AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #1 Skrevet 23. mai 2014 Mannen min og jeg flytter til Kristiansand til høsten, jeg for å studere og han for å jobbe. Jeg skal studere ved UiA i Kristiansand og han skal jobbe litt øst for Kristiansand. Vi har sett litt på leiligheter på Finn.no, men går litt i surr der. Derfor lurer vi på hvilke steder som er bra og sentrale med tanke på buss til UiA og sentrum osv i Kristiansand? Og ikke minst hvor det er greit å bo Håper på svar! Anonymous poster hash: c1c19...6b6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #2 Skrevet 24. mai 2014 Det er veldig fint på nedre Lund nærme både uia og sentrum på samme tid Anonymous poster hash: 751b7...550
krem Skrevet 25. mai 2014 #3 Skrevet 25. mai 2014 De aller fleste bussene som går fra østsiden av byen til sentrum, kjører forbi UiA. Lund er veldig sentralt, ellers har du Søm, Randesund, Dvergsnes, Odderhei og Hånes på østsiden av byen, med greie bussforbindelser inn til byen. Alternativt kan dere også se på Gimlekollen og Justneshalvøya/Justvik 1
Gjest Santa Barbara Skrevet 25. mai 2014 #4 Skrevet 25. mai 2014 For all del, ikke bosett dere på Slettheia, tinnheia, hellemyr eller den delen av byen... 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #5 Skrevet 25. mai 2014 De aller fleste bussene som går fra østsiden av byen til sentrum, kjører forbi UiA. Lund er veldig sentralt, ellers har du Søm, Randesund, Dvergsnes, Odderhei og Hånes på østsiden av byen, med greie bussforbindelser inn til byen. Alternativt kan dere også se på Gimlekollen og Justneshalvøya/Justvik De aller fleste bussene som går fra vestsiden av byen kjører innom UiA, ikke bare rett forbi. Alle M-bussene går fra vest til øst, og samtlige har UiA som et av stoppestedene. Alle de nevnte stedene, med unntak av Lund som er dyrt, ligger 8 km + fra sentrum. For all del, ikke bosett dere på Slettheia, tinnheia, hellemyr eller den delen av byen... Hvorfor ikke? M3, som er Slettheibussen går til UiA, Tinnheia og Hellemyr er trivelige steder. Det eneste er at om mannen din skal kjøre bil til jobb og du busse til UiA, så vil dere spare mye på å bosette dere utenfor bomringen, det vil si øst for Bjørndalssletta. Da er Søm et godt alternativ. Anonymous poster hash: 27985...603
Gjest Santa Barbara Skrevet 25. mai 2014 #6 Skrevet 25. mai 2014 De aller fleste bussene som går fra vestsiden av byen kjører innom UiA, ikke bare rett forbi. Alle M-bussene går fra vest til øst, og samtlige har UiA som et av stoppestedene. Alle de nevnte stedene, med unntak av Lund som er dyrt, ligger 8 km + fra sentrum. Hvorfor ikke? M3, som er Slettheibussen går til UiA, Tinnheia og Hellemyr er trivelige steder. Det eneste er at om mannen din skal kjøre bil til jobb og du busse til UiA, så vil dere spare mye på å bosette dere utenfor bomringen, det vil si øst for Bjørndalssletta. Da er Søm et godt alternativ.Anonymous poster hash: 27985...603 Fordi det er Kristiansands ghetto. Østsida er veldig grei. Sørlandssenteret har alt og da slipper du bom + betale for parkering.
Gjest Blubbs Skrevet 25. mai 2014 #7 Skrevet 25. mai 2014 Har bodd i Kristiansand de siste 8 årene nå. Har flyttet 4-5 ganger, og når jeg flytter så ser jeg følgende: Foretrekker: Lund, Gimle og sentrum. Veldig bra: Grim, Kongsgård 2, Gimlekollen. Helt ok, men helst ikke: Søm, Hånes. Aldri: Tinnheia, Hellemyr, Vågsbygd. (Også Justnes, Dvergsnes, Randesund, Mosby osv, hvis du vurderer ytterkantene.) Merk at det er kun Lund og Sentrum som er innenfor bomringen. Men det er også dyrere steder å bo. Grim er i gåavstand til byen. Personlig så har jeg bodd på Grim (3 ganger, Grimle, Kongsgård 2.) 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #8 Skrevet 25. mai 2014 Har bodd i Kristiansand de siste 8 årene nå. Har flyttet 4-5 ganger, og når jeg flytter så ser jeg følgende: Foretrekker: Lund, Gimle og sentrum. Veldig bra: Grim, Kongsgård 2, Gimlekollen. Helt ok, men helst ikke: Søm, Hånes. Aldri: Tinnheia, Hellemyr, Vågsbygd. (Også Justnes, Dvergsnes, Randesund, Mosby osv, hvis du vurderer ytterkantene.) Merk at det er kun Lund og Sentrum som er innenfor bomringen. Men det er også dyrere steder å bo. Grim er i gåavstand til byen. Personlig så har jeg bodd på Grim (3 ganger, Grimle, Kongsgård 2.) Jeg forstår ikke hva som er galt med Tinnheia, Vågsbygd og Hellemyr? Vågsbygd er Kristiansands største bydel med gode skoletilbud og gode butikker i eget Amfisenter. I tillegg er det gode muligheter for friluftsliv hvis det frister. Grim har byens største andel sosialklienter, men er populært på grunn av nærheten til sentrum. Anonymous poster hash: 27985...603 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #9 Skrevet 25. mai 2014 Har bodd i Kristiansand de siste 8 årene nå. Har flyttet 4-5 ganger, og når jeg flytter så ser jeg følgende: Foretrekker: Lund, Gimle og sentrum. Veldig bra: Grim, Kongsgård 2, Gimlekollen. Helt ok, men helst ikke: Søm, Hånes. Aldri: Tinnheia, Hellemyr, Vågsbygd. (Også Justnes, Dvergsnes, Randesund, Mosby osv, hvis du vurderer ytterkantene.) Merk at det er kun Lund og Sentrum som er innenfor bomringen. Men det er også dyrere steder å bo. Grim er i gåavstand til byen. Personlig så har jeg bodd på Grim (3 ganger, Grimle, Kongsgård 2.) Jeg har bodd flere steder i Kristiansand, og som student var det ideelt å bo på Grim, Gimle og Lund. Nå som jeg er i jobb, og ønsket å kjøpe, ble de områdene altfor dyre! Vi valgte å kjøpe i det du kaller utkanten, og fikk mye hus for pengene. I tillegg går det bra med busser her, 3-4 i timen, og alle går til sentrum (UiA) Anonymous poster hash: 70017...c19
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #10 Skrevet 25. mai 2014 Jobber øst for Kristiansand, og bor på Hånes. Helt optimalt! Litt lavere priser på Hånes enn Søm, trivelig nabolag, kort vei til alt (Sørlanssenteret, Dyreparken, Kjevik, strand etc). Også kort og effektiv vei inn til UiA og sentrum ved behov. Aldri køproblemer, og slipper bomringen i det daglige. Lykke til! Anonymous poster hash: b415c...d39
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #11 Skrevet 25. mai 2014 Tusen takk for mange svar Vi skal sette oss ned og se på leiligheter i dag Tror ikke det blir Vågsbygd og den veien, for da blir det vel to bommer, om jeg har fortstått det rett? Går litt i surr her Anonymous poster hash: c1c19...6b6
Gjest Santa Barbara Skrevet 25. mai 2014 #12 Skrevet 25. mai 2014 (endret) Har bodd i Kristiansand de siste 8 årene nå. Har flyttet 4-5 ganger, og når jeg flytter så ser jeg følgende: Foretrekker: Lund, Gimle og sentrum. Veldig bra: Grim, Kongsgård 2, Gimlekollen. Helt ok, men helst ikke: Søm, Hånes. Aldri: Tinnheia, Hellemyr, Vågsbygd. (Også Justnes, Dvergsnes, Randesund, Mosby osv, hvis du vurderer ytterkantene.) Merk at det er kun Lund og Sentrum som er innenfor bomringen. Men det er også dyrere steder å bo. Grim er i gåavstand til byen. Personlig så har jeg bodd på Grim (3 ganger, Grimle, Kongsgård 2.) Da kommer det an på hvem du spør. Jeg synes det er triveligst på tveit/hamre, hånes og eventuelt søm, tømmetstø. Eneste jeg er enig med deg om er at tinnheia, Vågsbygd og det der er drittplasser. Endret 25. mai 2014 av Santa Barbara
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #13 Skrevet 25. mai 2014 Da kommer det an på hvem du spør. Jeg synes det er triveligst på tveit/hamre, hånes og eventuelt søm, tømmetstø. Eneste jeg er enig med deg om er at tinnheia, Vågsbygd og det der er drittplasser. Det er jo ikke det. Skjønner ikke hvordan du kan si det, en gang, og spesielt når du ikke kan begrunne det?! Tveit er langt fra alt, og fullt av bondeknøler. Tømmerstø er bygdepreget med sladdet og skit. Søm er ok og Hånes er et høl. Anonymous poster hash: 27985...603
Gjest Blubbs Skrevet 25. mai 2014 #14 Skrevet 25. mai 2014 Det er ingenting galt i mange av stedene, men handler om hva jeg personlig ville foretrukket. Som student er det viktig med nær avstand til by, og UiA. Derfor har jeg foretrukket Grim, Gimle, Lund og sentrum. Grim har masse sosialklienter, men i nabolagene jeg har bodd har det vært mye familier. Er utenfor bommen, men er perfekt som student. Skulle jeg kjøpt, ville jeg foretrukket Søm tror jeg. Ok avstand til det meste, overkommelige priser. Tinnheia, Vågsbygd og Hellemyr, er basert på mye kø og trafikk ut dit. Og de venner jeg har hatt som bor, eller har bodd der har mistrivdes, og flyttet rimelig kjapt. (Er snakk om 4-5 stk). som student, så er jeg avhengig av å kunne gå diverse avstander, og det er totalt utelukket i de områdene. Det er en grunn til at få studenter bor der. Nå har jeg bil, men er likevel utelukket.
Gjest Blubbs Skrevet 25. mai 2014 #15 Skrevet 25. mai 2014 Da kommer det an på hvem du spør. Jeg synes det er triveligst på tveit/hamre, hånes og eventuelt søm, tømmetstø. Eneste jeg er enig med deg om er at tinnheia, Vågsbygd og det der er drittplasser. Er helt enig i at Hånes og spesielt Søm er fine plasser. Og steder jeg fint kunne ha bodd dersom jeg skulle kjøpt, og/eller ikke var student. Tveit Hamre blir så fryktelig langt unna alt etter min mening.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #16 Skrevet 25. mai 2014 Du er altså ikke fra Krisitansand, Bubbs, så da tar jeg det du skriver med en klype salt. Vågsbygd er veldig trivelig, og med den nye veien er det lite kø å snakke om lenger. Litt om ettermiddagen, men tar du buss så merker du det knapt. Allikevel, skal man jobbe øst for byen så er det helt klart best å bo utenfor bomringen på østsiden, og da vil jeg absolutt foretrekke Søm fremfor Hånes. Anonymous poster hash: 27985...603
Gjest Santa Barbara Skrevet 25. mai 2014 #17 Skrevet 25. mai 2014 Det er jo ikke det. Skjønner ikke hvordan du kan si det, en gang, og spesielt når du ikke kan begrunne det?! Tveit er langt fra alt, og fullt av bondeknøler. Tømmerstø er bygdepreget med sladdet og skit. Søm er ok og Hånes er et høl. Anonymous poster hash: 27985...603 Du er jo tydeligvis fra den andre siden av byen.. Vel, fordi det er der alle våre nye landsmenn havner. 90% av dem hvertfall.
Gjest Corto Maltese Skrevet 25. mai 2014 #18 Skrevet 25. mai 2014 (endret) Lund er ganske bra. Gimmlekollen er også ganske bra Grim er heller ikke så ille Endret 25. mai 2014 av Eugene Onegin
Gjest Blubbs Skrevet 25. mai 2014 #19 Skrevet 25. mai 2014 Du er altså ikke fra Krisitansand, Bubbs, så da tar jeg det du skriver med en klype salt. Vågsbygd er veldig trivelig, og med den nye veien er det lite kø å snakke om lenger. Litt om ettermiddagen, men tar du buss så merker du det knapt. Allikevel, skal man jobbe øst for byen så er det helt klart best å bo utenfor bomringen på østsiden, og da vil jeg absolutt foretrekke Søm fremfor Hånes. Anonymous poster hash: 27985...603 Jeg har bodd i Kristiansand de siste 8 år, all slekt på mors side bor her, samt at mor bor her. Så jeg kjenner byen bedre enn mange som har bodd her hele livstiden. Men neida, jeg har hverken gått i barnehage, barneskole, eller ungdomsskole.. Men jeg kjenner såpass til byen, at du trenger ikke den klypa med salt. Min mann er dessuten fra Kristiansand, og bodd her hele livet. Og hva jeg har skrevet har vært på bakgrunn av felles valg, og prioriteringer vi har hatt iht. flytting.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #20 Skrevet 25. mai 2014 Du er jo tydeligvis fra den andre siden av byen.. Vel, fordi det er der alle våre nye landsmenn havner. 90% av dem hvertfall. Jeg er faktisk fra Grim hvis det er andre siden av byen. Derfor vet jeg at det er mange sosialhjelpsmottakere der. Jeg vet også at det er mange innvandrere der fordi det er sentrumsnært og fordi det er mange kommunale boliger der. Jeg ville bare ha fordommene dine ut i det åpne. Kan du vise statistikken over hvem som er bosatt hvor i byen? Og hvor kommer du fra selv? Anonymous poster hash: 27985...603
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå