Honey Dew Skrevet 27. mai 2014 #1 Skrevet 27. mai 2014 Jeg vet ikke helt hvor jeg skulle poste dette spørsmålet, men jeg forsøker her... Jeg har vitiligo og ser ikke ut om sommeren pga dette. Da ser jeg mer eller mindre ut som en dalmatiner. Er det noen som vet om det går an å få tak i noe som kan dekker over disse lyseflekkene? Har fått flekker i ansiktet også og det blir ikke pent når halve ansiktet blir brunt og resten er lyst.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #2 Skrevet 3. juni 2014 det eneste jeg kan komme på er selvbruning, evt. dra et sted å få spraytan (går vel for den sammen...) du kan evt prøve med foundation i ansiktet, men vet ikke helt hvor bra det hadde funket. Jeg har vitiligo selv, men jeg har bare en stor flekk som dekker halve ryggen og en del av magen. Har lært meg å leve med det, det er sånn jeg ser ut - litt flekkete, men ganske søt alikevel =) de fleste bryr seg ikke^^ Anonymous poster hash: a5f4c...37b
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #3 Skrevet 4. juni 2014 Jeg har også Vitiligo. Spraytan funker ikke. Flekkene blir litt brunere, men resten av huden blir ENDA brunere, så man er fortsatt flekkete. Det eneste som funker er og bruke høy solfaktor og dekke ansiktet med en litt mørk foundation. Det er mye styr, men eneste som funker, Anonymous poster hash: 18975...1ea
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #4 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg oppdaget en hvit flekk under armen i sommerferien, og dro til lege kort tid etter. Da jeg dro til egen var min fatslege bortreist så ble møtt av en turnus lege, som forklarte at dette var en soppinfeksjon og hun ba meg kjøpe fungural. Da jeg gikk for å kjøpe dette fant jeg ut at dette var en shampoo og tenkte at hun ga meg feil informasjon eller at man måtte ha en resept så booket ny time hos lege. Da ble jeg møtt av en annen lege som var vikar for min fastlege, og han konkluderte med at det var Vitiligo (på denne tiden hadde det allerede spredd seg til under den andre armen, og i underlivet). Jeg ble jo knust, og han sa det ikke var noe å gjøre med det. I senere tid fikk jeg endelig snakke med min fastlege, som også fortalte at dette var Vitiligo, men han sendte meg videre til hudlege og han sa også at dette var Vitiligo, men ingen av dem har noen gang tatt en test eller noe slik for å få et skikkelig resultat. Jeg er frisk og rask og har forsatt problemer med å tro at jeg har Vitiligo, i hvertfall med tanke på at stedene det har oppstått er varme og skjulte steder, noe jeg kunne tenke at den soppinfeksjon kunne trives i. Har lest mye på nett og funnet mange eksempler på folk som har fått beskjed av leger og dvs at de har Vitiligo, men så har ikke dette vært tilfelle alikevell. Jeg bruker nå Fungural når jeg dusjer og smører meg inn med Cansten morgen og kveld, har ikke sett resultater enda men vet at det tar lang tid. Selvom soppen drepes vil det ta tid før pigmenteringen kommer tilbake. For alt jeg vet kan jeg jo ha Vitligo, etter som at 3(!!!) leger har gitt meg den samme beskjeden, men jeg tror ikke helt på dette enda. Har lest at å ta NAC som er kosttilskudd for vegitaerianere kan ha god effekt på å gi tilbake pigmenteringen i huden, og dermablend er visst en felt fantatisk cover make-up som kan dekke over aboslutt alt og vare i flere timer og samtidig tåle litt svette. Fikk også Protopic av legen som har vist seg å ha effekt på mange, men oftest i ansiktet eller halsen. Håper dette kan være til hjelp! Anonymous poster hash: 9d0f7...6be
Lizliz Skrevet 22. oktober 2014 #5 Skrevet 22. oktober 2014 Protopic ser ut til å fungere litt på mine flekker under armene ( fås på resept og må smøres på om kvelden før du legger deg i 6-9 mnd for å se om det funker ) de har jevnet seg bittelitt ut hittil ( brukt i 2mnd) hudlegen jeg gikk til sier at det egentlig er det eneste som kan finne på å fungere (50% sjangs for at det funker) og jo nærmere hjertet("kroppen") flekkene er plassert jo mer sannsynlig var det at det ville ha god effekt. Han mente at dersom jeg fikk flekker i ansiktet så ville denne kremen fungere godt der. Jeg har også flekker på leggene og i underlivet. Har ikke testet ut smøring i underlivet enda, men smøring på leggene ser ikke ut til å fungere enda hvertfall. Så jeg ville dratt til lege og fått resept på kremen. Men også tatt prøver på stoffskifte og diabetes, da mennesker med vitiligo er lettere utsatt for diabetes og stoffskifteproblemer. Hudlegen min mente jeg burde teste dette annen hvert år. Ellers så skal du om du ikke dekker til huden der du har flekker, bruke solfaktor dersom det er utsatt for sollys, solfaktor 30 er nok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå