Gå til innhold

Ekstreme konsentrasjonsvansker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er en jente på 21 år som studerer. Av de fagene jeg studerer så er det mye realfag, og det går noenlunde greit selv om jeg har mye konsentrasjonsvansker, fordi jeg slipper å "lese" på det. Jeg klarer ikke øve før eksamen, men klarer å holde meg noe lunde oppe når jeg tar eksamen siden matematikk og sånn er noe man kan eller ikke på en måte.

Men mitt største problem er lesefag. Jeg klarer aldri komme igang, uansett hvor alvorlig det er, som f.eks eksamen er, så kan det hende at jeg max klarer å lese to timer på natten før eksamen. Og slik har jeg vært hele livet.

Jeg er egentlig skoleflink, og det frustrerer meg at jeg ikke klarer å bruke evnene mine. For de sjeldne gangene jeg faktisk klarer å fokusere da leser jeg og jobber som en hest! Uten stopp, flere timer i supertempo. Men jeg klarer ikke komme dit lenger.

I fjor gikk jeg til psykolog, for å utrede meg ang ADHD.. og hun trodde jeg hadde det eller sosial angst, det var visst en hårfin linje mellom de. Men jeg fikk kalde føtter med å forsette utredningen fordi jeg ikke vil få diagnosen på papiret. Da vil jeg ikke få jobb som det jeg utdanner meg som.

Det er bare så sykt frustrerende. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Nå har jeg strøket på 1 eksamen til jul og 2 stk nå i vår! Jeg har så lyst å utdanne meg og komme ut i dette yrket. Jeg er veldig flink å arbeide, jeg mister ikke fokus når jeg arbeider og gjør en jobb for andre. Jeg syns ALT er viktig og jeg gjør ingenting halvferdig, men det er pga jeg gjør det for noen andre på en måte. Skole og eksamener er jo ikke for noen, det er ingen jeg gjør en jobb for utenom meg selv.. ... jeg aner ikke hvordan jeg skal klare dette.

På ungdomsskole og vgs fikk jeg tilrettelegging, mye muntlige rapporter etc istedetfor å skrive rapporter og lignende. Men jeg kan ikke ha det stempelet eller bruke medisiner mot adhd/angst for å klare skolen, for da får jeg ikke jobb.

Noen som vet om hva som hjelper, som ikke krever medisinering? Plis? Jeg har så lyst å klare skolen...

:frown:

Anonymous poster hash: 10168...3a1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi, det høres ut som en litt vanskelig situasjon! Ble veldig nysgjerrig på hva du utdanner deg som?

Jeg hadde også konsentrasjonsvansker da jeg studerte, og måtte lage det å lese som en "konkurranse" med meg selv. Lese 30 minutter, 5 min pause feks. I periode fungerte det bedre å fokusere på oppgaver i stedet for tid, feks lese til og med kapittel 5. Da kunne jeg virkelig stå på og gå tidlig fra skolen med god samvittighet :) Videre er fysisk aktivitet og riktig næring uhyre viktig for at kroppen og ikke minst hodet skal fungere!

Synes det er veldig synd at du ikke får hjelp dersom du har ADHD eller sosial angst. Får man "stempelet" sosial angst i legeattester ol?

Anonymous poster hash: 3c810...8fc
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kjenner meg igjen, studerer også realfag, og matte o.l. går greit, men jeg får ikke til lesefagene så bra, for jeg har så dårlig konsentrasjon. Skal utredes for ADHD snart håper jeg. Men ble også nysgjerrig, hvilken jobb kan du ikke ha med ADHD-diagnose?

Har forresten lest om folk med adhd som får det bedre av å endre kostholdet, kutte ut gluten og melk osv. men det fungerer sikkert ikke for alle.

Endret av Snow
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, det høres ut som en litt vanskelig situasjon! Ble veldig nysgjerrig på hva du utdanner deg som?

Jeg hadde også konsentrasjonsvansker da jeg studerte, og måtte lage det å lese som en "konkurranse" med meg selv. Lese 30 minutter, 5 min pause feks. I periode fungerte det bedre å fokusere på oppgaver i stedet for tid, feks lese til og med kapittel 5. Da kunne jeg virkelig stå på og gå tidlig fra skolen med god samvittighet :) Videre er fysisk aktivitet og riktig næring uhyre viktig for at kroppen og ikke minst hodet skal fungere!

Synes det er veldig synd at du ikke får hjelp dersom du har ADHD eller sosial angst. Får man "stempelet" sosial angst i legeattester ol?

Anonymous poster hash: 3c810...8fc

Hei. Takk for tips! Det er lederstilling på sjøen, så må ha legeattest for å jobbe ute.

Ja, du får "stempelet" på legeattesten, de går igjennom alt fysisk og psykisk, og kravene har blitt strengere med årene. Har lest om folk som har hatt adhd lenge, men når de skulle fornye helseattesten i år fikk de avslag pga diagnosen

Jeg vet jeg funker bedre om jeg er i fysisk aktivitet, men samtidig så har jeg ikke "samvittighet" til å ta meg tid til å trene nå, selv om jeg absolutt ikke gjør noe annet nyttig nå når jeg bare sitter her uten å komme meg igang. Spiser ganske sunt, eller jeg tok meg en bolle isted, men det er ikke akkurat vanlig. Hehe.

Jeg kjenner meg igjen, studerer også realfag, og matte o.l. går greit, men jeg får ikke til lesefagene så bra, for jeg har så dårlig konsentrasjon. Skal utredes for ADHD snart håper jeg. Men ble også nysgjerrig, hvilken jobb kan du ikke ha med ADHD-diagnose?

Har forresten lest om folk med adhd som får det bedre av å endre kostholdet, kutte ut gluten og melk osv. men det fungerer sikkert ikke for alle.

Hvordan finner man ut hva man bør kutte ut?

Skrevet

Kjenner meg igjen ... Gruer meg alltid til å sette i gang med lesingen, fordi jeg vet hvor mye tid det tar og hvor slitsomt og frustrerende det kan være. Blir ofte sittende å lese samme side flere ganger (de gangene jeg faktisk får åpnet boka), fordi tankene vandrer andre steder og ordene ikke synker inn. Men jeg tror ikke jeg har ADHD. Det er bare vanskelig for meg å fokusere på fag i en presset situasjon. En annen ting jeg har erfart, er at det er lett å "glemme" de fagene som er vanskeligst, og da kommer panikkmodusen når eksamen nærmer seg og man blir handlingslammet. Vet ikke om det er ditt tilfelle? Det eneste som virkelig fungerer er streng selvdisiplin. Belønningen er (gode) karakterer, mestringsfølelse og mulighet for å få drømmejobben. En må holde det foran seg som en gulrot hele tiden.

Hvis tilfellet er at du har en tilstand som kan medisineres, er det veldig synd at du ikke kan få den hjelpen. Syns da absolutt du bør ta i bruk alle midler (godt kosthold, trening osv.) for å få lagt forholdene til rette på best mulig måte.

• Liker 1
Skrevet

Hei. Takk for tips! Det er lederstilling på sjøen, så må ha legeattest for å jobbe ute.

Ja, du får "stempelet" på legeattesten, de går igjennom alt fysisk og psykisk, og kravene har blitt strengere med årene. Har lest om folk som har hatt adhd lenge, men når de skulle fornye helseattesten i år fikk de avslag pga diagnosen

Jeg vet jeg funker bedre om jeg er i fysisk aktivitet, men samtidig så har jeg ikke "samvittighet" til å ta meg tid til å trene nå, selv om jeg absolutt ikke gjør noe annet nyttig nå når jeg bare sitter her uten å komme meg igang. Spiser ganske sunt, eller jeg tok meg en bolle isted, men det er ikke akkurat vanlig. Hehe.

Hvordan finner man ut hva man bør kutte ut?

Synd du ikke kan ha diagnosen for å få drømmejobben, skjønner at du ikke vil ha diagnosen på papiret. Det med kosthold vet jeg ikke så mye om, og det er ikke helt vitenskapelig bevist, det står litt om det her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Proteinintoleranse

http://no.wikipedia.org/wiki/Opioide_peptider

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat det samme problemet. Jeg kan klare toppkarakterer i det meste, og sliter ikke med skriving eller tall ellers. Har ikke andre symptomer på ADHD, eller psykiske problemer, har bare en konsentrasjon lik null. Skulle ønske det gikk an å gjøre noe, men det virker ikke sånn. Lever sunt, sover bra, spiser sunt og trener. Motivert er jeg også og har høye mål, men da må jeg få en orden på dette. Og jeg aner ikke hvordan.

Skulle ønske jeg hadde noen tips, men du skal vite at du ikke er alene.

Anonymous poster hash: 17ad0...bc3
  • Liker 1
Skrevet

jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver! har også vært utredet for adhd, men fikk ikke diagnosen fordi jeg ikke oppfylte kravet om symptomer før fylte 7 år (jeg husker ikke hvordan jeg var som barn). legen sa at det er sannsynlig at jeg har adhd eller add, men at det er veldig strenge krav for å stille diagnosen. jeg begynte også på drømmestudiet og fikk faktisk C på en eksamen uten å ha lest en eneste bok. jeg var nødt til å slutte da jeg skjønte at jeg aldri kom til å klare å fullføre utdannelsen. jeg klarte dessverre ikke å finne noen metoder som hjalp for meg. kjenner meg igjen i det du skriver om at du fungerer veldig bra i arbeid og når du gjør noe for andre. jeg fungerer f.eks. mye bedre i gruppeoppgaver enn i individuelle. hva med å danne en studiegruppe hvor dere kan gå gjennom stoffet sammen? eller at dere får hver deres del og skal legge dette frem for de andre. da må du jo gjøre noe for andre...

Skrevet

Men er ikke grunnen til at man ikke kan ha adhd i den stillingen, at symptomene ødelegger for jobben? Ellers ville de vel ikke hatt det kravet?

AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke grunnen til at man ikke kan ha adhd i den stillingen, at symptomene ødelegger for jobben? Ellers ville de vel ikke hatt det kravet?

Tror det er hvor stor grad av adhd man har, og medisineringen det går på. Adhd hos jenter er også ofte helt forskjellig fra gutter.

Jeg mister iallefall ikke fokus når jeg arbeider, jeg kan sortere papirer dag inn og dag ut etter tisifrede nummer uten problem. Det er skolearbeid som har vært og alltid har vært problemet mitt, jeg klarer ikke ta i et tak når det bare er for meg selv jeg arbeider.

Nå må det være sagt at jeg heller ikke fått diagnosen, og så langt som vi kom i utredningen så var det snakk om enten adhd i liten grad eller sosial angst i liten grad, der psykologen lurte på om det helte mer mot sosial angst. Hun åpnet også muligheter for medisinering, men det var frivillig, og jeg fikk bestemme selv.

Om jeg hadde fått medisiner som hjalp på vanskene og en diagnose (som hadde vært av liten grad) på papiret, så hadde det uansett vært med på å sette kjepper i hjulene. for da vil legen som skal skrive ut attest stille spm med det, som igjen gjør at det blir det en lenger prosess og kanskje vanskeligere for meg å få jobb. Selv om jeg tviler på at psykologen hadde sagt at det var noe problem for meg å ha det yrke.

men trenger tips for hvordan man kan få kustus på konsentrasjonsproblemene uten medisiner, spesielt i eksamenstiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...