AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #1 Skrevet 25. mai 2014 Jeg har en datter på seks. Hun elsker å være hos bestemor, som bor på samme sted som oss. Samtidig er det alltid konflikter involvert når hun skal være hos bestemor, som er min manns mor. Bestemor har ingen regler hos seg. Hun har uttalt at jeg driver et nazi-regime her hjemme, og at barnet trenger et fristed hun kan boltre seg på. Barnet trenger mye søvn, og legger seg rundt klokka ni i helgene. På hverdagene legger hun seg åtte-ni. Allikevel må jeg dra henne ut av senga om morgenen. Når hun er hos bestemor, kan hun holde det gående til tolv-ett hver eneste gang. Hun får godteri i svære mengder, nekter å spise vanlig mat, og er ofte både dårlig i magen og stuptrøtt når hun har overnattet hos bestemor. Dette resulterer i en sur og trassig unge, som bruker en dag eller to på å komme tilbake til normalen. Bestemor har alltid noe på lur når hun kommer dit. Hun får alltid et blad, godteri, klær eller sko. Hver eneste gang - og hun er der flere ganger i uka. Dette fører da til at hvis bestemor ikke har noe en gang, blir barnet sur og irritert. Jeg har fått henne hjem med nye klær, fordi hun ikke hadde lyst til å ha på seg de klærne hun hadde da hun dro. Da har bestemor tatt henne med ut og kjøpt nye klær... Jeg lærer barnet mitt at man ikke kan få alt man peker på. Hun er ikke bortskjemt her hjemme. Hun er et veloppdragent barn som er lett å ha med å gjøre, bortsett fra når bestemor er i nærheten. Da blir hun sutrete, vil ha alt mulig, vil dra på badeland og lekeland og i det hele tatt. Mannen min har konfrontert henne noen ganger, og dette har resultert i at bestemor har blitt møkksur. Hun føler seg trampet på og umyndiggjort, og hun skylder såklart alt på meg. Han vil dermed ikke snakke med henne om det, og mener at vi bare må godta dette. Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: 818d6...992 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #2 Skrevet 25. mai 2014 Bestemødre skal skjemme bort barna. Anonymous poster hash: 49097...f8b 9
Crobern Skrevet 25. mai 2014 #3 Skrevet 25. mai 2014 Mannen din har konfrontert henne, men det fungerer ikke. Hva om du konfronterer henne? 2
Crobern Skrevet 25. mai 2014 #4 Skrevet 25. mai 2014 Bestemødre skal skjemme bort barna.Anonymous poster hash: 49097...f8b Men de burde vel også respektere foreldrene til barnet? 17
Påfugl Skrevet 25. mai 2014 #5 Skrevet 25. mai 2014 Jeg hadde gjort alt i verden for en sånn bestemor. 6
Kontormus Skrevet 25. mai 2014 #6 Skrevet 25. mai 2014 La bestemødre få være bestemødre. Hun er 6 år, hun skjønner at hos bestemor er det andre regler enn hjemme. La henne sove hjemme i ukedagene hvis det medfører problemer med for lite søvn at hun overnatter borte. 7
Gjest chisandra Skrevet 25. mai 2014 #7 Skrevet 25. mai 2014 Å, sånn bestemor hadde jeg også. Herlige minner! Var også så heldig at foreldrene mine og jeg klarte å skille på livet hos bestemor og livet hjemme - så de ødela ikke dette.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #8 Skrevet 25. mai 2014 Bestemødre skal skjemme bort barna.Anonymous poster hash: 49097...f8b Det finnes da en gyllen mellomvei. Det går ann å skjemme bort barna uten å fullstendig overkjøre foreldrene. Nå far har tatt dette opp med bestemor og hun ikke kan respektere det mener jeg hun går for langt. Min sønns farmor er uenig i mange av mine regler, men respekterer de av den enkle grunn at jeg er moren og til syvende og sist er det jeg som bestemmer. Han blir likevel skjemt bort når han er der. Anonymous poster hash: 53ff6...e59 11
kaffemor Skrevet 25. mai 2014 #9 Skrevet 25. mai 2014 Bestemødre skal skjemme bort barna. Anonymous poster hash: 49097...f8b Det er jeg enig i, men det finnes da grenser også.. Kanskje det er greiest om du tar det opp TS? Tror mye ligger i hvordan du sier i fra, så hun ikke blir fornærmet. Hun mener det jo bare godt, men enig i at hun overdriver litt
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #10 Skrevet 25. mai 2014 Jeg har hatt det på samme vis,og det endte med at farmoren og farfaren overtok beggge barna siden de heller ville være hos dem,for der fikk de jo atskillig friere tøyler. Altså barnefaren av en dott, og begge barna flyttet inn i farmors og farfars hus. Når jeg ser tilbake ser jeg at det ikke var noe annet enn jeg kunne gjort enn å dratt langt bort på et tidlig tidspunkt. Ikke sikkert det ville hjulpet heller. Før man aner det blir barna voksne og skal ta egne valg. Og en ting vet jeg; at slik mine svigerforeldre behandlet meg skal ikke jeg behandle min svigerdatter. Enkelte mennesker har helt syke holdninger for å si det mildt. Bare så synd jeg trodde jeg kunne redde deres sønn dengang i ungdomsårene. Han var og er dessverre ikke kompatibel nok til å stå opp i mot dem og tale sine meningers sak. Anonymous poster hash: 2bd01...05a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #11 Skrevet 25. mai 2014 Bestemor skal få skjemme bort barn, det er jobben deres, men ikke når det er på bekostning av barnas behov. Sønnen min få ikke store mengder godteri, og i ukedagene er dette et unntak av og til. Små gaver i ny og ne er helt greit, store gaver ukentlig blir for mye. Leggetider i uka er en selvfølge, men i helgene kan bestemor få være bestemor. Når bestemor er en stor del av hverdagen til barnet må hverdag få være hverdag, og helg være helg! Anonymous poster hash: 278d9...623 8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #12 Skrevet 25. mai 2014 Bestemødre skal skjemme bort barna ja, men MÅ man proppe i den masse sukker og overøse dem med gaver for å skjemme dem bort? Er det ikke da bedre at bestemor tar dem med og baker boller, finner på ting sammen, skjemmer dem bort med omppmerksomhet og kos istedenfor? Å få litt godteri i ny og ne er jo helt greit, nmen når barnet både nekter å spise vanlig mat og blir sur når hun ikke får gaver syns jeg ikke dette er positivt i det hele tatt. Og å la dem være oppe en ekstra time for å se en film eller noe sånt er en ting, men 3-4 timer så barnet blir stupteøtt hele dagen etterpå. Det er da ikke moro for sen lille vel? Hos oss er mormor besteveninna til treåringen, hun elsker mormor og storkoser seg hos henne. Hun får gjerne litt brus, kjeks og godteri av og til, smågaver innimellom også, men dette er noe hun blir glad for når hun får det istedenfor å forvente det. Jeg ble aldri proppet full av godteri av mine besteforeldre, og jeg har bare gode minner fra dem. Men det går på opplevelser og slikt, ikke på det jeg fikk... Kanskje du kan foreslå for bestemor å skjemme henne bort på andre måter? Dra på kino, lekelang og slike ting? Skape gode minner istedenfor uvaner?Anonymous poster hash: e4b0d...152 16
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #13 Skrevet 25. mai 2014 Nå som barn vokser opø med sukkerhysteri og restriksjoner overalt tror jeg det er ekstra viktig å balansere bildet ved å besøke bestemødre som byr på kake og brus. Jeg har ingen tro på å holde slikt fullstendig unna barna. Slikt skaper spiseforstyrrelser.Anonymous poster hash: 49097...f8b 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #14 Skrevet 25. mai 2014 Jeg skjønner ikke disse som mener at besteforeldre må være besteforeldre, og skjemme bort barna. Det er greit om det var slik som hos meg, kanskje en helg i måneden. Men 3 åringen vår treffer besteofreldrene sine flere ganger i uken og overnatter gjerne en natt i uken. Da går det faktisk ikke ann! Jeg skjønner deg veldig godt, foreldrene mine gir også mye godteri og er løsere på reglene. Prøvd å snakke med dem, det hjelper der og da også er det glemt til neste gang. Da hun begynte i barnehagen startet hun med 60% plass fordi moren min ville gjerne passe henne 2 dager i uken. Det varte i 2,5mnd før vi gikk over til 100% plassAnonymous poster hash: 43364...c75
Gjest Blomsterert Skrevet 25. mai 2014 #15 Skrevet 25. mai 2014 Vi lever i 2014,og da vet man godt at en ikke overøser barn med sukker og godterier! Det er å ødelegge barnets helse det. Faste leggetider er også viktig. Ellers syns jeg andre gaver kan være helt ok. Også at bestemødre får ta med barn på lekeland,kino osv. De skal ikke være oppdagere,-men sunn fornuft må en jo bruke da. Uansett så er t i d det barn setter pris på. Tid til å snakke,leke og et fang mens sanger og eventyr blir fortalt.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #16 Skrevet 25. mai 2014 Vi lever i 2014,og da vet man godt at en ikke overøser barn med sukker og godterier! Det er å ødelegge barnets helse det. (...). Så alle vi som vokste opp på 80-tallet har ødelagt helse? Anonymous poster hash: a7a1f...836 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #17 Skrevet 25. mai 2014 Vi lever i 2014,og da vet man godt at en ikke overøser barn med sukker og godterier! Det er å ødelegge barnets helse det. Faste leggetider er også viktig. Ellers syns jeg andre gaver kan være helt ok. Også at bestemødre får ta med barn på lekeland,kino osv. De skal ikke være oppdagere,-men sunn fornuft må en jo bruke da. Uansett så er t i d det barn setter pris på. Tid til å snakke,leke og et fang mens sanger og eventyr blir fortalt. Uff, ja! Det er synd med alle de barna som gikk tapt pga. overdose med godteri fra besteforeldrene! Anonymous poster hash: 90d7f...2a5 5
Luckiness Skrevet 25. mai 2014 #18 Skrevet 25. mai 2014 Om barnet ditt skal sove hos bestemoren sin, så kan hun sove der fredag til lørdag, slik barnet ditt har søndagen til å "hente seg inn" på. Det med at barnet ditt blir dårlig i magen etter besøk hos henne bør du ta opp. Det føles vel heller ikke godt for barnet... Fortell at hun gjerne må servere snop/kaker/snacks til datteren din, men at det må være i moderate mengder da hun får lett vondt i magen av slikt. I tillegg bør dere snakke om leggetider. Hva om dere avtaler at hun kan få legge seg senest 22-22.30 hos henne? (siden hun legger seg 21 hos dere i helgene, og du vet bestemoren vil at hun skal få være oppe lengre). Dersom hun ikke blir enig med dere/følger deres "regler" noenlunde, så får dere la datteren deres være mindre hos henne, eller hvertfall ikke la henne overnatte om det ender i for lite søvn, for mye snop, dårlig mage osv. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #19 Skrevet 25. mai 2014 Og en ting vet jeg; at slik mine svigerforeldre behandlet meg skal ikke jeg behandle min svigerdatter. Enkelte mennesker har helt syke holdninger for å si det mildt. Bare så synd jeg trodde jeg kunne redde deres sønn dengang i ungdomsårene. Han var og er dessverre ikke kompatibel nok til å stå opp i mot dem og tale sine meningers sak. Anonymous poster hash: 2bd01...05a Kompatibel? Fremmedord er ikke så greit å bruke riktig. Anonymous poster hash: e35bc...2f1 7
Gjest Blomsterert Skrevet 26. mai 2014 #20 Skrevet 26. mai 2014 Så alle vi som vokste opp på 80-tallet har ødelagt helse? Anonymous poster hash: a7a1f...836 Ble du overrøst med sukker og godteri? Folk hadde greie på kosthold også den gang. Og kanskje litt mer peiling i dag. Herregud,er det noe å diskutere,om det er helseskadelig eller ikke? Uansett hvordan helsen din er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå