Gå til innhold

Voldelig unge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en unge som har vanskeligheter med å skille lek fra alvor. Han har banket flere unger i nabolaget og har vanskelig for å gi slipp når han opplever raseri. Vet ikke hva vi skal gjøre med ham. Ungene rotter seg sammen mot ham fordi han er voldelig mot dem. Har ingen diagnose men mistenker at noe er galt.

Anonymous poster hash: 8869c...39d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere snakket med PPT? Har dere gått igjennom utredning uten å finne ut noe?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, flere ganger. Gutten er uresponsiv til behandling, sier alt er bra.

Skrevet

Hvis ikke psykologene klarte å finne noe, så spørs det hvor mye medlemmene på KG klarer å gjette seg til :/

Hvilke diagnoser har dere hatt mistanker om?

Håper dere finner ut av det :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han?

Anonymous poster hash: 513b0...982

AnonymBruker
Skrevet

Gutten er drøyt 13 år gammel, så han begynner jo å skjønne at noe foregår... Puberteten er i anmarsj og jeg frykter at dette vil gjøre problemet verre. Vi har vært til flere samtaler, tatt prøver, prøvd å sette diagnoser, men virker ikke som det forekommer noe resultat. Samtlige personell vi har snakket med sier at alt virker normalt og at det er en "fase" gutten er i.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd, hmm hva heter det nå igjen..? Oppdragelse?

Anonymous poster hash: d7aa3...de6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi er bestemte med gutten, er ikke det... tror jeg.

Vi har faste rutiner på rydding, ukelønn, lekser og sånn der. Alle til bords under middagen. Gutten får ikke lov til å sitte på PCen for lenge eller spille tv-spill. Vi har en egen timesats vi holder fast ved der. Greia er at vi rett og slett ikke vet hva vi skal gjøre lenger. Han er helt ukontrollerbar.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen i familien ellers som er aggressive? F.eks. kjefter/skriker mye el.l.?

Mine barn har diagnoser hvor man ofte ser aggressivitet. Men de har aldri vært aggressive. Og da sa psykologen at det kan ha noe med hvordan de har det hjemme, og vi har det ganske rolig hjemme.

Anonymous poster hash: 2a344...d35
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Antisosial personlighetsforstyrrelse pleier å begynne med vold og atferdsvansker fra barneårene. Ikke gi dere i forhold til å få hjelp og oppfølging. Hvordan kan de bare si det er en fase? Dersom det har vart lenge, er det heller tegn på en uheldog utvikling som kan bli mye, mye verre i fremtiden.

Anonymous poster hash: 85c3d...ae0

AnonymBruker
Skrevet

Gutten har hatt en voldelig stefar i to år av livet hans, da han var mellom 6-8. Jeg har alltid vært grei med gutten og ny samboer er også svært grei. Har ikke vært noe tull siden og gutten oppfører seg eksemplarisk når han er hjemme. Jeg har allikevel observert gutten i lekegrinden hvor han er svært dominerende og pushy overfor de andre barna. Hvis jeg eller sambo bryter inn oppfører han seg som normalt, lover å ikke plage igjen etc. men vi ser at denne atferden gjentar seg.

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er det ikke så mye en kan gjøre, og all verdens spørsmål er nytteløse. TS har bare fått en djevelunge.. Feks er jeg sikker på de har andre barn som er helt normale..

Anonymous poster hash: 3e003...d8e
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er det ikke så mye en kan gjøre, og all verdens spørsmål er nytteløse. TS har bare fått en djevelunge.. Feks er jeg sikker på de har andre barn som er helt normale..

Anonymous poster hash: 3e003...d8e

Takk, men det hjelper så lite. Vi prøver å finne en løsning på problemet, sant.

AnonymBruker
Skrevet

Gutten har hatt en voldelig stefar i to år av livet hans, da han var mellom 6-8. Jeg har alltid vært grei med gutten og ny samboer er også svært grei. Har ikke vært noe tull siden og gutten oppfører seg eksemplarisk når han er hjemme. Jeg har allikevel observert gutten i lekegrinden hvor han er svært dominerende og pushy overfor de andre barna. Hvis jeg eller sambo bryter inn oppfører han seg som normalt, lover å ikke plage igjen etc. men vi ser at denne atferden gjentar seg.

Dette kan jo ha satt sine spor? Har han fått noe hjelp til å bearbeide dette?

Har dere prøvd å få han utredet andre steder?

AnonymBruker
Skrevet

Ritaliiiiin.

Anonymous poster hash: 060ad...ba7

AnonymBruker
Skrevet

Takk, men det hjelper så lite. Vi prøver å finne en løsning på problemet, sant.

Grenser og konsekvenser er det eneste som funker.

Anonymous poster hash: 656ea...286

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grenser og konsekvenser er det eneste som funker.

Det eneste er vel å ta litt hardt i. Men grenser er nødvendig. Og hvis gutten skulle ha ADHD, så er hurtig konsekvens (både positiv og negativ) nødvendig for at han skal se sammenhengen og lære av det!

Skrevet

Er enig i at å sette grenser og gi konsekvenser er bra, men det er ikke nødvendigvis den eneste løsningen. Men det er bra å sette grenser uansett.

Det at han hadde en voldelig stefar kan ha satt spor og ha påvirket hans oppførsel nå. Barn er lett påvirkelige og kan lett ta fra sine rollefigurer (selv om en av dem er en dårlig rollemodell).

Men det er ikke lett å si. Det kan være en fase, men det kan jo være noe annet også.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være for dårlig grensesetting av dere og det kan være noe så simpelt som ADHD.

Jeg har blant annet ei venninne som sliter veldig med kontroll av sinnet sitt pga hun har ADHD. En annen hadde problemene i ungdomsårene pga ADHD.

Ta kontakt med PPT og få en sjekk av gutten slik du vet hva grunnen er! :)

Anonymous poster hash: 8f8d8...559

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...