Arianna Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 Jeg mistenker at jeg har fått tannkjøttbetennelse, og har slitt med tannverk i rundt to uker nå. Har endelig mannet meg opp og bestilt meg en tannlegetime, men etter å ha lest på nettet hva prosedyrene kan være (skjære bort tannkjøttet og lignende) kjenner jeg at jeg gruer meg noe enormt. Har jo tannlegeskrekk så det holder, og bruker vanligvis å få beroligende når jeg skal dit. Men nå som jeg er gravid blir det litt vanskelig.. Er det noen som har noen gode råd mot tannkjøttbetennelse, som jeg kan prøve før jeg skal dit? Har et par dager på meg, så kan jo hende jeg rekker å gjøre det bitttelitt bedre før timen? Håååper dere har noen gode råd!
snusmumriken Skrevet 26. mai 2014 #2 Skrevet 26. mai 2014 (endret) Jeg har slitt litt med tannkjøttsbetennelse. Hos tannlegen så fikk jeg en skikkelig rens, og deretter fortsatte jeg med tanntråd morgen + kveld, samt skylling. Det jeg fikk hos tannlegen var slik rosa skyllemiddel med klorhexidin. Ulempen med dette er at det er svindyrt og du kan få misfarging på tunge og tenner. Min legefar anbefalte i stedetfor skylling med hydrogenperoksid - du får kjøpt det reseptfritt på apotek, men du må spørre i disken for det står ikke ute. Det har en veldig nøytral smak, misfarger ikke og er billig Men vær nøye, fortsett med tanntråd+skylling 2 ganger daglig en god stund etter at de værste symptomene har gått bort (1-2 uker?), ellers kommer det bare tilbake. Jeg lærte dette på den "vanskelige" måten. Edit: Jeg vet kun om tannkjøttsbetennelsen, så det var det innlegget handlet om. Tannverk vet jeg ikke dessverre Endret 26. mai 2014 av snusmumriken
Gjest Heartbeat Skrevet 26. mai 2014 #3 Skrevet 26. mai 2014 Tanntråd og mellomromsbørster etter måltider. Puss tennene og skyll med corsodyl. Corsodyl har virkning på tannkjøttbetennelse og virker etter noen få skyllinger. Viktig å rense mellom tennene så ikke smuler og mat setter seg i lommene mellom tannkjøttet og tennene. Da ubehandlet tannkjøttbetennelse kan utvikle periodontitt.
Arianna Skrevet 26. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2014 Takk for tips dere. Etter samtalen med tannlegen var han ganske sikker på at det var tannkjøttbetennelse, ut i fra det jeg forklarte. Det har da gått så langt at det gir tannverk. Så du svarte på akkurat det jeg lurte på, Snusmumriken! Da blir det en tur på apoteket, og storinnkjøp! Har jo aldri vært flink til å bruke tanntråd, mulig det er på tide å snu på den trenden Igjen, tusen takk!
karella Skrevet 26. mai 2014 #5 Skrevet 26. mai 2014 corsodyl gel funker veldig bra, hvis du har betennelse på et spesifikt område. Fikk litt betennelse når jeg trakk ut visdomstennene og bruke bare gel der det var vondt/betent. Det funket veldig bra og ble bedre bare etter noen dager
karella Skrevet 26. mai 2014 #6 Skrevet 26. mai 2014 Det kan også være lurt å få en skikkelig rens hos tannlegen og bruk tanntråd som de andre nevner her
Minya Skrevet 26. mai 2014 #7 Skrevet 26. mai 2014 Mellomromsbørstene gjorde underverker for betennelsen min. Jeg hadde slitt med blødende tannkjøtt i mange år, pga, trodde jeg, for hard tannpuss. Men tannlegen ba meg om å prøve sånne mellomromsbørster hver dag i to uker, og det gjorde virkelig susen. Ta det sammen med tannpussen hver kveld, så hjelper det etter bare et par-tre dager, og med mindre betennelsen er alvorlig, vil det gå over av seg selv. Er betennelsen alvorlig, vil tannlegen først foreskrive antibiotika før det gjøres noe mer.
Arianna Skrevet 26. mai 2014 Forfatter #8 Skrevet 26. mai 2014 Tusen, tusen takk for svar! Nå skal det pusses og renses som aldri før!
Thorn Skrevet 26. mai 2014 #9 Skrevet 26. mai 2014 Jeg syns Vademecum på en bomullspinne funker veldig godt. Få bomullspinnen dryppende våt og masser godt på og ved det betente området. Hos meg pleier det å gå over etter et par dager med den behandlingen morgen og kveld. Og vær supernøye med tanntråd eller mellomromsbørster!
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #10 Skrevet 26. mai 2014 Tusen, tusen takk for svar! Nå skal det pusses og renses som aldri før! Jeg håper du er klar over at man kan fjerne betennelsen med laser nå. Jeg hadde tannkjøttbetennelse for noen år siden og min tannlege brukte laser. 4 behandlinger og jeg var ferdig med det hele. Dyrt er det heller ikke. Å skjære i tannkjøttet er rimelig utdatert nå. Anonymous poster hash: 93e7a...d07
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #11 Skrevet 26. mai 2014 Jeg har slitt litt med tannkjøttsbetennelse. Hos tannlegen så fikk jeg en skikkelig rens, og deretter fortsatte jeg med tanntråd morgen + kveld, samt skylling. Det jeg fikk hos tannlegen var slik rosa skyllemiddel med klorhexidin. Ulempen med dette er at det er svindyrt og du kan få misfarging på tunge og tenner. Min legefar anbefalte i stedetfor skylling med hydrogenperoksid - du får kjøpt det reseptfritt på apotek, men du må spørre i disken for det står ikke ute. Det har en veldig nøytral smak, misfarger ikke og er billig Men vær nøye, fortsett med tanntråd+skylling 2 ganger daglig en god stund etter at de værste symptomene har gått bort (1-2 uker?), ellers kommer det bare tilbake. Jeg lærte dette på den "vanskelige" måten. Edit: Jeg vet kun om tannkjøttsbetennelsen, så det var det innlegget handlet om. Tannverk vet jeg ikke dessverre Dette er gammeldags. Laser er bedre.Anonymous poster hash: 93e7a...d07
Arianna Skrevet 26. mai 2014 Forfatter #12 Skrevet 26. mai 2014 Jeg håper du er klar over at man kan fjerne betennelsen med laser nå. Jeg hadde tannkjøttbetennelse for noen år siden og min tannlege brukte laser. 4 behandlinger og jeg var ferdig med det hele. Dyrt er det heller ikke. Å skjære i tannkjøttet er rimelig utdatert nå. Anonymous poster hash: 93e7a...d07 Åh, takk, du aaaaaner ikke hvor lettet jeg ble nå! Made my day!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå