Gå til innhold

Førsteinntrykket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør man når man når man blir innkalt i et jobbintervju, når du vet på forhånd at de sannsynligvis vil gjøre seg opp en negativ mening om deg, så snart de ser deg?



Anonymous poster hash: f9c51...36a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil de få et dårlig inntrykk?

Er det noe for å forhindre det dårlige inntrykket du er ute etter? I så tilfelle er det vanskelig å foreslå noe uten å vite hva problemet er.

Tenker du på å "advare" dem i forkant?

Skrive at "forresten så tåler jeg ikke å ha klær på meg, så jeg kommer til å stille naken på intervjuet"?

Endret av ekkoet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre noe med er nok selvtillitten. Hvorfor skulle ikke du være like god som noen andre?
Vær deg selv og kle deg med et smil, kle deg ordentlig uten å være for stivpynta.
Er du kvalifisert for jobben har du like gode sjanser som andre, med mindre de som ansetter er så overfladiske og kun går etter det ytre.
Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd tidligere at jobber som jeg nesten ble lovet på telefonen minutter før, ikke eksisterte likevel når jeg kom på intervju. Er utseende jeg blir dømt på. TS



Anonymous poster hash: f9c51...36a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du noen spesielle klær som kan virke støtende? Utenom det skjønner jeg ikke hva som kan gi et dårlig førsteinntrykk. Det finnes jo så mange stiler, og folk er vel vant til f.eks. tatoveringer idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du har dårlige sider, er neppe negativt på et jobbintervju. Det handler om å tørre å vise gode og svake sider. Ingen liker noen som skal være perfekt og alt er bra.



Anonymous poster hash: a4bd7...81e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på plassen som om du allerede jobber der. Se folk i øynene, hils/nikk på de som går forbi. Vis at du hører hjemme der og føler deg hjemme der. Utseende betyr ingenting, faktisk - med mindre du tenker på det selv og det blir et problem for deg.



Anonymous poster hash: d8e3c...251
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsejG

Hva konkret er det ved utseendet ditt som skulle resultere i avslag mener du? Er dette noe du bare føler, eller vet? Klær, hår, tatoveringer, piercinger, eller at du har en medfødt defekt?

Ingen av disse tingene bør være avgjørende for et evt. avslag/tilslag på en alminnelig jobb. Kaaaanskje med unntak av overdrevent mange piercinger da, for det kan det nok være en del arbeidsgivere som reagerer negativt på. Man skal jo liksom representere firmaet, konsernet osv, og er det en seriøs bedrift vil man gjerne unngå for mye som tar fokuset vekk fra bedriftens profil. Ellers har jeg liten tro på at en seriøs arbeidsgiver vektlegger folks utseende i særlig grad, slikt hører man vel mest om når det er snakk om arbeidsforhold der folk i seg selv utgjør grunnlaget for drifta, som f.eks. innen mote og media.

Du må nok utdype litt, skal det være mulig å mene særlig mer om dette anliggendet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe uten å vite hva det er med utseendet ditt som gjør at folk automatisk "dømmer" deg. Om du har synlige piercinger; ta dem ut. Har du mange tatoveringer; dekk dem til så godt det går. Har du en spesiell klesstil; kle deg mainstream. Samme med hårfarge, frisyre osv.

Ting som fysiske defekter skal ikke ha noe å si, og det er uprofesjonelt og vel strengt tatt ulovlig av arbeidsplassen å gi deg avslag pga. det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsejG

Og for n`te gang forsvinner TS bare ut av hele tråden....

Hva er poenget med dette tro, å lage et tilsynelatende seriøst innlegg man gjerne ønsker råd og debatt om, for så å bare droppe helt og holdent ut, selv etter mange gode og seriøse svar?

Dette går igjen og igjen og igjen her, og er ikke så rent lite irriterende heller... :murvegg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre noe med er nok selvtillitten. Hvorfor skulle ikke du være like god som noen andre?

Vær deg selv og kle deg med et smil, kle deg ordentlig uten å være for stivpynta.

Er du kvalifisert for jobben har du like gode sjanser som andre, med mindre de som ansetter er så overfladiske og kun går etter det ytre.

Lykke til :)

http://www.aftenposten.no/jobb/Pene-mennesker-blir-oftere-ledere-7017760.html#.U4hXYPl_vik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe uten å vite hva det er med utseendet ditt som gjør at folk automatisk "dømmer" deg. Om du har synlige piercinger; ta dem ut. Har du mange tatoveringer; dekk dem til så godt det går. Har du en spesiell klesstil; kle deg mainstream. Samme med hårfarge, frisyre osv.

Ting som fysiske defekter skal ikke ha noe å si, og det er uprofesjonelt og vel strengt tatt ulovlig av arbeidsplassen å gi deg avslag pga. det.

det kommer vel helt ann på hva slags jobb man søker og hva slags handicap man har

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det kommer vel helt ann på hva slags jobb man søker og hva slags handicap man har

Selvfølgelig. Vanskelig å være snekker om man er lam fra halsen og ned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for n`te gang forsvinner TS bare ut av hele tråden....

Hva er poenget med dette tro, å lage et tilsynelatende seriøst innlegg man gjerne ønsker råd og debatt om, for så å bare droppe helt og holdent ut, selv etter mange gode og seriøse svar?

Dette går igjen og igjen og igjen her, og er ikke så rent lite irriterende heller... :murvegg:

Størrelsen min. TS

Anonymous poster hash: f9c51...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen min. TS

Anonymous poster hash: f9c51...36a

- Prøv avspenningsøvelser på forhånd, og visualiser situasjonen.

- Kjøp deg et nytt, fint klesplagg du føler deg vel i.

- Ha øyekontakt og smil til den som skal intervjue deg.

- Mange mennesker som ikke har gjennomsnittelig størrelse har gjort det bra. Les intervjuer med dem, så vil det kanskje føles bedre. Tenk gjennom hva de ville ha gjort hvis de var deg.

- Planlegg dagen godt på forhånd; lag en god frokost, hør musikk du liker. Kom i god stemning, det smittter over på andre :-)

Anonymous poster hash: 79cb1...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har kommet på intervju og må bruke tiden der inne, til å overbevise dem om at akkurat DU er riktig for jobben. Det må du ha troen på at du klarer. Du er minst like god som de andre søkerne og det vet du jo selv siden du søkte på jobben. Nå må du bare overbevise de som skal intervjue deg, og få de til å se det samme som du selv ser i deg selv :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsejG

Størrelsen min. TS

Anonymous poster hash: f9c51...36a

Størrelsen ja... Nå er jo vi mennesker rimelig forskjelig utformet i både høyde og bredde, men så vidt meg bekjent like brukanes i arbeidsmarkedet, helt uavhengig av ytre mål. Så jeg tror du først og fremst bør gjøre noe med selvtilliten din, er den på et nivå der du utstråler at akkurat du er den rette for jobben tror jeg definitivt ikke dine ytre mål har noe å si for utfallet.

Selvtillit kan man få hjelp med, og den starter med et besøk hos fastlegen som igjen kan henvise deg til rett fagpersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...