Gå til innhold

Føflekk skanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kommet hjem fra føflekk skanning hos Boots apotek. Jeg fikk skannet to føflekker. Da nr 2 ble skannet, så ser jeg at det kommer opp ett annet bilde enn det det gjorde på den første. Ett av bildene ble lyseblå. På siden av skjermen sto det forklaring på hvert eneste bilde. På det lyseblå sto det dermal melanin. Kjente jeg ble urolig med en gang, jeg vet ikke hva det betyr men vil vite det. Prøvde å google det, men finner ikke ut det jeg vil vite: betyr det at det er kreft??

Litt forvirret og stresset nå. Noen som kan hjelpe?



Anonymous poster hash: 5d527...6c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dermal kommer fra ordet dermis, som er det midterste laget i huden. Melanin er fargepigmentet i huden, som kommer fra pigmentcellene. Det høres ikke farlig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermal kommer fra ordet dermis, som er det midterste laget i huden. Melanin er fargepigmentet i huden, som kommer fra pigmentcellene. Det høres ikke farlig ut :)

Men hvorfor ble bildet blått der og ikke på den andre føflekken. Kan nevne at den første jeg tok bilde av var mørkere enn den jeg tok av som fikk blått bilde. Det verste er at jeg kan måtte vente opp til 2 uker før jeg får svar. :(

Anonymous poster hash: 5d527...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa de ingenting om det? Hvis det hadde sett veldig mistenkelig ut, regner jeg med at de ville ha nevnt det. Husk at om den skulle være ondartet, blir de aller fleste friske dersom det oppdages tidlig. Flott at du sjekker føflekkene dine, det prøver jeg å være flink til å gjøre også. Hvis den ikke klør, blør eller har endret seg i farge eller form, er det lite å bekymre seg for. Personlig hadde jeg i fjor en føflekk som vokste og gjorde litt vondt, den ble fjernet og sendt til skanning, og den var heldigvis normal likevel. :)



Anonymous poster hash: 7dc18...c92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte hun på apoteket, og hun sa: "Det er vel noe antydninger der, kanskje". Først ble jeg paff over det hun sa, for tidligere har de sagt at de ikke har lov til å si noe. Så ble jeg redd.Hu sa at jeg ville få svar innen det har gått 2 uker. Betalte og gikk. Så tenkte jeg,; antydning til hva? Dermal melanin er ikke farlig i følge hun som har svart over her. Og jeg finner ikke noe som tilsvarer at det skal være farlig.



Anonymous poster hash: 5d527...6c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føflekkreft, eller malignt melanom, er den mest vanlige typen hudkreft. Bra at du har scannet de, men viste ikke de kunne scanne de på apoteket. Men, en datamaskin vil ikke kunne si om det er kreft, ei heller legen utifra å se på en føflekk. Datamaskinen (slik som jeg tenker den fungerer) er at den ser etter tegnene, eller symptomene om du vil, samme som legen vil gjøre.

Altså: Legen bruker noe som kalles ABCD(E)-regelen. Den sjekker etter om føflekken er asymetrisk, den skal ikke være helt rundt, men sånn cirka, skal kunne deles i fire kvadranter hvor de fire skal være ca. like. Begrensning og (Color) ulikheter i fargen, mørkere og lysere steder på selve føflekken. Diameteren på selve føflekken og eventuell endring.

Hvis legen mistenker kreft, vil han fjerne føflekken. Det skal ikke gjøre noe vondt ettersom du får lokalbedøvelse. Dette gjøres av fastlegen på legekontoret. Mange føflekker kan se mistenkelige ut, og det skader ikke å fjerne de. Alle føflekker som fjernes sendes til undersøkelse på sykehus hvor de ser etter celleforandringer. Det er først etter at resultatene på denne undersøkelsen en eventuell diagnose kan stilles. En datamaskin kan derfor ikke se om det er kreft, den kan kun se etter symptomer. Er du usikker på om det er kreft i en føflekk, vil jeg anbefale å gå til legen å få dette sjekket, eventuelt fjernet hele føflekken. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg "lest meg opp" på dette med screening av føflekker på apotek. Beklager så mye at jeg kommerte før jeg skjønte hva dette var!

Det screeningapperatet som ble brukt tar bilde av føflekken. Dette bildet sendes elektronisk til hudleger (de jobber for dette selskapet som eier maskinen), som ser på bildet som du tok og ser etter de tegnene (ABCDE-regelen) jeg nevnte ovenfor. Disse hudlegene lover svar på bildene du tok innen to uker. Derfor vil det ta to uker før du får resultatet. Hvis det kun blir gjort normale funn på bildene du tok vil du få svar i posten, og hvis de finner eventuelle tegn på kreft vil de ringe deg og henvise deg til videre undersøkelse, altså fjerning av føflekkene.

For å rette opp i mine egne feil, trenger du ikke gå til fastlegen nå, bare vente på svar (som ikke er så lenge til). Om du ikke hører noe på telefon innen to uker, vil du få et brev som sier at bildene dine ser normale ut :-)! MEN, rart av den apotekdama som gjorde screeningen å si noe sånt, så vidt jeg forstår er hun ikke utdanna lege, men sertifisert i å gjøre den screeninga. Hun må jo skjønne at slike utsagn bare fører til mer frykt :( ..

Vent på svar du, så får du se hva hudlegene sier . Og de bildene du så, TRENGER ikke bety noe. Igjen, skikkelig RART av dama å komme med sånne utsagn ! :sjokkert: Lykke til! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg "lest meg opp" på dette med screening av føflekker på apotek. Beklager så mye at jeg kommerte før jeg skjønte hva dette var!

Det screeningapperatet som ble brukt tar bilde av føflekken. Dette bildet sendes elektronisk til hudleger (de jobber for dette selskapet som eier maskinen), som ser på bildet som du tok og ser etter de tegnene (ABCDE-regelen) jeg nevnte ovenfor. Disse hudlegene lover svar på bildene du tok innen to uker. Derfor vil det ta to uker før du får resultatet. Hvis det kun blir gjort normale funn på bildene du tok vil du få svar i posten, og hvis de finner eventuelle tegn på kreft vil de ringe deg og henvise deg til videre undersøkelse, altså fjerning av føflekkene.

For å rette opp i mine egne feil, trenger du ikke gå til fastlegen nå, bare vente på svar (som ikke er så lenge til). Om du ikke hører noe på telefon innen to uker, vil du få et brev som sier at bildene dine ser normale ut :-)! MEN, rart av den apotekdama som gjorde screeningen å si noe sånt, så vidt jeg forstår er hun ikke utdanna lege, men sertifisert i å gjøre den screeninga. Hun må jo skjønne at slike utsagn bare fører til mer frykt :( ..

Vent på svar du, så får du se hva hudlegene sier . Og de bildene du så, TRENGER ikke bety noe. Igjen, skikkelig RART av dama å komme med sånne utsagn ! :sjokkert: Lykke til! :hug:

Takk for at du tok deg tid til å lese om det og kommentere på nytt :blomst: Jeg reagerte veldig på det dama sa, synes det var veldig merkelig.Som du sier, så skaper det mer frykt.

Anonymous poster hash: 5d527...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...