/Irak kan søke om permanent oppholdstillatelse. http://www.uscis.gov/green-card/green-card-through-job/green-card-through-special-categories-jobs Selv om jeg er motstander av mange typer innvandring i andre sammenhenger er jeg faktisk enig i dette. Det gjelder et fåtall som gjør tjeneste for norske militære styrker, det skulle bare mangle at man ikke er skikket til oppholdstillatelse etter det (med mindre man har forsømt pliktene selvsagt). I tillegg vil det nok innebære risiko for han å dra tilbake, noe som styrker legitimiteten for oppholdstillattelse ytterligere. Anonymous poster hash: 64196...194 2
jabx Skrevet 27. mai 2014 #5 Skrevet 27. mai 2014 Min første reaksjon: WHAT. THE. FUCK. Han har kriget for Norge i norsk uniform. Han har risikert livet for landet. Han fortjener å bo her hvis han ønsker det. Men jeg kan ikke tro at saken virkelig er som den fremstilles her. Det må ligge noe mer bak. På den annen side har Norge generelt spyttet Afghanistan-tolkene i trynet og overlatt dem til å bli torturert og drept av Taliban. Alle som har jobbet som tolk for Norge i Afghanistan bør få fritt innpass i Norge, for de har gjort en livsfarlig jobb og risikert livet. Det er mer enn de fleste nordmenn har gjort. Og denne mannen, som til og med har deltatt i strid for Norge? Nei fy faen, det blir ekstra ille da. 1
Gjest lurven Skrevet 27. mai 2014 #6 Skrevet 27. mai 2014 Kan virke som om de ville forte seg med å sende han ut før saken fikk for mye oppmerksomhet, men det er allerede for sent virker det som..
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #7 Skrevet 27. mai 2014 Er for en streng innvandringspolitikk, men den lille gruppen tolker (som definitivt har gjort mer enn bare å tolke) fra Afghanistan - som utvilsomt er store mål for terrorister og samtidig har tjent norske interesser lojalt og godt med livet som innsats - bør naturligvis få være her. Jeg skal ikke vrøvle i vei om Krekar og lignende, de tingene har null og niks med hverandre å gjøre, men at Forsvarets afghanske tolker bør få opphold i Norge skulle bare mangle. Dette provoserer meg skikkelig. Anonymous poster hash: 9d452...de7 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #8 Skrevet 27. mai 2014 Det er vel ingen overraskelse at vi ikke er interessert i ressurssterke innvandrere? Denne mannen er rett og slett for flink og har gjort for mye bra for Norge til at vi vil ha ham her. Anonymous poster hash: 2009a...a66 8
sebastianen Skrevet 27. mai 2014 #9 Skrevet 27. mai 2014 Her burde man ha oversett dublin avtalen å latt mannen bli. Det at han sluttet før avtalen om Afghanistan tolkene kom i havn er ikke grunn nok til å sende ham ut. Når det er sagt, han sloss da ikke akkurat for Norge .... Men i norsk uniform var han, men de sloss da for Afghanistan . 2
flinkeceline Skrevet 27. mai 2014 #11 Skrevet 27. mai 2014 Jeg mener det er feil av Norske myndigheter å behandle en felles medsoldat på denne måten. Jeg mener det sender ut feil signal. Jeg mener, det får meg til å lure på hva i all verden det er som foregår der oppe. Jeg er lei av å få servert løgner. Jeg vil ha sannheten. 1
jabx Skrevet 27. mai 2014 #12 Skrevet 27. mai 2014 (endret) Her burde man ha oversett dublin avtalen å latt mannen bli. Det at han sluttet før avtalen om Afghanistan tolkene kom i havn er ikke grunn nok til å sende ham ut. Når det er sagt, han sloss da ikke akkurat for Norge .... Men i norsk uniform var han, men de sloss da for Afghanistan . Han kjempet på vegne av Norge, og risikerte livet for sine norske medsoldater, og altså for Norge til syvende og sist. Det var Norge som sendte ham i strid, og altså med norske styrker og under norsk flagg. Endret 27. mai 2014 av jabx 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #13 Skrevet 28. mai 2014 Jaja, ressurssterke innvandrere er mindre velkomne i Norge enn analfabeter med dårlig arbeidsmoral. Anonymous poster hash: 0c0f8...186 1
Gjest Evans Skrevet 28. mai 2014 #14 Skrevet 28. mai 2014 Er det for å statuere et eksempel på hva som skjer om du drar innom Italia først? Eller som et eksempel på hvor regelrettere Norge er, og at det ikke er rom for smutthull, når vi snakker mennesker og opphold? Håper han har gode advokater og at han får komme til Norge etter et kort opphold i Italia.
Mann 42 Skrevet 28. mai 2014 #15 Skrevet 28. mai 2014 Jeg mener det er feil av Norske myndigheter å behandle en felles medsoldat på denne måten. Jeg mener det sender ut feil signal. Jeg mener, det får meg til å lure på hva i all verden det er som foregår der oppe. Jeg er lei av å få servert løgner. Jeg vil ha sannheten. Det er egentlig ikke noe merkelig med det hele. Dette er byråkrati. Det er ufyselig, for denne mannen satte livet på spill sammen med våre egne soldater for å løse et oppdrag som vi har tatt på oss, og han gjorde en god jobb. Nå er han i livsfare og kan ikke reise tilbake til sitt hjemland. Men grunnen til at han kastes ut, er at vi har regler og et byråkrati som håndhever det, og vi har ingen tradisjon for at regjeringen griper inn i byråkratiets beslutninger. Jeg vet ikke riktig hvilke påvirkningsmuligheter som finnes, men om de er der, så burde Regjeringen be om at denne saken behandles her. Det tar seg utrolig dårlig ut at slike folk behandles så dårlig av oss. Vi burde ha et soleklart ansvar for hans sikkerhet etter det som har skjedd. Men dette er ikke den eneste avgjørelsen som virket uforståelig rigid og totalt umusikalsk fra innvandringsmyndighetenes side. 1
Gjest lurven Skrevet 28. mai 2014 #16 Skrevet 28. mai 2014 l Det er egentlig ikke noe merkelig med det hele. Dette er byråkrati. Det er ufyselig, for denne mannen satte livet på spill sammen med våre egne soldater for å løse et oppdrag som vi har tatt på oss, og han gjorde en god jobb. Nå er han i livsfare og kan ikke reise tilbake til sitt hjemland. Men grunnen til at han kastes ut, er at vi har regler og et byråkrati som håndhever det, og vi har ingen tradisjon for at regjeringen griper inn i byråkratiets beslutninger. Jeg vet ikke riktig hvilke påvirkningsmuligheter som finnes, men om de er der, så burde Regjeringen be om at denne saken behandles her. Det tar seg utrolig dårlig ut at slike folk behandles så dårlig av oss. Vi burde ha et soleklart ansvar for hans sikkerhet etter det som har skjedd. Men dette er ikke den eneste avgjørelsen som virket uforståelig rigid og totalt umusikalsk fra innvandringsmyndighetenes side. Jeg trodde menneskelige hensyn også hadde noe å si i asylsaker.
Mann 42 Skrevet 28. mai 2014 #17 Skrevet 28. mai 2014 l Jeg trodde menneskelige hensyn også hadde noe å si i asylsaker. Hvor i all verden fikk du det inntrykket fra? Anyway, dette er vel den asylpolitikken vi vil ha? Er det ikke? Kaste ut alle som KAN kastes ut? Håndheve Dublinreglene steinhardt, og ikke vise noen form får storsinn, eller som det virker relevant i denne saken, takknemlighet. Vi kan kanskje ikke klandre byråkratene når de gjør som de er blitt instruert om. Men jeg klandrer Erna, som lar dette skje uten å ville fire så mye som en tomme, til tross for at denne mannen burde komme under de samme ordningene som andre tolker i samme situasjon. Han sparkes ut på en teknikalitet. 1
Gjest lurven Skrevet 28. mai 2014 #18 Skrevet 28. mai 2014 Hvor i all verden fikk du det inntrykket fra? Anyway, dette er vel den asylpolitikken vi vil ha? Er det ikke? Kaste ut alle som KAN kastes ut? Håndheve Dublinreglene steinhardt, og ikke vise noen form får storsinn, eller som det virker relevant i denne saken, takknemlighet. Vi kan kanskje ikke klandre byråkratene når de gjør som de er blitt instruert om. Men jeg klandrer Erna, som lar dette skje uten å ville fire så mye som en tomme, til tross for at denne mannen burde komme under de samme ordningene som andre tolker i samme situasjon. Han sparkes ut på en teknikalitet. Mente at jeg hadde hørt det fra et eller annet sted. Uansett om mener jeg at menneskelige hensyn bør tas i slike saker..
Mann 42 Skrevet 28. mai 2014 #19 Skrevet 28. mai 2014 Mente at jeg hadde hørt det fra et eller annet sted. Uansett om mener jeg at menneskelige hensyn bør tas i slike saker.. De driter i mennesklige hensyn. De sender ut alvorlig syke mennesker, de sender ut godt integrerte mennesker som gjør en god jobb der de er, og som lokalsamfunnet trygler om å få beholde, og de sender folk ut på teknikaliteter. Men heldigvis sender de ikke ut Mullah Krekar, for han kan komme til skade hvis kurderne får kloa i ham. Det må ikke skje. Han få heller sitte hjemme og spise eplekake og oppfordre sinte unge menn til jihad. Det er faen så mye bedre. Så noe godt kommer det jo ut av å følge reglene uten å ta hensyn til hverken landets beste eller de mennesklige hensyn. Jadda. 1
Gjest lurven Skrevet 28. mai 2014 #20 Skrevet 28. mai 2014 De driter i mennesklige hensyn. De sender ut alvorlig syke mennesker, de sender ut godt integrerte mennesker som gjør en god jobb der de er, og som lokalsamfunnet trygler om å få beholde, og de sender folk ut på teknikaliteter. Men heldigvis sender de ikke ut Mullah Krekar, for han kan komme til skade hvis kurderne får kloa i ham. Det må ikke skje. Han få heller sitte hjemme og spise eplekake og oppfordre sinte unge menn til jihad. Det er faen så mye bedre. Så noe godt kommer det jo ut av å følge reglene uten å ta hensyn til hverken landets beste eller de mennesklige hensyn. Jadda. Det er bare trist og rart at de holder på sånn. blir forbanna jeg også og skjønner ikke hvordan de tenker
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå