Gå til innhold

Foreldrene mine vasker aldri

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine vasker aldri huset. Det er ekkelt og lite hyggelig. Begge to jobber halve dagen og bruker resten av dagen til å sitte foran hver sin PC i hvert sitt rom.

Min mor sin unnskyldning er at hun jobber så mye. Det har jeg full forståelse for, men hun har faktisk litt fri av og til. Min fars unnskyldning er at han også jobber og sier at han vasker kjøkkenet av og til. Det er en løgn. Kjøkkenet er fult av brødsmuler og annet smårusk. Alt for ofte finner jeg til og med skitne steikepanner og gryter inne i skapet. Min far sier at det bare er til å vaske det før man bruker det. Personlig liker jeg å ha kjøkkenutstyr klart før man lager mat, men okei.

Det lukter hundetiss i stuen fordi hunden har tisset på et teppe for veldig lenge siden. De kjenner ikke lukten, men det gjør alle andre som ikke bor der. De hater å kaste ting. Det ligger alltid gamle aviser rundt border som tar plass. Det er døde planter i vinduene. Det er fult av støv på tepper, under møbler og generelt sett overalt. Det er smuler rundt stolene de sitter i. De har fjernet teppene i gangen og erstattet det med aviser fordi hunden tisser og driter inne av og til når de er på jobb.

Vi har to bad i huset. De er fulle av klær, støv og skitt begge to. Noen ganger vasker de doen før jeg kommer på besøk, men aldri badekaret, dusjen, gulvet, speilet eller vasken. Det ser ikke ut.

Nå er jo jeg student og har bodd borte fra de i noen år. Det er så trist å komme hjem til et slikt syn. Nå lever de i sin egen drit og skylder på hverandre. Jeg har prøvd:
- å vaske huset selv.
- å inkludere min far i vaskingen i håp om han lærer noe (han har mest fri).

- å belønne positiv adferd.

- å si i fra om at jeg vil slutte å besøke de mer dersom de ikke skjerper seg.

Dette funker ikke bra og jeg merker at forholdet mitt til foreldrene mine blir dårligere når jeg er hjemme. Det er ekkelt og av og til blir jeg syk. Det virker ikke som om min far ser at det er skittent hjemme og synes jeg maser for mye. Min mor vasker litt av og til, men ikke sånn særlig mye. Vaskejobben hjemme er jo ganske stor. Jeg forventer ikke et gullrent hjem hver gang jeg kommer på besøk, men ønsker et hjem som stinker litt mindre.

Er jeg vaskenazi? Dette kan umulig være normalt. Har noen tips til hvordan jeg kan få de til å skjerpe seg slik at det blir mindre ekkelt å besøke de? Kanskje jeg kan ha besøk en gang.

Anonymous poster hash: 4bb51...62b
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Å "belønne positiv adferd" høres veldig spesielt ut. Hva gjorde du da? :klo:

De er ikke interessert i vaskehjelp, da? Eller å betale deg for å vaske en gang i uka? Folk er som de er, spesielt når det gjelder renhold. Jeg tror ikke du kan endre dem.

Endret av Pisces89
  • Liker 7
Gjest lurven
Skrevet

de må skjerpe seg, det er ikke du som skal oppdra dem og lære dem om vasking.

De høres litt late og likegyldige ut

si til dem at du ikke gidder å komme på besøk hvis de skal ha det så møkkete

Skrevet

Nei, dette er seriøst ikke normalt. Det du beskriver er jo helsefarlig! Har du foreslått at de kan ansette vaskehjelp, siden det er tiden de skylder på?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk har forskjellig terskel på det å ha et ryddig hjem. Noen har det ganske rotete og møkkete, men ser det ikke fordi det er normalt hos dem. Du kan kanskje forsøke å bearbeide dem til å ta inn en som vasker for dem en gang i mnd? Prøv å finne et vaskebyrå som ser greit ut og presenter det for dem. Gjør den jobben, så de ikke blir mere slitne av å skulle lete etter noen og så gi opp halvveis. Anonymous poster hash: 070cf...216

AnonymBruker
Skrevet

Å "belønne positiv adferd" høres veldig spesielt ut. Hva gjorde du da? :klo:

De er ikke interessert i vaskehjelp, da? Eller å betale deg for å vaske en gang i uka? Folk er som de er, spesielt når det gjelder renhold. Jeg tror ikke du kan endre dem.

Jeg gir de mye ros og sier de flinke når de har ryddet og/eller vasket, enten etter eget initiativ eller etter hinting fra meg. Jeg tilbyr også sjokolade eller kjeks rett etterpå dersom jeg har det tilgjengelig (det høres kanskje litt sært ut, men det funker jo på dyr og barn).

Jeg har foreslått vaskehjelp. Det virker som om min mor liker ideen, men har ikke gjort noe med det. Sikkert fordi hun har en "far burde vaske, han sitter jo foran PCen hele dagen"-tankegang. Jeg kan ikke vaske en gang i uken siden jeg bor 4 timer unna og lever mitt eget liv. Men det ender jo opp med at jeg vasker hver gang jeg kommer på besøk, noe som jeg er veldig lei av.

TS

• Liker 2
Skrevet

Hva om du tar kontakt med en renholder selv da, siden moren din likte ideen? Så kanskje denne personen kan komme og vaske en gang, og da får kanskje foreldrene dine lyst til å fortsette den ordningen når de ser hvor rent det blir?

AnonymBruker
Skrevet

Hva om du tar kontakt med en renholder selv da, siden moren din likte ideen? Så kanskje denne personen kan komme og vaske en gang, og da får kanskje foreldrene dine lyst til å fortsette den ordningen når de ser hvor rent det blir?

Når jeg tar storrengjøring spør jeg alltid etterpå: "Er ikke dette mye bedre?" "Joda," sier de. Også roter de det til igjen etter tre dager. Men vaskehjelp er vel verdt et forsøk. Jeg har sendt noen linker til min mor på facebook, men det er vanskelig å vite om hun tar det seriøst. Hun svarer at hun har planer om å sende teppene på rens, og det er jo bra, men ingenting om vaskehjelp. Hvis jeg tar kontakt med et firma, må jeg betale da? Det står veldig lite om renholdstilbudet i området hjemmefra, bare telefonnummer og litt info om tjenester. Noen som vet hvor mye dette pleier å koste?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke bra ut.. :/ Ser for meg sånn amerikanske hoarder(?) hus.. Synd at du som datter måtte ordne opp etter foreldrene dine! Bare ring vaskehjelp og avtal at h*n skal komme på besøk og få det gjort.. :)

Anonymous poster hash: 39588...08d
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke bra ut.. :/ Ser for meg sånn amerikanske hoarder(?) hus.. Synd at du som datter måtte ordne opp etter foreldrene dine! Bare ring vaskehjelp og avtal at h*n skal komme på besøk og få det gjort.. :)

Anonymous poster hash: 39588...08d

Haha, det er ikke så gale slik som på TV! Det flyter ikke med søppel med døde katter inni, men det er litt mye ting her og der med smuler og støv. Det er egentlig et fint hus, men skittent inni. Jeg kan legge til at selv om de er rotekopper, så er de veldig snille mennesker som vil meg alt godt i verden. Derfor er det så trist at jeg vurdere å slutte å besøke de siden rotet deres gjør meg irritert.

Jeg føler på en måte at det er litt dårlig gjort å sende en fremmed person til å vaske siden de ikke bekrefter at de vil faktisk ha hjelp eller ikke. Men er det noen som har erfaringer med vaskehjelp?

TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg gir de mye ros og sier de flinke når de har ryddet og/eller vasket, enten etter eget initiativ eller etter hinting fra meg. Jeg tilbyr også sjokolade eller kjeks rett etterpå dersom jeg har det tilgjengelig (det høres kanskje litt sært ut, men det funker jo på dyr og barn). TSAnonymous poster hash: 4bb51...62b

For meg høres det ut som at klikker-trening er det soleklare neste steget! :skratte:

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo ikke å sende over en vaskehjelp uten at de vet det, men tilby deg å ta kontakt på vegne av dem og avtale et tidspunkt som de er med på å bestemme. Bare være den som tar initiativ siden de trenger et lite puff bak :)

Anonymous poster hash: 976a9...6ac
AnonymBruker
Skrevet

La nå foreldrene dine få lov til å ha det slik de vil. Det er deres hus! Så lenge det ikke er snakk om ekstremt mye skitt og rot ,så la vær å mase om det. Jeg forstår ikke hvorfor du vil slutte å besøke dem pga. dette. Det synes jeg høres brutalt ut. Jeg hadde forstått det, dersom det lå hauger med søppel og matrester over alt, avføring i krokene og piss rundt toalettet. Men så ille er det vel ikke?

Jeg synes du høres litt vel hysterisk og kontrollerende ut.

Selv vokste jeg opp med en mor som var sykelig opptatt av orden og renslighet, og DET var ikke noe ok, det kan jeg garantere deg. Jeg hadde satt mer pris på en mor som hadde hatt et mer avslappet forhold til slike ting, og heller kunne ha brukt mer av tiden på oss barna. Nå sier jeg ikke at du er så ekstrem som min mor, men jeg synes ikke du har rett til å blande deg bort i hvordan de har det i sitt eget hjem.

Anonymous poster hash: 44dcd...dc7
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

La nå foreldrene dine få lov til å ha det slik de vil. Det er deres hus! Så lenge det ikke er snakk om ekstremt mye skitt og rot ,så la vær å mase om det. Jeg forstår ikke hvorfor du vil slutte å besøke dem pga. dette. Det synes jeg høres brutalt ut. Jeg hadde forstått det, dersom det lå hauger med søppel og matrester over alt, avføring i krokene og piss rundt toalettet. Men så ille er det vel ikke?

Jeg synes du høres litt vel hysterisk og kontrollerende ut.

Jo.

Det ligger ofte en liten samling av tallerkener i stuen med litt matrester på. Akkurat det synes jeg ikke er det aller verste. Men jeg har funnet inntørket hundebæsj under stuebordet og under andre bord, og gudene vet hvor lenge de har ligget der. Det lukter som sagt hundetiss i stuen, og de har sagt selv at de ikke kjenner lukten (de bor jo i det). Det er tiss og hår rundt det ene toalettet, men heldigvis ikke så mye på det andre.

Jeg hater å mase på de, men det er flaut å ha besøk når det er sånt. Jeg bor jo ikke perfekt selv, men jeg rydder og vasker litt i det minste før jeg får besøk. Det hadde vært hyggelig om de også kunne gjort det.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tar storrengjøring spør jeg alltid etterpå: "Er ikke dette mye bedre?" "Joda," sier de. Også roter de det til igjen etter tre dager. Men vaskehjelp er vel verdt et forsøk. Jeg har sendt noen linker til min mor på facebook, men det er vanskelig å vite om hun tar det seriøst. Hun svarer at hun har planer om å sende teppene på rens, og det er jo bra, men ingenting om vaskehjelp. Hvis jeg tar kontakt med et firma, må jeg betale da? Det står veldig lite om renholdstilbudet i området hjemmefra, bare telefonnummer og litt info om tjenester. Noen som vet hvor mye dette pleier å koste?

TS

Det er du som er forpliktet til å betale og som blir sittende med regningen dersom de ikke gjør opp for seg.

Anonymous poster hash: c004d...854

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bli enig med moren din om at nå skal de ansette vaskehjelp. Du finner ut av det og så bestiller dere sammen. Så tar dere en skikkelig rydde og vaskehelg før første gang vaskehjelpen kommer slik at vaskehjelpen kun trenger å vedlikeholde. Skriv lister over hva dere vil vaskehjelpen skal gjøre og så kan hun gjøre litt forskjellig hver gang + faste ting. For eksempel alltid støvtørking og vasking av gulv og så annen hver gang tar hun bad og kjøkken. Eller noe sånt.

Anonymous poster hash: 234fe...978
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det hjemme hos mine foreldre også. Badet er liksom gjenngrodd av såperester rundt dusjen, barberingshår rundt vasken, gamle håndduker, piss rundt doen...

Kjøkkenet er aldri rent, bare liksomvasket, flekkete over alt og klissete gulv. Rotete på stua også. Ingen rydder inn sine klær når de er rene, de havner i en stabel på bordet, dette blandes med skitne klær når folk legger fra seg det over alt, samt at det er en katt der som røyter...

Kjenner meg igjen, TS. Har prøvd å vaske der mens familien var på ferie, de ble ganske glade da de kom hjem, men etter bare noen dager var det like ille igjen. Det er ingen vits.

Hvordan blir slikt når man skal selge huset? Eller andre ting? Det er ekkelt. Ikke hoarding-nivå, men hæslig.

Så du har min fulle forståelse.

Anonymous poster hash: 9cb23...31f
AnonymBruker
Skrevet

Jo.

Det ligger ofte en liten samling av tallerkener i stuen med litt matrester på. Akkurat det synes jeg ikke er det aller verste. Men jeg har funnet inntørket hundebæsj under stuebordet og under andre bord, og gudene vet hvor lenge de har ligget der. Det lukter som sagt hundetiss i stuen, og de har sagt selv at de ikke kjenner lukten (de bor jo i det). Det er tiss og hår rundt det ene toalettet, men heldigvis ikke så mye på det andre.

Jeg hater å mase på de, men det er flaut å ha besøk når det er sånt. Jeg bor jo ikke perfekt selv, men jeg rydder og vasker litt i det minste før jeg får besøk. Det hadde vært hyggelig om de også kunne gjort det.

TS

Ok. Det høres ut til at det er litt mer grisete hos foreldrene dine, enn det jeg først fikk inntrykk av. Da forstår jeg deg litt bedre. De høres jo unektelig ut til å være noe over gjennomsnittet rotete av seg. Men jeg synes ikke du skal slutte å besøke dem uansett, hvis de ellers er snille og greie mennesker. Men la de nå likevel få leve sitt liv slik de selv vil , så kan du besøke dem en gang i blant, når du orker. Jeg tror ikke det går an å oppdra sære foreldre, uten at du tappes for energi selv.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Unnskyld Ts,men det virker som du er forelder her. Vet du?

Tror du bare må innfinne deg med at de er sånn. Ville vegret meg for å besøke sånt rotete og skittent hjem selv. Kanskje de skal besøke deg isteden? Så kan de få kjeks og sjokolade uansett :-)))

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette.

Irrlys, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...