Gå til innhold

Jeg vil ut i jobb!


CMHuser

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skulle legge denne, da jeg føler det er litt helse, litt karriere/utdanning/jobb, litt psykisk. Men vi prøver oss!

I 2008 ble jeg påkjørt(bil mot scooter), en ganske alvorlig ulykke. Det endte opp med både hjerneslag, hjerneblødning, knust/knekt bekken(har metall der i dag for å holde det sammen), begge armene knakk(metall i høyre underarm grunnet komplisert brudd eller hva de nå sier), ene beinet knakk vel også - ja, gidder ikke ramse opp mer. Hjerneslaget har fått utslag i høyre side av kroppen samt stemme/uttale, men psyken min har klart seg ganske bra. Kanskje ikke i førsten, men med årene har det bedret seg enormt. Har jo slitt mye med sexfiksering, sinne og litt slike barnslige tendenser, mye preget av depresjoner etter å ha opplevd tap av alle venner, voldtekter, overgrep, ja. Jeg var 17 år når selve ulykken skjedde, 23 år i dag.

Og jeg holder på å bli sprø. Jeg sitter inne dag ut og dag inn, og det er så demotiverendes og deprimerendes. Har jo fått erstatning, var faktisk på vei til skolen når dette skjedde. For å få denne erstatningen, måtte jeg gjennom diverse tester. Det endte opp med at jeg fikk 70% invaliditetshvanåenndetheter, så jeg er 100% ufør. Denne testinga skjedde vel i 2011, og jeg er et helt annet sted fysisk som psykisk i dag, så dette invaliditets greine(vet ikke om jeg bruker riktig ord en gang) har nok endret seg mye. Det merker hvertfall de nærmeste rundt meg ekstremt godt.

Og da kommer det store spørsmålet; hvor starter jeg i forhold til det å få meg jobb? Jeg kan bare ikke fortsette med denne vandringen hjemme hele dagen, blir sprø av hele greia. Får også mye mer vondt i kroppen når den ikke aktiviseres. Jeg er klar over at jeg må starte opp med logoped igjen, da det vel ikke er noen som vil ansette en som babler, men alle forstår meg hvis de bare gidder å høre etter.

Men jeg vet liksom ikke hvor jeg skal starte. Starter jeg hos nav? Hos personalansvarlig der jeg vil jobbe? Åpen søknad på steder jeg kunne tenkt meg å jobbe? Jeg er jo nødt til å prøve meg frem litt først, se hvor mye jeg takler og ikke, så det gjør det liksom litt mer "spesielt" enn en vanlig jobbsøknad.. Jeg har vel litt over 13 000 i lønn i måneden, og jeg trenger mer enn dette. Klarer meg fordi jeg får inn husleie fra en leilighet jeg eier, samt at samboeren har jobb. Så!

Hvor starter jeg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro du starter hos legen, som kan veilede deg videre?

:-D Jeg tror du klarer dette - stå på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ha startet med NAV, om jeg var deg. Ja, de får mye pes i media, men jeg kjenner flere som har kommet ut i jobb pga NAV :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Jeg trenger vel hovedsaklig at jeg finner noen som tør å satse på meg, og at jeg finner noe jeg liker og har interesse av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje praksisplass via NAV? Har ingen erfaring med dette selv, men vil tro de kan tilpasse litt så du får prøvd deg litt frem i forhold til hva du orker! Lykke til! Bra du vil jobbe :) håper du finner en løsning som passer for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...