Gå til innhold

Quo vadis Norge - mannebilens død?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ikke så lenge siden var Norge kjent som et land der folk kjører langt og der folk derfor hadde behov for gode, komfortable biler. Kjøretøy som Volvo 240/740, Mazda 929 og Toyota Camry dominerte veien. Fornuft og komfort, det var greia.

I dag er jeg på jobbmøte i Bergen. Fra Flesland kjørte jeg bak en Yaris hybrid, en IQ og en e-Up. Vonde småbiler! Folk sier de kjører bare når de må, og da må det være biler som er en plage å sitte i visst?

Stor status går i SUVer. Det er industriens måte å gjøre minibussen "kul", med en illusjon av firehjulsdreven frihet og lekre materialer. Hele poenget er å selge menn en van til dobbel pris. Lurt!

Bilpolitikken går mye rundt å subsidiere el-bil. Av statsbudsjettet går det frem at vi her snakker om 4 (fire!) milliarder kroner som går rett til privatbilismen. Istdf å subsidiere enøk-tiltak eller å presse industrien til renere væremåte, satser vi altså på å trenge sterkere ledningsnett (monstermaster, anyone?) og flere utbygde vassdrag. Kanskje importert atom- og kullstrøm? Vi tæk it!

Bil sier mye om folk. Jeg tror dessverre at Norge har havnet litt på ville veier ...



Anonymous poster hash: 1e0f2...198
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge har vært på bærtur lenge. Eneste landet i verden med hk avgift så uttrykket "norgesbiler" har oppstått. Samme bilen som alle andre. Bare mindre motor.

eks BMW 316 fantes bare her. (1 serie minste motor i 3 serie). Minste motor i 3 serie i Usa er 2.5 liter.

Bruker vi mindre drivstoff med gamle undermotoriserte kjt?? Nei, men politisk korrekthet går først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...