Gå til innhold

Skobutikk eller matbutikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det kanskje noen her som har jobbet i begge deler? Trenger ikke ha gjort det altså, men lurer bare på om noen har en mening om hva som er best. Har fått jobb begge steder, og sliter litt med å velge.. Selv føler jeg skobutikk virker litt bedre, med tanke på at det er mindre kunder, mindre å scanne og generelt litt roligere. Jeg takler ikke stressende situasjoner så bra, hvertfall ikke mye på en gang. I matbutikk får en jo derimot sittet store deler av dagen, og jeg får fort vondt i beina, så det hadde jo vært et pluss.. Skal nok takle både stress og vondt i beina, men er usikker på hva som vil være best.. Noen som har en mening? Hvilken jobb ville du valgt? Takk for svar!! :)



Anonymous poster hash: 0f14d...ebd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde valgt matbutikk. I sko- og klesbutikker er det fort å kjede seg, ikke er det bare å sette seg ned dersom man blir sliten av å stå heller (snakker av erfaring).

I matbutikk kan du sette deg i kassen om du vil avlaste føttene litt, ellers er det alltid noe å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt matbutikk. I sko- og klesbutikker er det fort å kjede seg, ikke er det bare å sette seg ned dersom man blir sliten av å stå heller (snakker av erfaring).

I matbutikk kan du sette deg i kassen om du vil avlaste føttene litt, ellers er det alltid noe å gjøre.

Okei, skjønner hva du mener! :) Takk for svar!

Anonymous poster hash: 0f14d...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matbutikk har jo ofte flere/lenger vakter også. De begynner tidligere og slutter senere. Så om det er en slik matbutikk, så må du jo belage deg på å jobbe til 10-11 på kvelden.

Skobutikk hadde jeg valgt, rett og slett fordi jeg er interessert i mote/accessorize, og du får knallgode rabatter. Men det er jo opp til hver enkelt hva de interesserer seg for :)



Anonymous poster hash: 5e299...e6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Har jobbet i begge deler, eller siste solgte både klær og sko da. Trivdes best i den siden jeg er interessert i mote. Matbutikk ble ganske kjedelig i lengden, til tider mye stress og man får grådig vondt i ryggen av å sitte så mye i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare jobbet i matbutikk. Det var en stor butikk, så det eneste jeg gjorde var å sitte i kassa. Det var mye stress, vond rygg, lange og seine vakter, pluss at jeg fikk betennelse i håndleddet av all scanninga.

Skulle jeg jobbet i butikk igjen og hadde valget mellom mat og sko, ville jeg valgt skobutikk. Da får du gode rabatter på sko og ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde utplassering ved en matbutikk i et år på ungdomsskolen.. Det var ganske kjedelig. Det samme hele tiden.. Og som andre sier, du begynner tidligere og slutter senere. Ofte snakk om lørdagskveld og søndager. Blir endel gåing. Dessuten nådde jeg ikke tak i alle varene med mine 1,58 m... :fnise:

Jeg hadde valgt sko-/klesbutikk. Men så liker jeg klær og sko også da! Pluss at det kommer nye varer, slipper det samme hele tiden. Finere arbeidstider, ikke fullt så mye gåing dersom du har problemer med føtter/rygg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt matbutikk, rett og slett fordi det ofte er rolige perioder i en skobutikk, og da går dagen saaakte...... Ta turen innom noen skobutikker på dagtid så skjønner du hva jeg mener :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jobbet i matbutikk i tre år nå, og trives! Dette er deltidsjobb da. Kommer litt an på hva slags butikk du har fått jobb i. Er det f. eks Kiwi eller Rema så må du forvente å jobbe på gulv også. Inntrykket her er at de ikke ansetter noen KUN til kassa, slik som store coopbutikker gjør. Når jeg jobber, så sitter jeg svært lite. Kun hvis jeg noen ganger sitter i kassen (men synes jeg jobber fortere i kassen når jeg står). Men husk at det også er varepåfylling. Synes tiden går veldig fort i matbutikk, siden det alltid er noe å gjøre, mange kunder osv.
Folk jeg kjenner som jobber i skobutikk eller veskebutikk jobber gjerne bare 5 timer, mye mindre lønn enn i matbutikk (matbutikk har jo i tillegg gode tillegger på kvelden), i tillegg er vaktene gjerne lenger i matbutikk. Skobutikk har gjerne perioder der det ikke er noen, og virker som tiden går ganske sakte egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jobbet i matbutikk i tre år nå, og trives! Dette er deltidsjobb da. Kommer litt an på hva slags butikk du har fått jobb i. Er det f. eks Kiwi eller Rema så må du forvente å jobbe på gulv også. Inntrykket her er at de ikke ansetter noen KUN til kassa, slik som store coopbutikker gjør. Når jeg jobber, så sitter jeg svært lite. Kun hvis jeg noen ganger sitter i kassen (men synes jeg jobber fortere i kassen når jeg står). Men husk at det også er varepåfylling. Synes tiden går veldig fort i matbutikk, siden det alltid er noe å gjøre, mange kunder osv.

Folk jeg kjenner som jobber i skobutikk eller veskebutikk jobber gjerne bare 5 timer, mye mindre lønn enn i matbutikk (matbutikk har jo i tillegg gode tillegger på kvelden), i tillegg er vaktene gjerne lenger i matbutikk. Skobutikk har gjerne perioder der det ikke er noen, og virker som tiden går ganske sakte egentlig..

Er stort sett enig med deg i alt, men hva mener du med at det er mye mindre lønn i en skobutikk enn i en matbutikk? Følger begge butikkene tariff, er det da samme satser ut fra Handel og Kontor.

Forøvrig er det positivt og negativt med begge deler etter hva jeg har erfart. Skulle jeg ha jobbet i matbutikk igjen, ville jeg ha vært låseansvarlig. Det er mer ansvar, mer å gjøre og du slipper kasse før klokken åtte med mindre det er helt nødvendig (i alle fall der jeg jobbet -kjempefin ordning). Det er mer som skjer, men da jeg jobbet der på dagtid, kjedet jeg meg mer enn på kveldstid -så jeg foretrekker kveldsvakter på matbutikk. Alltid noe å gjøre.

I en skobutikk jeg har jobbet, var rabattene veldig fine. Det er likevel en del løft og mye gåing og ståing her også. I perioder er det likevel roligere, og det synes jeg bare var fint. Alltid noe å gjøre, men man jobber mye alene dersom man er deltid på kveldstid.

Anonymous poster hash: 87eba...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stort sett enig med deg i alt, men hva mener du med at det er mye mindre lønn i en skobutikk enn i en matbutikk? Følger begge butikkene tariff, er det da samme satser ut fra Handel og Kontor.

Forøvrig er det positivt og negativt med begge deler etter hva jeg har erfart. Skulle jeg ha jobbet i matbutikk igjen, ville jeg ha vært låseansvarlig. Det er mer ansvar, mer å gjøre og du slipper kasse før klokken åtte med mindre det er helt nødvendig (i alle fall der jeg jobbet -kjempefin ordning). Det er mer som skjer, men da jeg jobbet der på dagtid, kjedet jeg meg mer enn på kveldstid -så jeg foretrekker kveldsvakter på matbutikk. Alltid noe å gjøre.

I en skobutikk jeg har jobbet, var rabattene veldig fine. Det er likevel en del løft og mye gåing og ståing her også. I perioder er det likevel roligere, og det synes jeg bare var fint. Alltid noe å gjøre, men man jobber mye alene dersom man er deltid på kveldstid.

Anonymous poster hash: 87eba...b7c

Da jeg gikk på videregående så var det veldig mange som jobbet på et senter i nærheten, og jeg jobbet i matbutikk. Jeg fikk høyere timeslønn enn dem, og gjør det nå også.. Kanskje ikke alle butikker følger tariff? Vet ikke..

I tillegg så jobber man jo lenger ut på kvelden i en matbutikk, så kveldssatsene er jo høyere - mer i lønn.

Er selv låseansvarlig, men synes tiden går mye fortere på dagtid egentlig.. Får mer ut av dagen generelt. Men så jobber jeg i en butikk som det generelt er en del kunder i uansett tid på døgnet, er veldig få ganger det er helt stille i mer enn 5 minutter. Da må det regne ekstremt mye, slik at folk ikke vil gå ut døra engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :) Er utrolig usikker, vil jo helst ikke angre på valget mitt, men det er jo fordeler og ulemper ved begge deler.. Men sånn er det jo med alt, så jeg får bare bestemme meg! Er bare til å komme med fler tips.



Anonymous poster hash: 0f14d...ebd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått tilbud om samme lønn og tillegg samt like lange vakter/antall arbeidsdager ved begge steder?

I så fall ville jeg nok valgt skobutikk. Matbutikk kan lett bli litt stress, og arbeidsoppgavene er svært rutinepreget og kjedelig (scanne varer og gjenta setningen: "Pose? Det blir xxx kr. Vil du ha med kvitteringen?" i det endeløse) Dessuten må du ha på deg en ukomfortabel, stygg og formløs uniform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er samme lønn og like lange arbeidsvakter, så hadde jeg nok valgt skobutikk jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått tilbud om samme lønn og tillegg samt like lange vakter/antall arbeidsdager ved begge steder?

I så fall ville jeg nok valgt skobutikk. Matbutikk kan lett bli litt stress, og arbeidsoppgavene er svært rutinepreget og kjedelig (scanne varer og gjenta setningen: "Pose? Det blir xxx kr. Vil du ha med kvitteringen?" i det endeløse) Dessuten må du ha på deg en ukomfortabel, stygg og formløs uniform.

Jeg synes det er en fordel med uniform (jeg synes ikke min kjede har de styggeste uniformene ift mange andre :fnise: ). Man slipper å fundere over hva man skal ha på seg hver dag ,klesbudsjettet går ned, man slipper å tenke på at man må ha noe rent til neste dag, etc. Bare å kaste på seg uniformen så er man fit for fight ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; dersom du blir ansatt som kun kasserer i en butikk så er det litt hipp som happ tenker jeg. Å være i kassen lengre enn to timer av gangen er vannvittig kjedelig, man kjenner det virkelig i kroppen etterhvert. Men om du får være på gulvet og rydde, fylle på varer, hjelpe kunder, ordne med priser, organisere lager, så er det ikke noe å tenke på ;) Jeg jobbet i klesbutikk og matbutikk samtidig, og selv om klesbutikkvaktene var 3-4 timer kortere, så gikk de dagene så uendeeeelig mye saktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At det er mindre stress i en skobutikk tror jeg du skal ta med en klype salt. Det kommer helt ann påhva slags skobutikk det er og hvor den er plassert (i en gågate, på et senter, hvor i senteret o.l). Nå har ikke jeg jobbet i skobutikk, men har mange års erfaring fra klesbutikk. Det er aldri stilletid og alltid noe å gjøre, og det er da det er gøy. Stress er morsomt, synes nå jeg. Mange tror det bare er kassearbeid eller å pakke opp varer, og så feil kan man ta. Og dersom man snakker av personlig erfaring og påstår noe slikt så har man aldri vært ordentlig engasjert eller involvert i selve butikkdriften, tror nå jeg (ikke alle sko/og klesbutikker som tillater det heller, noen er så store at de har spesielt ansvarspersonell).

At man aldri får sitte er en fordel - gjett om jeg har fine bein, liksom, haha ;) Så personlig ville jeg rådet deg til skobutikk, men jeg har aldri jobbet i en matbutikk, så jeg kan ikke tale mot det heller. Også kjenner du deg selv best og nå har du gjennom tråden fått høre litt av begge deler, så her må du bare føle på hva slags jobbpersonlighet du selv har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med cellar. Pluss du får mer direkte kundekontakt i skobutikk, om du sliter litt med sosialiseringen, er nok matvarebutikk bedre :)

Anonymous poster hash: c8325...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har selv jobbet i både klesbutikk og matbutikk. Ser flere nevner på ryggplager og jeg opplevde det samme selv. Det ble ofte lange dager, der man står mye. En ting kjeden jeg jobbet i begynt med var gulvmatter laget for de som står og går mye hele dagen. Godt underlag og gode joggesko hjelper!

Et lite tips for de som jobber i butikk :)  Vi hadde den bak kassa. Det er bare å spørre arbeidsgiver og forklare helsefordelene, så kan de ordne en avtale med en eller annen leverandør. Vi brukte avlastningsmatter (ståmatter) fra Berendsen. PS så det var en morsom film der som viser hvordan mattene fungerer.

 

Anonymkode: a2356...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk jobbet i begge, men skobutikk var bare mens jeg gikk på skole.

 

Fordeler med skobutikk er at du får hjelpe kundene på en helt annen måte. Matbutikk er mye rutiner, men et stort pluss er at det et lite dødtid. Så dagene går fortere. I tillegg kan du som nevnt tidligere måtte jobbe fra 1600-2300 feks. For meg er det ikke nødvendigvis en ulempe, men det kommer jo helt ann på deg.

 

Jeg aner ikke hva jeg ville valgt, for jeg elsket å jobbe med kunder i skobutikk, men 5 timer i skobutikk føltes fort som 8 i matbutikk...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...