Gå til innhold

Sykepleiere - streik


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvorfor NSF klargjør til streik fra mandag av? Ser på nettsidene deres at det ble enighet med spekter igår om et generelt tillegg på 3.5%...

Anonymous poster hash: c9888...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere arbeidsgiverorganisasjoner, Spekter er bare en av dem, de må også forhandle med de andre. Som regel ender de på omtrent samme nivå, ellers hadde det vært flukt av folk fra et arbeidsområde til et annet.



Anonymous poster hash: 1ba27...1cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere arbeidsgiverorganisasjoner, Spekter er bare en av dem, de må også forhandle med de andre. Som regel ender de på omtrent samme nivå, ellers hadde det vært flukt av folk fra et arbeidsområde til et annet. Anonymous poster hash: 1ba27...1cf

Ja ok...men det er jo allerede store forskjeller mellom statlige foretak (sykehuset) og kommunen... Kan kanskje ikke håpe på mer enn3,5% da! selv om det er ganske bra. Skulle ønsket de fikk opp kvelds-og helgetilleggene.

Anonymous poster hash: c9888...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok...men det er jo allerede store forskjeller mellom statlige foretak (sykehuset) og kommunen... Kan kanskje ikke håpe på mer enn3,5% da! selv om det er ganske bra. Skulle ønsket de fikk opp kvelds-og helgetilleggene.

Anonymous poster hash: c9888...bc5

Det er ikke store forskjeller, minstelønnssatsen for spl i Spekter er 356 000 for en nytutdannet og 403 000 etter 10 år, mens i KS er det 354 000 for nytdannet og 405 100 etter 10 år (satser fra 2013). En del kommuner har høyere satser eller andre tillegg, fordi det er mer populært å jobbe på sykehus, så de må ha noe å lokke folk med. Jeg jobber for øvrig både på sykehus og kommunalt, og timelønnen i kommunen er ca 15 kr høyere enn sykehus, mens kvelds/natt tillegget er ca 15 kr høyere på sykehus, så det går omtrent opp i opp på lønningen.

Er helt enig i at de burde fått opp tilleggene for ubekvem arbeidstid, men det er nok dyrere for arbeidsgiver enn generelle tillegg. Ellers syns jeg det er bra at de endrer tilbake til 80% lønn under videreutdanning fremfor å gi stipend, det er nok et resultat av ekstrem mangel på spesialsykepleiere etter at ordningen forsvant for noen år siden.

Anonymous poster hash: 1ba27...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke store forskjeller, minstelønnssatsen for spl i Spekter er 356 000 for en nytutdannet og 403 000 etter 10 år, mens i KS er det 354 000 for nytdannet og 405 100 etter 10 år (satser fra 2013). En del kommuner har høyere satser eller andre tillegg, fordi det er mer populært å jobbe på sykehus, så de må ha noe å lokke folk med. Jeg jobber for øvrig både på sykehus og kommunalt, og timelønnen i kommunen er ca 15 kr høyere enn sykehus, mens kvelds/natt tillegget er ca 15 kr høyere på sykehus, så det går omtrent opp i opp på lønningen. Er helt enig i at de burde fått opp tilleggene for ubekvem arbeidstid, men det er nok dyrere for arbeidsgiver enn generelle tillegg. Ellers syns jeg det er bra at de endrer tilbake til 80% lønn under videreutdanning fremfor å gi stipend, det er nok et resultat av ekstrem mangel på spesialsykepleiere etter at ordningen forsvant for noen år siden. Anonymous poster hash: 1ba27...1cf

Takk for innspill, men jeg synes ikke det er riktig å sammenlikne en timelønn som er 15 kr høyere på dagtid med høyere kvelds/helgetillegg. Det blir som å sammenlikne eple og appelsin. :-). Jeg skiftet forøvrig fra sykehus til kommune og gikk opp fra 411 000 til 445 000. Slipper unna alle kveldsvakter og ikke minst nattevakter. Personlig skjønner jeg ikke at noen godtar de dårlige arbeidsforholdene på sykehuset... Det gjør de vell heller ikke, og her jeg bor (Stavanger) er en del jobber i kommunen vanskeligere å få enn på sykehuset.

Anonymous poster hash: c9888...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, men jeg synes ikke det er riktig å sammenlikne en timelønn som er 15 kr høyere på dagtid med høyere kvelds/helgetillegg. Det blir som å sammenlikne eple og appelsin. :-). Jeg skiftet forøvrig fra sykehus til kommune og gikk opp fra 411 000 til 445 000. Slipper unna alle kveldsvakter og ikke minst nattevakter. Personlig skjønner jeg ikke at noen godtar de dårlige arbeidsforholdene på sykehuset... Det gjør de vell heller ikke, og her jeg bor (Stavanger) er en del jobber i kommunen vanskeligere å få enn på sykehuset.

Anonymous poster hash: c9888...bc5

Som sagt betaler en del kommuner bedre for å lokke folk. Jeg godtar gladelig litt lavere timelønn på sykehuset for en mer interessant jobb! Kommunejobben min har jeg kun for å tjene litt ekstra penger innimellom, og fordi det er kjekke folk som jobber der. Men selve jobben i kommunen er drit kjedelig sammenlignet med sykehus. Jeg ble ikke sykepleier kun for å jobbe dag med de samme pasientene og prosedyrene som sendes til sykehus hver gang det er noe, jeg ble sykepleier for å få utfordringer, bli god på behandling av virkelig syke pasienter og slippe å jobbe 9-16 hver dag. Lønn er faktisk ikke alt, jobben må være interessant og faglig utfordrende også, og beklager (for her er du nok ikke enig) men det er ikke kommunal sykepleiejobb for meg.

Anonymous poster hash: 1ba27...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt betaler en del kommuner bedre for å lokke folk. Jeg godtar gladelig litt lavere timelønn på sykehuset for en mer interessant jobb! Kommunejobben min har jeg kun for å tjene litt ekstra penger innimellom, og fordi det er kjekke folk som jobber der. Men selve jobben i kommunen er drit kjedelig sammenlignet med sykehus. Jeg ble ikke sykepleier kun for å jobbe dag med de samme pasientene og prosedyrene som sendes til sykehus hver gang det er noe, jeg ble sykepleier for å få utfordringer, bli god på behandling av virkelig syke pasienter og slippe å jobbe 9-16 hver dag. Lønn er faktisk ikke alt, jobben må være interessant og faglig utfordrende også, og beklager (for her er du nok ikke enig) men det er ikke kommunal sykepleiejobb for meg.

Anonymous poster hash: 1ba27...1cf

Nå er det jo stor forskjell på arbeidsplassene hvor spennende det er da. Jobber du uten videreutdanning på en vanlig sengepost så er ikke det så mye mere spennende enn en somatisk sykehjemsavd. Mye av det samme. I tillegg så har man mere spesial avd på sykehjem, typisk helsehus som har ganske så syke pasienter.

Men som spesialsykepleier på sykehus så blir arbeidsoppgavene helt annerledes.

Anonymous poster hash: b3c35...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...