AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 Det er heldigvis enda et par år til jeg skal levere bacheloroppgave. Men hvilken type oppgave er det egentlig? Er det som et omfattende prosjektarbeidet? Mye å skrive? Hvordan jobber med en slik oppgave? Dette er jo forskjellig fra studie til studie tenker jeg.. Jeg skal ta en bachelor i økonomi og administrasjon, så min oppgave blir jo innenfor det feltet. Er det en forskingsoppgave? Skal man løse en problemstilling? Hvilken kilder bruker man? Jeg lurer kanskje på hvordan prosessen er og hvordan man jobber med en slik oppgave? Jeg er egentlig helt blank, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det jeg lurer på. Håper noen likevel skjønner hva jeg vil fram til. Om noen har lyst til å kort fortelle hvordan en bacheloroppgave blir til så blir jeg veldig glad:) Anonymous poster hash: 94113...4ee
Gjest hva som helst Skrevet 26. mai 2014 #3 Skrevet 26. mai 2014 Jeg har skrevet en samfunnsvitenskapelig bacheloroppgave. Utgangspunktet for hele oppgaven er en problemstilling man skal prøve å finne et slags svar på. En del av oppgaven består typisk av presentasjon av relevant samfunnsvitenskapelig teori. Denne teorien brukes gjennom resten av oppgaven for å belyse caset sitt. Så må man selvfølgelig ha empiri for problemstillingen. Det er veldig mange måter å samle dette på. Man kan utføre både kvalitative og kvantitative spørreundersøkelser, man kan benytte dokumenter, bøker osv. Så må man selvfølgelig drøfte rundt funnene sine, og komme til en slags konklusjon. Dette var en 10 studiepoengs oppgave, og var vel på en 15 - 20 sider. Det varierer litt mellom studier hvordan prosessen er lagt opp, men typisk må man presentere skisser og lignende underveis, muligens opponere på andres oppgaver og lignende. Men hvordan man selv legger opp arbeidet er gjerne ganske fritt. Det varierer også hvor mye selvstendig "forskning" man gjør. Jeg har inntrykk av at på for eksempel psykologi, så er bacheloroppgaven i stor grad en drøftende oppgave med sammenfatning av tidligere forskning, siden det for dem ville være vanskelig å få samlet gode data selv.
Carazko Skrevet 26. mai 2014 #4 Skrevet 26. mai 2014 (endret) Som sagt, det varierer svært fra studieretning til studieretning. Noen oppgaver er kvantitative og baserer seg på forsøk/undersøkelser/eksperimenter, andre er mer teoretiske. Selv skrev jeg Bacheloroppgave ift. Teknisk-Naturvitenskapelig Fakultet (maskiningeniørutdanning). Skrev oppgave for en bedrift, hvor målet var å undersøke herdbarheten til en av deres mest solgte ståltyper. Vi måtte lage protokollene for forsøkene selv, og forsøkene var svært tidkrevende (ca. 200 timer på laboratoriet ila. semesteret, og da kommer selve skrivingen utenom). Allikevel en av de mest lærerike opplevelsene jeg har hatt. Anbefaler å skrive for en bedrift. Undersøk mulighetene ved ditt universitet. EDIT: Man MÅ ikke ha kvantitative forsøk som selv skaffer empiri for dine påstander. Kjenner flere som skrev om saker det som student ikke er mulig å samle data om selv. Da måtte de ty til studier utført av andre for å skaffe seg et forskningsgrunnlag. Min oppgave ble svært omfattende til å være en Bacheloroppgave. Endte på 66 sider, med 22 sider vedlegg. Endret 26. mai 2014 av Carazko
Ferdigstudent Skrevet 26. mai 2014 #5 Skrevet 26. mai 2014 Min bacheloroppgave var en verdsettelse av et selskap. Oppgaven går ut på å finne verdien på et selskap ved å analysere regnskap og strategiske faktorer ved bruk av økonomisk teori. Dette er en relativt vanlig bacheloroppgave innen økonomi og administrasjon. Omfanget er normalt mellom 60-80 sider.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå