Gå til innhold

p-stav/ migrene

Lala

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd dette?

http://www.lommelegen.no/art/art2049.asp

Implantat med gestagener

Et relativt nytt prevensjonsalternativ for kvinner er en 4 cm lang plaststav som opereres inn under huden på innsiden av overarmen.

Av: Cecilie Arentz Hansen, lege

Relaterte artikler:

Noe som passer for meg?

Relaterte senter:

Kvinnehelse

Prevensjon

Sex

Plaststaven inneholder det kvinnelige kjønnshormonet etonogestrel (et gestagen), som utsondres i passe doser hvert døgn i 3 år. Implantatet må settes inn under huden av en lege som har fått opplæring til å gjøre dette.

Fordeler

Etter innsetting av implantatet trenger du ikke tenke mer på prevensjon, på 3 år! Etter 3 år må implantatet fjernes, og ett nytt eventuelt settes inn. Prevensjonsmetoden er i tillegg svært sikker.

Ulemper

Gestagen-hormonet kan gi deg bivirkninger i form av nedstemthet og humørsvingninger. Noen får kviser. Implantatet kan ikke brukes av den som har hatt blodpropp, alvorlig leversykdom eller visse kreftsvulster. Gestagen-implantatet er lite utbredt i Norge. Få leger har erfaring med innsettingsprosedyren. Implantatet utgjør en stor engangsinvestering (kr. 1252 - jun 2002), men er på lang sikt et nokså rimelig prevensjonsalternativ.

Oppdatert: 24. juni 2003

Legen min anbefalte meg å prøve dette da jeg ikke liker å ta p-piller. Sliter en del med migrene når jeg tar slike hormoner. Han mente at siden denne lett kunne tas ut, var det noe jeg burde prøve. Men jeg syns det var altfor dyrt å teste, med tanke på at jeg helt sikkert kommer til å reagere på denne også.

Noen som har andre prevensjonsråd til meg? Kanskje jeg får kjøpe meg sånn babycomp? Noen som har erfaring med denne?

Jeg har ikke hatt migrene siden jeg sluttet med pillen i januar. Vanligvis har jeg alt fra 2 til 10 sterke anfall i måneden. Tar mye medisiner for å fungere. Kan jo ikke være helt bra det heller.

Passer litt dårlig å bli gravid nå. Har bestemt meg for å vente 4-5 år. Men jeg vil definitivt ha barn, så jeg vil ikke ta noe som reduserer sjansene mine for at det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lizbet
Han mente at siden denne lett kunne tas ut, var det noe jeg burde prøve. Men jeg syns det var altfor dyrt å teste, med tanke på at jeg helt sikkert kommer til å reagere på denne også.

Om du er helt sikker på at du reagerer, hvorfor vurderer du da å teste?? Hør med legen om han vet om noen andre med erfaring fra denne staven. Jeg ønsket meg den, men fikk høre at legen min hadde satt inn 4 og tatt ut 9, så jeg likte ikke de oddsene.

Lokalt virkende hormoner er bedre en pillene. Dette innebærer bla plaster og p-ringen. Har en venninne som bruker p-ringen og sjeldent har anfall som følge av denne. En annen bruker p-sprøyten og det funker greit for henne og migrenen.

Det er ikke andre ting som og kan være med å fremprovosere anfallene dine da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kom til norge i mai. ergo har få leger særlig erfaring med den. men legen min sa at mange hadde satt den inn i utlandet og at etter det han hadde hørt var de fleste veldig fornøyd medn den. Han visste ikke hvordan det ville virke inn på migrenen, derfor sa han at vi bare måtte forsøke. Noe jeg kanskje syns var dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...