Gå til innhold

Klamydia, ingen utroskap

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Forleden tok jeg en klamydia og mycoplasmatest, mest for å undersøke om jeg hadde myco, da dette blir svært sjeldent undersøkt hos leger.

Fikk beskjed om at jeg testet positiv for klamydia.

Jeg har en kjæreste, som da også tok en test for klamydia, men fikk et negativt svar....

Jeg har ALDRI vært utro, noe min partner selfølgelig ikke tror på. Dette ødelegger meg helt, da jeg ikke vet engang hvordan jeg skal kunne få bevise dette for han.

Har hørt om falsk positiv og falsk negativ svar. Jeg har allerede gått på kuren, så jeg får derfor ikke sjekket om jeg hadde et falsk negativt svar.

Noen som har vært i samme situasjon, eller vet hva som kan ha skjedd her?

Er så fortvilet. Vil ikke bli beskylt for noe så grusomt når jeg ikke har vært utro.

:/

Anonymous poster hash: 28f87...25e

Anonymous poster hash: 28f87...25e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klamydia gir jo ikke alltid symptomer, så du kan ha blitt smitta før dere ble sammen. Gutter blir vel ikke like lett smitta, mindre gjennomtrengbart vev på en penis enn i en vagina.

Anonymous poster hash: a7f8d...403
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg testen positivt på klamydiatesten på 6ukerskontrollen etter fødselen. Hun visste jo godt at hun ikke hadde vært utro, så typen ble kjapt beskyldt. Han nektet alt, og hun valgte å ta en ny test før hun begynte på kuren. Neste test noen dager senere var negativ.

Anonymous poster hash: 2a7a9...0f1
Gjest Sunhill
Skrevet (endret)

.

Endret av Sunhill
Skrevet

visst ikke du har vært utro, må testen selfølgelig ta feil :-) eller at hannes er feil

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke med klamydia, men her for noen måneder siden dukket det opp kjønnsvorter på meg.. jeg hadde da vært i et fast forhold i to år, og jeg hadde ikke vært utro og det hadde heller ikke kjæresten (det VET jeg bare så mye som vi var sammen, umulig å være utro om man så ville) Kjæresten hadde ingen kjønnsvorter og jeg begynte å lure på hva i all verden dette kunne komme av. Før jeg møtte kjæresten hadde jeg heller ikke hatt sex på 8 mnd, så da var det snakk om at det var nærmere tre år siden jeg evt hadde blitt smittet. Fikk høre av legen at det var mulig- for jeg har hatt viruset lenge, men det har ikke slått ut i vorter før nå, muligens pga nedsatt immunforsvar eller lignende. Kan jo hende det er noe slikt med klamydia? Men det vet jeg ikke..

Anonymous poster hash: 0c17f...42b
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tester er helt nøyaktige da. Det er mulig at typen din har fått falsk negativ (utslag på kun 90-95 % av smittede), eller at du har fått falsk positiv test (1-4 %).

Fra NHS (engelske helsevesenet):

The accuracy of tests varies, depending on the type of test used. Recommended tests are 90-95% sensitive. This means that they will detect chlamydia in most people who have the infection. Some tests you can buy may be less reliable.

http://www.nhs.uk/Conditions/Chlamydia/Pages/Diagnosis.aspx

AnonymBruker
Skrevet

Legevakthåndboka sier faktisk:

"Muligheten for falskt positiv prøveresultat. Dersom pasienten har vanskelig for å godta et positivt prøveresultat, bør prøven gjentas."

http://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/infeksjoner/seksuelt_overfoerbare_sykdommer/genital_klamydiainfeksjon

Og her er en artikkel fra Tidsskriftet for den norske legeforening om sensitiviteten ved ulike testtyper, kjønn, alder opp mot rapporterte sykdomstilfeller. Kanskje tung lesing, men konklusjonen deres er grei:

"Sikre verdier for sensitivitet og spesifisitet ved screening for genital C trachomatis-infeksjon foreligger ikke, ettersom disse i stor grad varierer med prøvetakingsmateriale, pasientens kjønn og anvendt testmetode. Våre beregninger viser imidlertid at det med dagens tester må påregnes et betydelig antall både falskt positive og falskt negative prøveresultater ved screening."

http://tidsskriftet.no/article/1628757/

Ville bedt legen om å få tatt nye tester.

Skrevet

Jeg vet ikke med klamydia, men her for noen måneder siden dukket det opp kjønnsvorter på meg.. jeg hadde da vært i et fast forhold i to år, og jeg hadde ikke vært utro og det hadde heller ikke kjæresten (det VET jeg bare så mye som vi var sammen, umulig å være utro om man så ville) Kjæresten hadde ingen kjønnsvorter og jeg begynte å lure på hva i all verden dette kunne komme av. Før jeg møtte kjæresten hadde jeg heller ikke hatt sex på 8 mnd, så da var det snakk om at det var nærmere tre år siden jeg evt hadde blitt smittet. Fikk høre av legen at det var mulig- for jeg har hatt viruset lenge, men det har ikke slått ut i vorter før nå, muligens pga nedsatt immunforsvar eller lignende. Kan jo hende det er noe slikt med klamydia? Men det vet jeg ikke..

Anonymous poster hash: 0c17f...42b

Kjønnsvorter kommer av hpv-virus, hvilket er veldig vanlig og kan dukke opp under graviditet/etter infeksjon eller andre ganger immunforsvaret er svekket. Og det viruset har du i kroppen resten av livet, selv om kroppen i noen tilfeller greier å kvitte seg med det, dog unntak og ikke regel. Klamydia er en bakterie, og ligger ikke latent i flere år. Får du det har du det til du har fått vellykket behandling, så er du ferdig med den saken. Altså, testen er enten feil, en av dere har vært utro, eller en av dere har hatt det fra før. At han ikke har det betyr ikke nødvendigvis at det ikke er han som har gitt det til deg. I enkelte tilfeller klarer kroppen å kvitte seg med den av seg selv, og har den det for han er det jo kjent at det er mer vanskelig å smitte menn enn damer. Så han kan ha gitt det til deg, blitt frisk og du allikevel ha det. Ser dog på siste scenario som sterkt usannsynlig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man drar til legevakten, kan man ta en klamydiatest der og få svar med en gang?

Anonymous poster hash: 7a9c8...ae5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...