Gjest Magdalene Skrevet 27. mai 2014 #21 Skrevet 27. mai 2014 Hvorfor er ikke det viktig? Det er underholdende samtidig som barnet kan lære noe av det, hvordan kan det være negativt?Anonymous poster hash: 1b97d...417 Negativt sa jeg ikke at det var. Jeg bare lurte på hvorfor alt barna gjør skal være så himla lærerikt hele tiden? Foreldre som plasserer unger fra de er små forran tv F.eks, begrunner det ofte med at det er så lærerikt, det samme med de som putter en i pad i henda på ungene fra de knapt er født. Mine unger ser så lite tv, og spiller så lite på iPaden i hverdagen, at jeg bryr meg katta om hvor lærerikt det er. At minsten skal lære alfabetet på rams når han er 2år har liksom aldri vært noe mål. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #22 Skrevet 27. mai 2014 Bare søk på (gratis) barnespill, så får du opp utrolig mye! Jeg kan være enig i at barn ikke skal sitte for mye med ipad, men guuud hvor praktisk det er f.eks ved flyturer som det er ment som her. Det er ikke lett å få en 1,5 åring til å sitte stille i timesvis på ett fly, men det går mye lettere med film og morsomme apper på ipaden. Så jeg tipper medpasasjerene forretrekke det, fremfor en grinete unge med mark i ræva. Vanlige leker blir de ofte lei av etter 2 min, og det er grenser for hvor mye leker og ting man kan ta med inn i ett fly. Da er det genialt med en ipad med masse forskjellig morro på! Men ja, husk å kjøpe barne hodetelefoner:) Anonymous poster hash: fb3bb...f94 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #23 Skrevet 27. mai 2014 Negativt sa jeg ikke at det var. Jeg bare lurte på hvorfor alt barna gjør skal være så himla lærerikt hele tiden? Foreldre som plasserer unger fra de er små forran tv F.eks, begrunner det ofte med at det er så lærerikt, det samme med de som putter en i pad i henda på ungene fra de knapt er født. Mine unger ser så lite tv, og spiller så lite på iPaden i hverdagen, at jeg bryr meg katta om hvor lærerikt det er. At minsten skal lære alfabetet på rams når han er 2år har liksom aldri vært noe mål. Det finnes barn som trenger mer hjelp til å lære seg grunnleggende ting og for de er det iallefall veldig bra med leker og underholdning som er lærerikt samtidig som det er gøy. Jeg har heller ikke som mål at mitt barn skal lære seg å lese, regne, skrive og telle lenge før alle andre lærer seg det, men som mor til et barn med utviklingsforstyrrelser som gjør at absolutt alt grunnleggende må læres inn og repeteres over laang tid før det sitter så syns jeg det er fantastisk at det lages leker og underholdning som barna kan lære noe av. Det erstatter ikke det treningsopplegget vi har fra før, men det er en fin måte for barnet å lære ting uten at det blir stilt masse krav. Friske barn har jo også godt utbytte av lærerik underholdning. Det betyr ikke at man velger å sette ungen forran tven hele dagen eller lar barnet sitte med ipad hele dagen, men at det er en fordel at barnet kan lære noe av underholdningen/lekene også. Anonymous poster hash: 1b97d...417
Odin-Den-Enøyde Skrevet 27. mai 2014 #24 Skrevet 27. mai 2014 Jeg syns det er rart at små barn er mer drevne på ipad o.l. enn det jeg er selv. Jeg er også for at barn bør leke og være aktive, MEN det er jo litt vanskelig på et fly og da syns jeg det må være lov å ty til en ipad. Bare husk å ha hodetelefoner, det er jo ikke alle som syns ei ku som sier mø er like festlig over tid Vil tro du finner mye artig om du søker etter spill for barn
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #25 Skrevet 27. mai 2014 Så enig!! Jeg syns forøvrig også at Ipads og apper ikke skal brukes i barnehager heller. La barna leke ute, bygge med klosser eller forme i plastelina. Og de minste har ofte mye morro med en dukkevogn med hjul eller en kongle.. barn får mer utbytte av å finne ut av ting selv, være kreativ og lære av det enn å sitte å trykke på data-duppedingser som forer de med informasjon de skal lagre.. Ehh... Hva med litt gode gammeldagse aktiverende og fengende leker? Et barn på halvannet år trenger ikke en app på mobilen for å bli engasjert. Det holder faktisk med et nøkkelknippe hvis du ikke har noe annet tilgjengelig!Anonymous poster hash: e466a...497 Anonymous poster hash: c5963...661
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #26 Skrevet 27. mai 2014 Min nevø utviklet sin egen form for stimuli og underholdning i en alder av 1,5år.. Den gikk ut på å putte duploklosser i en boks for så å tømme de ut igjen.. Kan anbefales! -gratis er det og! Anonymous poster hash: c5963...661
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #27 Skrevet 27. mai 2014 Det er vel ikke helt optimalt på en flytur.... Min nevø utviklet sin egen form for stimuli og underholdning i en alder av 1,5år.. Den gikk ut på å putte duploklosser i en boks for så å tømme de ut igjen.. Kan anbefales! -gratis er det og! Anonymous poster hash: c5963...661 Anonymous poster hash: 1a0cf...846 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #28 Skrevet 27. mai 2014 Si meg, leser dere ikke hovedinnlegget?? Det dreier seg om å finne noen morsomme apper for å holde ungen rolig på en flytur, ikke å sette ungen pal foran ipad i stedet for å bygge lego, leke ute osv til hverdags... men når det er sagt, ser jeg ikke store forskjellen på å legge puslespill på ipad og i virkeligheten. Det er bare lettere å ta med overalt, og lettere å variere på ipad... Anonymous poster hash: fb3bb...f94 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #29 Skrevet 27. mai 2014 Husk høretelefoner! Er ufattelig slitsomt å høre på ymse dyrelyder og slikt på flytur. Problemet er at noen unger har såpass høy lyd at man hører lydene gjennom øretelefonene- og da er man like langt. Dessuten er høy lyd i ung alder med på å skade hørselen. 85 desibel (ca lyden man hører av trafikk når man sitter inne i en bil) er ødeleggende hvis man hører det over lengre tid. Når man sitter på et fly må man som regel sette opp lyden for å høre musikk eller tale eller lyder, og for en liten unge kan det fort bli så altfor mye. Spesielt hvis ungen sitter med en app i en time. Jeg har dog vært på haugevis med flyturer og jeg har sett små barn sitte med tegnestifter og bøker og lignende, og det har ikke vært en kjeft som har blitt åpnet. Jeg synes at selv om mange her sier at ungene deres aldri kommer til å bli avhengige av mobil/ipad/pc/etc...når jeg ser voksne folk i dag som sitter pal med sine mobiler eller ipader eller whatever, og DE ikke klarer å løsrive seg, hvordan blir det da med den nye generasjonen som vokser opp? De vil vel knapt få noe annet liv enn å være online hele tiden. Anonymous poster hash: 7ba3a...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #30 Skrevet 27. mai 2014 Det er da ikke bare barn som kan ha høy lyd på hodetelefonene...Anonymous poster hash: cb369...ad3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #31 Skrevet 27. mai 2014 Så enig!! Jeg syns forøvrig også at Ipads og apper ikke skal brukes i barnehager heller. La barna leke ute, bygge med klosser eller forme i plastelina. Og de minste har ofte mye morro med en dukkevogn med hjul eller en kongle.. barn får mer utbytte av å finne ut av ting selv, være kreativ og lære av det enn å sitte å trykke på data-duppedingser som forer de med informasjon de skal lagre.. Anonymous poster hash: c5963...661 Plastilina, dukkevogn og kongler på et fly?Anonymous poster hash: 6b162...086 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #32 Skrevet 27. mai 2014 Mine barn hadde med seg hobbyboks på fly til USA, plastelina og tegnesaker og diverse. Minstemann hadde med en koffert med rangler, biler og klosser.. Folk reiste da med fly før Ipadens tid også.. barna har ikke vondt av å lære seg å underholde seg selv uten data og ipad og denslags.. Plastilina, dukkevogn og kongler på et fly?Anonymous poster hash: 6b162...086 Anonymous poster hash: c5963...661 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #33 Skrevet 27. mai 2014 Mine barn hadde med seg hobbyboks på fly til USA, plastelina og tegnesaker og diverse. Minstemann hadde med en koffert med rangler, biler og klosser.. Folk reiste da med fly før Ipadens tid også.. barna har ikke vondt av å lære seg å underholde seg selv uten data og ipad og denslags.. Anonymous poster hash: c5963...661 Men det er vel ingen her som sier at de skal reise med kun iPad og ingenting annet av leker? Men iPad i tillegg til bøker, lekebiler og denslags på en flytur tror jeg ikke tar knekken på evnen til å underholde seg selv. Anonymous poster hash: 6b162...086 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #34 Skrevet 27. mai 2014 Neida for all del! Er sikkert mange som har sunne og fornuftige holdninger til dette og begrenser bruken. Jeg har ikke så små barn lenger så jeg har aldri vært en bruker av dette. Har bare registrert mange småbarn (på tog i mitt tilfelle) som sitter med en sånn ipad fra start til stopp. Men det er jo det jeg har sett, finnes sikkert de som bruker det bare av og til også Anonymous poster hash: c5963...661
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #35 Skrevet 27. mai 2014 Neida for all del! Er sikkert mange som har sunne og fornuftige holdninger til dette og begrenser bruken. Jeg har ikke så små barn lenger så jeg har aldri vært en bruker av dette. Har bare registrert mange småbarn (på tog i mitt tilfelle) som sitter med en sånn ipad fra start til stopp. Men det er jo det jeg har sett, finnes sikkert de som bruker det bare av og til også Anonymous poster hash: c5963...661 Ja, det er jeg enig i at ikke er så bra, variasjon bør være stikkordet, og førstevalget bør være leker som utfordrer litt mer, men hvis det ikke er mulig eller alle de andre alternativene er oppbrukt ser iallefall ikke jeg noe galt med det.Anonymous poster hash: 6b162...086
LatersBaby Skrevet 27. mai 2014 #36 Skrevet 27. mai 2014 Jeg var på en lang flytur med datteren min da hun halvannet, da tok jeg med tegnesaker og bøker, det holdt i massevis 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #37 Skrevet 27. mai 2014 Jeg er helt enig i at man ikke skal la småbarn bruke iPad'er o.l ukritisk og i lange perioder (eller hver dag, for den saks skyld). Men jeg kan helt ærlig heller ikke se at det skal være så fryktelig skadelig, eller verre enn mange "tradisjonelle" leker. En her nevnte puslespill, og jeg er helt enig i at det neppe er den store forskjellen på å legge et ordentlig puslespill og å legge et puslespill på en iPad. Det samme synes jeg gjelder mange av bøkene med dyrelyder, lys osv. Hva er forskjellen på å trykke på dyresymboler i en bok for å høre voff, mjau og mø, og å trykke på dyresymboler på en iPad og høre voff, mjau og mø? Eller tegning, for den saks skyld. Hvorfor er det så fryktelig mye bedre og "sunnere" å tegne med ark og tegnestifter, enn å bruke en tegneapp på iPaden og tegne med fingeren på en hvit skjerm? Jeg får litt fnatt av alle de som er så ekstremt mot all bruk av moderne teknologi for småbarn, uten at jeg egentlig synes de har noen særlig vettuge argumenter for det.Anonymous poster hash: 9e82c...401 5
sommermor Skrevet 28. mai 2014 #38 Skrevet 28. mai 2014 Jeg er helt enig i at man ikke skal la småbarn bruke iPad'er o.l ukritisk og i lange perioder (eller hver dag, for den saks skyld). Men jeg kan helt ærlig heller ikke se at det skal være så fryktelig skadelig, eller verre enn mange "tradisjonelle" leker. En her nevnte puslespill, og jeg er helt enig i at det neppe er den store forskjellen på å legge et ordentlig puslespill og å legge et puslespill på en iPad. Det samme synes jeg gjelder mange av bøkene med dyrelyder, lys osv. Hva er forskjellen på å trykke på dyresymboler i en bok for å høre voff, mjau og mø, og å trykke på dyresymboler på en iPad og høre voff, mjau og mø? Eller tegning, for den saks skyld. Hvorfor er det så fryktelig mye bedre og "sunnere" å tegne med ark og tegnestifter, enn å bruke en tegneapp på iPaden og tegne med fingeren på en hvit skjerm? Jeg får litt fnatt av alle de som er så ekstremt mot all bruk av moderne teknologi for småbarn, uten at jeg egentlig synes de har noen særlig vettuge argumenter for det.Anonymous poster hash: 9e82c...401 Det har nok med finmotorikken,som har bedre av å for eksempel tegne på gammelmåten enn bare på et nettbrett. 1
Meaty Skrevet 28. mai 2014 #39 Skrevet 28. mai 2014 Det hadde vært fint om moderator kunne dele denne tråden, i tilfelle noen faktisk har lyst til å lese de ca. 3 innleggene som svarte på det TS spør om...
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2014 #40 Skrevet 29. mai 2014 Denne tråden er enda et bevis på at mange ikke engang leser TS sitt hovedinnlegg. /golfclap Anonymous poster hash: 58b90...fed 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå