Gå til innhold

App til barn på 1,5 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tips til apper som fenger barn på 1,5 år til flytur?

Ting som er populært for tiden er dyr, kjøretøy, peke på nese, munn etc.

Anonymous poster hash: f61ed...5e6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

SoundTouch bruker å slå an her (spesielt den med kjøretøy, vi har en bilgutt...) Vet at noen sverger til Hjulene på bussen for såpass små barn, men den syntes guttungen vår var skummel. Å se på bilder (spesielt av seg selv) er også veldig kult, ser det ut til :)

Anonymous poster hash: 6b162...086

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Cars ans Bubbles for Toddlers funker knall her. Man trykker på skjermen så kommer det opp en såpeboble med et kjøretøy i. Lille er veldig flink å identifisere hva slags kjøretøy det er! Hvis man trykker på boblen (eller nære venter) så sprekker den og lyden av kjøretøyet kommer.

Anonymous poster hash: 5b108...91a

AnonymBruker
Skrevet

Ehh... Hva med litt gode gammeldagse aktiverende og fengende leker?

Et barn på halvannet år trenger ikke en app på mobilen for å bli engasjert. Det holder faktisk med et nøkkelknippe hvis du ikke har noe annet tilgjengelig!

Anonymous poster hash: e466a...497

• Liker 13
Gjest heihade
Skrevet (endret)

Et barn på halvannet år trenger ikke en app på mobilen for å bli engasjert. Det holder faktisk med et nøkkelknippe hvis du ikke har noe annet tilgjengelig!

Tenkte det samme. Kaster meg sikkert til hyenene nå som jeg skriver på barn og familie, men synes ikke dette vitner om annet enn latskap.. Ett og et halvt år?! Nå blir jeg sikkert stemplet som både uvitende og dømmende, men det er nå det jeg tenker. Lær barna å more seg. Kan virkelig ikke fatte og begripe at barn skal trenge ipad før de har sluttet med bleie.

Endret av heihade
  • Liker 5
Gjest Magdalene
Skrevet

Tenkte det samme. Kaster meg sikkert til hyenene nå som jeg skriver på barn og familie, men synes ikke dette vitner om annet enn latskap.. Ett og et halvt år?! Nå blir jeg sikkert stemplet som både uvitende og dømmende, men det er nå det jeg tenker. Lær barna å more seg. Kan virkelig ikke fatte og begripe at barn skal trenge ipad før de har sluttet med bleie.

Jeg mener det samme, men veldig mange her inne er opptatt av at barna lærer så masse av både iPad og tv, og det er vist veldig viktig fortest mulig.

Har selv noen venner som har plassert ungen både forran tv, og med mobil/iPad i hånden så fort ungen klarte å holde den. Der går det på ren og skjær latskap..

Jeg er helt med på at barn skal få bruke de fine verktøy vi har i dag, men de trenger ikke et spill på iPad for å lære alfabetet før de er to.

• Liker 1
Gjest heihade
Skrevet (endret)

Jeg mener det samme, men veldig mange her inne er opptatt av at barna lærer så masse av både iPad og tv, og det er vist veldig viktig fortest mulig.

Har selv noen venner som har plassert ungen både forran tv, og med mobil/iPad i hånden så fort ungen klarte å holde den. Der går det på ren og skjær latskap..

Jeg er helt med på at barn skal få bruke de fine verktøy vi har i dag, men de trenger ikke et spill på iPad for å lære alfabetet før de er to.

Jepp. Bare tull, alt sammen. Mulig de lærer seg 2+2 og abc i tidlig alder, men det går på bekostning av fantasien og alt annet. Generasjonen før lærte seg akkurat de samme tingene selv, bare på en annen og en friskere måte. Blir helt oppgitt over denne utviklingen. Jeg kan forstå at det kan være nyttig for noe, men alt jeg ser nå er en haug med drittunger som drar mobilen ut av hendene på foreldrene og griner om ipadtid når de egentlig kunne tatt fram en tegneblokk eller legeklosser i stedet for. Latskap. Ren latskap. Ungene blir like bra med "gammeldags" læring. Det er bare at da holder de ikke kjeft lenge nok til at foreldrene kan fokusere på andre ting.

Hehe. Der. Da har jeg sagt det.

Riv meg i fillebiter, småbarnsforeldre.

Endret av heihade
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en veldig lettvindt og passiv måte å ha barn på...

Hvor blir det av det sosiale samspillet, det å lære å leke og tilpasse seg situasjoner og andre mennesker. Lære de sosiale signalene... Kjenne tilhørighet. Knytte vennskap og forhold til foreldrene...

Nei, ipad og telefoner er ikke for små barn...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Bare tull, alt sammen. Mulig de lærer seg 2+2 og abc i tidlig alder, men det går på bekostning av fantasien og alt annet. Generasjonen før lærte seg akkurat de samme tingene selv, bare på en annen og en friskere måte. Blir helt oppgitt over denne utviklingen. Jeg kan forstå at det kan være nyttig for noe, men alt jeg ser nå er en haug med drittunger som drar mobilen ut av hendene på foreldrene og griner om ipadtid når de egentlig kunne tatt fram en tegneblokk eller legeklosser i stedet for. Latskap. Ren latskap. Ungene blir like bra med "gammeldags" læring. Det er bare at da holder de ikke kjeft lenge nok til at foreldrene kan fokusere på andre ting.

Hehe. Der. Da har jeg sagt det.

Riv meg i fillebiter, småbarnsforeldre.

Har ikke tenkt å rive deg i filler, men gir deg stående applaus! Vi er helt enige!!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er andre passasjerer på denne flyturen som kanskje ikke vil høre på timesvis med dyrelyder og motorlyder og hva annet som skal plinge og låte.

Tegnesaker, bok, noen leker og slike ting burde holde i lengden, men ser jo at dette stadig vekk går av moten og erstattes av en firkantet duppeditt.

Anonymous poster hash: 20d93...bf8
Skrevet

Enig! Tegnesaker og bøker holder her i huset i alle fall. Krever selvfølgelig litt mer av oss foreldre (må jo faktisk lese boken istedet for å la barnet passivt se på historien som på tv/iPad), men mye koseligere syns vi. Det finnes også masse fine bøker for den aldersgruppen med knapper man kan trykke på for å høre dyrelyder f.eks, om poenget var at ungen skulle sitte og underholde seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg må le, her er det en person som spør om apper til å underholde på en flytur og så kommer en haug med bedrevitere løpende og tjater i vei om hvor feil det er å plassere barnet foran tv eller pc i stedet for å være sammen. Akkurat som om det ene utelukker det andre. Jeg er selv en av dem som mener det er feil å bruke tv, pc eller iPad som barnevakt, men min gutt på halvannet har fått se på iPaden et par minutter nå og da og det har jeg ingen problemer med å innrømme, og jeg ser heller ikke hvorfor det skal være skadelig.

Det betyr feks ikke at

• han ser mye på tv (han ser aldri tv),
  • at vi ikke leser bøker (det er nok noe av det vi gjør mest),
  • at vi ikke er utendørs (han er ikke i barnehage, så vi er stort sett ute og leker hele dagen),
  • at han ikke kan leke alene (det er han faktisk veldig flink til)
  • at vi ikke prater sammen eller koser

Her er det helheten som teller, mener jeg, et par minutter med iPad her og der er ikke skadelig hverken for fantasien, motorikken eller samspillet mellom foreldre og barn, og det tror jeg alle sammen vet hvis man bare tenker seg litt om.

Anonymous poster hash: 6b162...086
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Et barn på halvannet år trenger ikke en app på mobilen for å bli engasjert. Det holder faktisk med et nøkkelknippe hvis du ikke har noe annet tilgjengelig!Anonymous poster hash: e466a...497

Må først si at jeg mener ikke at nettbrett og data skal erstatte de gode gammeldagse lekene, men det er faktisk veldig bra for barn å lære å håndtere slike ting fra ung alder. Det er bra for finmotorikk, det er mye fine apper som kan trene opp språk, språkforståelse og andre ferdigheter og sist men ikke minst er det veldig viktig for fremtiden til barnet at slike verktøy ikke er et ukjent fenomen. Allerede nå er det mye elektronikk på arbeidsplassene og ganske mange som ikke klarer å bruke de og ikke klarer å lære seg de fordi de ikke bruker f.eks data og nettbrett hjemme og da mangler de den grunnleggende forståelsen.

Mitt barn har hatt godt utbytte av å bruke ipad/ipod i læring, men selvom han får bruke slike ting betyr ikke det at han ikke leker med vanlige leker eller ikke ser i vanlige bøker. Han har heller ikke noe problem med å legge fra seg ipaden og velge noe annet å leke med.

Anonymous poster hash: 1b97d...417

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må bare legge til at SoundTouch, MusicColor og VideoTouch er veldig fine og lærerike apper :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Må bare legge til at SoundTouch, MusicColor og VideoTouch er veldig fine og lærerike apper :)

Men hvorfor er det så viktig at det er lærerike apper?

Skrevet

Flytur er unntakstilstand. Da gjelder det å aktivisere det man kan og ipad er helt greit etter min mening.

Det er ikke lett om man skal forholde seg til andre pasasjerer på ene siden og bedrevitere som mener barnet tar skade av å bruke ipad.

Barne-TV-aktige filmer kan funke. Drømmehage eller teletubbies, du vet best hva som faller i smak.

Det er en app som heter marble mixer, den er egentlig grei for hele familien. Koster penger, men jeg synes den er verdt det. En 1.5 åring er for liten til å spille spillet, men min syntes det var gøy å sende klinkekulene.

https://itunes.apple.com/en/app/marble-mixer-for-ipad/id363999775?mt=8

Det finnes en gratis elias-app hvor man kan kjøpe mer om man liker det.

https://itunes.apple.com/no/app/elias/id675076747?l=nb&mt=8

Det kan og være en ide å innføre appen før flyturen slik at det er en viss gjenkjennelsesopplevelse.

• Liker 3
Skrevet

På vegne av alle andre flypassasjerer: Takk for at du forbereder underholdning for ungen!

• Liker 6
Gjest Magdalene
Skrevet

Husk høretelefoner! Er ufattelig slitsomt å høre på ymse dyrelyder og slikt på flytur.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor er det så viktig at det er lærerike apper?

Hvorfor er ikke det viktig? Det er underholdende samtidig som barnet kan lære noe av det, hvordan kan det være negativt?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...