Gå til innhold

Hormonspiral.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt hormonspiral. Jeg lurer på et par ting

1. Hvordan skaffer man seg dette? Jeg vet legen skal sette den inn, men mener noen sa at man selv må på apoteket og kjøpe spiralen og så komme tilbake til legen med den for innsetting. Må jeg altså ha to legetiner?

2. Dere som har dette. Hvilke bivirkninger opplever dere? Jeg har tidligere brukt flere typer p-piller. Felles for disse er at jeg får forferdelig migrene samt at jeg fullstendig mister sexlysten. Jeg er livredd for å oppleve dette med spiral (den koster jo dessuten mye, så vil nødig betale dette for så å måtte ta den ut etter få måneder). Erfaringer?



Anonymous poster hash: bf862...ef6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Hvordan skaffer man seg dette? Jeg vet legen skal sette den inn, men mener noen sa at man selv må på apoteket og kjøpe spiralen og så komme tilbake til legen med den for innsetting. Må jeg altså ha to legetiner?

Du møter opp til en vanlig legetime, legen sjekker om livmormunnen din har plass til å sette inn spiral. Deretter får du en resept på spiralen du skal ha. Denne må du selv hente på apoteket. Ja, du må ha to legetimer. En til sjekk og en til innsettelse.


2. Dere som har dette. Hvilke bivirkninger opplever dere? Jeg har tidligere brukt flere typer p-piller. Felles for disse er at jeg får forferdelig migrene samt at jeg fullstendig mister sexlysten. Jeg er livredd for å oppleve dette med spiral (den koster jo dessuten mye, så vil nødig betale dette for så å måtte ta den ut etter få måneder). Erfaringer?

Sliter med migrene, men for min del påvirkes ikke migrenen av spiralen. Ellers av bivirkninger er uregelmessig spotting de første mnd før det stabiliserer seg. Sexlysten har jeg ikke merket noen nedgang på, som før jeg satt inn spiral. For min del er jeg på min andre spiral nå, er utrolig fornøyd. Slipper vonde og lange blødninger, trenger ikke bruke annen prevensjon (er i fast forhold), migrenen blir ikke påvirket. Utrolig fornøyd. Var vondt å sette inn, men definitivt verdt både smerter og pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg trengte ikke å kjøpe spiralen selv, men jeg fikk den satt inn på sykehuset i forbindelse med en annen undersøkelse så det er mulig det blir annerledes på ett legekontor.

2. Jeg fikk også mye migrene av å bruke p-piller, kunne ha det 5-6 ganger i uken på verste. Etter at jeg satte inn spiral vil jeg si at jeg har normalt med migrene. Kanskje 5-6 ganger i måneden sentrert rundt da jeg vanligvis ville hatt pms og mensen, noe jeg ikke har lenger. Eller, jeg har, men bare bittelitt og det kan være flere måneder mellom hver gang. Når jeg satte den inn derimot tror jeg at jeg spottet i over ett halvt år -.-

Det verste jeg har fått av bivirkninger er at jeg har fått ganske uren hud både i ansiktet og på ryggen. Jeg hadde omtrent ikke en kvise i tenårene en gang så akkurat det føltes litt dramatisk for meg, men mye heller det enn å ligge med migrene flere ganger i uka. Og å slippe mensen er jo bare en kjempebonus :bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ( og har enda) hormonspiral i flere runder.

Første gang hadde jeg små blødninger, uregelmessig i halvannet år. (nærmest som utflod)

Andre gang mistet jeg mensen helt i 5 år.

Tredje gang har jeg nå bitteliten blødning hver måned.

Kommer alltid til ¨å ville ha det :)



Anonymous poster hash: a18b4...323
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...