Gå til innhold

Inngrodd tånegl storetåa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tydeligvis fått dette på ene storetåa. Bare på den ene siden, inn mot de andre tærne. Var hos autorisert fotterapaut eller hva det heter for 3 uker siden, hun klippet bort en del av neglen på siden slik at neglen ble smalere og satte en plastikkdings mellom huden og neglen slik at det ikke skulle gro sammen igjen. Denne tok jeg av etter 2 dager slik som hun sa.

Men nå er det ti ganger verre, får ikke til å tråkke ned med foten engang.. Jobber i butikk hvor vi går veldig mye, og det er så sinnsykt vondt at jeg begynner å grine av å tråkke ned på foten(og jeg har født barn, så vet hva vondt er!).

Tenkte jeg skulle bestille legetime i dag og få fjerna hele dritten, men neida, legen min ga meg time om en uke! Jeg klarer ikke gå en hel uke til sånn her, det går bokstavelig talt ikke. Skal prøve å ringe med en gang de åpner på mandag.. Men begynner jo egentlig på jobb kl 10 den dagen, og har ikke fler egenmeldinger igjen pga den hersens tåa.. Blir vel ikke sykemeldt pga ei tå heller kan jeg tenke meg..

De behandler vel ikke slikt på legevakta?

Noen som har opplevd dette? Hva gjorde du?

Har sittet med grønnsåpe osv, prøvd alle kjerringråd..



Anonymous poster hash: c48ff...a30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Malanthor

Ehrr en fotterapaut skal vel ikke drive og skjære i foten din. Såvisst jeg har hørt skal slike inngrep gjøres på sykehuset. Kjenner to stykker med ingrodd tånegl eller hva de nå kaller det som gjorde dette på sykehus. (altså fjerne yttersiden av neglen slik at man sitter igjen med en smalere negl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er fotpleiere som ikke skal gjøre det.. Hun skjærte ikke i tåa, men klippet bort en bit av neglen hele veien liksom.. Var ikke borti huden om du skjønner. Ble uansett ikke bra da :/

TS



Anonymous poster hash: c48ff...a30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis fått dette på ene storetåa. Bare på den ene siden, inn mot de andre tærne. Var hos autorisert fotterapaut eller hva det heter for 3 uker siden, hun klippet bort en del av neglen på siden slik at neglen ble smalere og satte en plastikkdings mellom huden og neglen slik at det ikke skulle gro sammen igjen. Denne tok jeg av etter 2 dager slik som hun sa.

Men nå er det ti ganger verre, får ikke til å tråkke ned med foten engang.. Jobber i butikk hvor vi går veldig mye, og det er så sinnsykt vondt at jeg begynner å grine av å tråkke ned på foten(og jeg har født barn, så vet hva vondt er!).

Tenkte jeg skulle bestille legetime i dag og få fjerna hele dritten, men neida, legen min ga meg time om en uke! Jeg klarer ikke gå en hel uke til sånn her, det går bokstavelig talt ikke. Skal prøve å ringe med en gang de åpner på mandag.. Men begynner jo egentlig på jobb kl 10 den dagen, og har ikke fler egenmeldinger igjen pga den hersens tåa.. Blir vel ikke sykemeldt pga ei tå heller kan jeg tenke meg..

De behandler vel ikke slikt på legevakta?

Noen som har opplevd dette? Hva gjorde du?

Har sittet med grønnsåpe osv, prøvd alle kjerringråd..

Anonymous poster hash: c48ff...a30

Har neglen grodd inni tåa igjen? Kan du evt klippe litt av neglen selv?

Er tåa betent? Har du evt forsøkt å rense med pyrisept og bruke basymicin salve?

Anonymous poster hash: f811e...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har neglen grodd inni tåa igjen? Kan du evt klippe litt av neglen selv?

Er tåa betent? Har du evt forsøkt å rense med pyrisept og bruke basymicin salve?

Anonymous poster hash: f811e...e9f

Ja, den har det.. Er vondt selv når jeg ikke har på sokker, dunker i tåa liksom. Har prøvd å klippe selv, men det går ikke.. Kommer ikke til. Den er betent ja, skikkelig hoven og kommer puss + blod ut av den. Har prøvd med både pyrisept og salve i et par dager.

TS

Anonymous poster hash: c48ff...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den har det.. Er vondt selv når jeg ikke har på sokker, dunker i tåa liksom. Har prøvd å klippe selv, men det går ikke.. Kommer ikke til. Den er betent ja, skikkelig hoven og kommer puss + blod ut av den. Har prøvd med både pyrisept og salve i et par dager.

TS

Anonymous poster hash: c48ff...a30

Kanskje du kan få hjelp på almenlegevakta. Du kan jo ikke gå slik en uke

Anonymous poster hash: f811e...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo ikke jobbe om det er så vondt at du ikke kan gå, det sier jo seg selv. Enhver lege skjønner det håper jeg:P Men ring og hør om du kan få en tidligere time for du kommer deg ikke på jobb pga. smertene og må få sykemelding pronto. Ta smertestillende i mellomtiden.

Ellers er det ikke sikkert du trenger å fjerne hele negelen da, jeg hadde en ingrodd tånegl som barn pga. trange sko, og det de gjorde var rett og slett å skjære bort den delen av negelen og tåen som var betent og inngrodd, så negelen på den siden vokser beint frem. Så jeg mangler en pitteliten bit av ene stortåa, men det synes nesten ikke:)



Anonymous poster hash: e9b98...bd6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funka til meg var å bare rense ut hele dritten- du har vel en svær blemmeaktig gørrba under tåneglen, "løft" neglen lett av huden, rens og klem ut gørr med qtips, og bruk neglehekt(en del av tånegleklipper) til å skrape bort gørr. Jo mer du får bort jo bedre, og bruk plenty bacymicin eller hva det heter.

Bare bit tenna sammen og få det ut. Etterhvert blir det et vanlig sår som får skorpe, men som er rent, så du slipper vond verk.

Bad foten i grønnsåpevann før du begynner også, det mykgjør huden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan få hjelp på almenlegevakta. Du kan jo ikke gå slik en uke

Anonymous poster hash: f811e...e9f

Jeg tenker å prøve å ringe legen så fort de åpner på mandag.. Men de mente ikke at det her var akutt :/

Har egentlig de som tar telefonen krav på å vite hvorfor jeg vil ha time når jeg sier det er akutt?

TS

Anonymous poster hash: c48ff...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke jobbe om det er så vondt at du ikke kan gå, det sier jo seg selv. Enhver lege skjønner det håper jeg:P Men ring og hør om du kan få en tidligere time for du kommer deg ikke på jobb pga. smertene og må få sykemelding pronto. Ta smertestillende i mellomtiden.

Ellers er det ikke sikkert du trenger å fjerne hele negelen da, jeg hadde en ingrodd tånegl som barn pga. trange sko, og det de gjorde var rett og slett å skjære bort den delen av negelen og tåen som var betent og inngrodd, så negelen på den siden vokser beint frem. Så jeg mangler en pitteliten bit av ene stortåa, men det synes nesten ikke:)

Anonymous poster hash: e9b98...bd6

Joda, men legen min er MEGET streng på sykemeldinger har jeg hørt. Har aldri vært sykemeldt jeg da, men ei venninne har samme legen og hun fikk beskjed om at hun måtte på jobb i barnehage selv om hun gikk på krykker og såvidt klarte å sitte pga bekkenløsning..

Jeg håper jeg slipper å fjerne hele..Men er fornøyd så lenge smertene blir borte.. Går ikke så ofte i sandaler at det gjør noe :P

TS

Anonymous poster hash: c48ff...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funka til meg var å bare rense ut hele dritten- du har vel en svær blemmeaktig gørrba under tåneglen, "løft" neglen lett av huden, rens og klem ut gørr med qtips, og bruk neglehekt(en del av tånegleklipper) til å skrape bort gørr. Jo mer du får bort jo bedre, og bruk plenty bacymicin eller hva det heter.

Bare bit tenna sammen og få det ut. Etterhvert blir det et vanlig sår som får skorpe, men som er rent, så du slipper vond verk.

Bad foten i grønnsåpevann før du begynner også, det mykgjør huden

Jeg har prøvd.. Får det ikke til..

TS

Anonymous poster hash: c48ff...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fler?



Anonymous poster hash: c48ff...a30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd det ja, mange ganger.. Ingenting jeg gjør hjemme funker :S



Anonymous poster hash: c48ff...a30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har så kraftig betennelse at du ikke klarer trakke ned ordentlig så skal du dra på legevakta. Få gjort noe med den før det blir alvorlig. Om du ikke drar på legevakta så må du kreve å få legetime mandag, du kan ikke gå i en uke med det der.

Har selv operert inngrodd tånegl, du blir nok sykemeldt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...