Gå til innhold

Spørsmål angående "trafikkregel"


Hypnotica

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et litt snedig problem som jeg støter på innimellom, uten at jeg kan huske å ha lært en eksakt regel på det.

Scenario er som følger:

Jeg går langs gaten på venstre side (som er regelen).

En sykkel kommer i mot meg. Han kommer faktisk rett i mot meg (og han sykler jo på det som blir høyre side av veien for han, som jo er regelen for syklister).

Så problemet blir da: Hvem viker for hvem?

Jeg har alltid antatt at siden han er den som kommer på noe kjørende, så er det han som skal svinge unna meg, slik at jeg går helt til venstre hele tiden.

Som regel har dette fungert.

Men forleden dag møtte jeg en syklist som nektet å svinge unna, han kjørte helt inntil kanten av veien, slik at det ble jeg som måtte vike unna han.

Hvem hadde feil / rett her? Og eksisterer det noe regel på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykkelen blir jo regnet som kjørende så det er han som må vike for gående.



Anonymous poster hash: b58c8...59d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jeg også har tenkt!

Begge har jo rett i forhold til hvilken side av veien vi kommer gående / syklende på. Men siden han er "kjørende", må han vike!

Dårlig gjort av han som nesten syklet på meg her om dagen da i såfall! :P Ofte kommer de jo i så sabla stor fart også, selv om det er små unger som traver rundt i gatene. uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den som har hindringen på sin side må vike", gjelder kjørende da, så som jeg forstår det må sykkelen vike.

Du er jo i tillegg en mykere traffikant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, ja det jeg trodde :)

Får rope; Sving unna! neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nesten bare ha en stram skulder neste gang, og peise på så syklisten kjenner det. Har i utgangspunktet lite i mot syklister i veiene, men de må forstå at de regnes som kjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge personen faktisk sitter på sykkelen og tråkker (og ikke har gått av og leier den), så er h*n per definisjon kjørende. Og har da vikeplikt for gående. Eller: vikeplikt blir i grunnen feil begrep - syklisten skal holde seg unna den jævla delen av veien som er forbeholdt gående.

Anonymous poster hash: d7ed7...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelen hører jo egentlig hjemme i veibanen, så om den driver og sykler i veikanten og er i veien for gående, så er det ingen tvil om at sykkelen skal vike. Er det biler i veien, så får sykkelen bremse/stoppe til det blir plass å passere, akkurat som alle andre kjørende.

(Man kan jo være velvillig hvis det er plass til å ta to skritt ut av veien, overordnet mål som ALLE skal jobbe for er god trafikkflyt! Men må noen vike, så er det helt klart sykkelen.

Anonymous poster hash: 3cc0b...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelen hører jo egentlig hjemme i veibanen, så om den driver og sykler i veikanten og er i veien for gående, så er det ingen tvil om at sykkelen skal vike. Er det biler i veien, så får sykkelen bremse/stoppe til det blir plass å passere, akkurat som alle andre kjørende.

(Man kan jo være velvillig hvis det er plass til å ta to skritt ut av veien, overordnet mål som ALLE skal jobbe for er god trafikkflyt! Men må noen vike, så er det helt klart sykkelen.

Anonymous poster hash: 3cc0b...e81

Dersom du går i veibanen (innenfor den hvite kantlinjen), må du gå til side når det kommer en sykkel. Dersom du går utenfor kjørebanen eller på fortau, skal sykkelen vike.

Anonymous poster hash: 06a83...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du går i veibanen (innenfor den hvite kantlinjen), må du gå til side når det kommer en sykkel. Dersom du går utenfor kjørebanen eller på fortau, skal sykkelen vike.

Anonymous poster hash: 06a83...37a

Ok :)

Jeg traff sykkelen på en gangvei / sti / snarvei (ikke bilvei).

Til vanlig går jeg på fortauet.

Så da er det sykkelen som skal vike tydeligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...