Gå til innhold

kjønn på undulat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen her kan se kjønnet på disse to? Den bakerste er ung. Den foran er rundt året.

Anonymous poster hash: 740b4...69e

AnonymBruker
Skrevet

Anonymous poster hash: 740b4...69e

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulig å se forskjell på kjønnene. Du må se ann atferden. Hanner er som regel mer ivrig på å synge/imponere hun. Om det er to av samme kjønn blir det ekstra vanskelig da den ene uansett som oftest vil ta litt mer styring enn den andre og kan misforstås som en hann. Kanarifugler har indre kjønnsorganer og man må derfor inn i kloakkåpningen for å finne kjønnet.

For å være sikker må du ta de med til en veterinør som har kjennskap til fugler og kan finne kjønnet på de.

Anonymous poster hash: 5bf7c...d02
Skrevet (endret)

Det er fullt mulig å se forskjell på hanner og hunner av undulater. Men det er noen unntak som gjør det vanskelig, pluss at det er svært vanskelig å se forskjell på dem før de blir bortimot seks måneder gamle.

Hanner har som oftest blå eller rosa neser (med nese mener jeg den "ringen" som ligger rett over nebbet, der neseborene er)

Hanner har oftere rosa føtter

Hanner har oftere lyse nebb

Hunner har oftere brune/gyldne neser

Hunner har oftere brune eller mørke føtter

Hunner har oftere mørkegule nebb.

Nå er det sånn at det ikke er en regel uten unntak, så det finnes hunner med blå eller rosa neser, rosa føtter og lyse nebb.

Ser man personligheten over lengre tid, er oftest hunnene sure, grinete, vanskelige å håndtere og biter mest, mens hannene oftest er søte, lærnemme og kosete om man kan kalle en undulat kosete.

Bilde av den vesle hannen jeg hadde i sju år:

Edit; Det kom ikke opp noe bilde i hverken hovedinnlegg eller det neste, så jeg fikk ikke sett på fuglene dine, TS.

Endret av Minya
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulig å se forskjell på kjønnene. Du må se ann atferden. Hanner er som regel mer ivrig på å synge/imponere hun. Om det er to av samme kjønn blir det ekstra vanskelig da den ene uansett som oftest vil ta litt mer styring enn den andre og kan misforstås som en hann. Kanarifugler har indre kjønnsorganer og man må derfor inn i kloakkåpningen for å finne kjønnet.

For å være sikker må du ta de med til en veterinør som har kjennskap til fugler og kan finne kjønnet på de.

Anonymous poster hash: 5bf7c...d02

Men er det kanari eller undulat? Det er stor forskjell på de to. (så ikke noe bilde)

På undulater kan man se kjønn på ceren. Altså nesen. Når hunnen blir kjønnsmoden får hun ofte en brun cere.

Man trenger ikke gå til veterinær for å kjønnsteste. Tester kan bestilles fra avian biotech, man utfører testen selv og sender tilbake. Det har jeg gjort flere ganger, fungerer helt fint.

Anonymous poster hash: 14750...e04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...