Gå til innhold

Potteplanter for menn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er personlig veldig glad i orkideer og potteroser så har kjøpt inn disse flere ganger men de varer sjeldent mer enn 3 mnd. Vet ikke om det er at de får for mye sol eller for lite, eller at det er at de får for mye/lite vann. Har en orkide nå som fortstatt står i blomst men bladene begynner å bli veldig tunge å slitene.

Jeg føler at jeg får til de grønne plantene men ikke blomstene

Det skal du ikke ta så tungt, for veldig mange av potteblomstene med blomster er mer å anse som en bukett på rot. Har lysegrønne fingre selv, men potteroser de før når de er avblomstra ja.

Planter som har masse blomster (potteroser, primula, "blåklokker" osv) trenger mye vann, ellers slipper de blomstene. Et godt tips er å ha ei skive med oasis i bunnen på potta, og la den trekke godt med vann. Da har planten et lite vannlager der. En annen god ting med det er at veldig mange planter ikke liker "å bli våt på beina" - altså å sta i vann. Plantene trenger luft til røttene, ellers råtner de nedenfra. Så enten oasis eller å legg et par bruskorker/lekakuler el.l nedi potta hjelper mye. Og pass på at det aldri blir stående vann høyere enn korkene.

Anonymous poster hash: 2d31c...11d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er en tråd om blomster "for menn" som ble opprettet 13. mai i år, så den er ganske så ny og oppdatert :)

Anonymous poster hash: 39870...584
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jordbærplater! De er glade i varme og sol. Og så får man så fine bær =)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så lett å finne fine planter som tåler mye direkte sol (vinduskarm).

Anonymous poster hash: cef74...5cb

Det har du rett i. Porselensblomst trives i direkte sol og tåler mye tørke uten å dø.

Anonymous poster hash: 36fe2...ab7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...