Gå til innhold

Hva kan vi bruke av prevensjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i fast forhold.Det har vart i 5 år. Jeg tåler ikke p-piller lenger. Nå bruker vi kondom, men det er ikke så stas. Dessuten så reagerer jeg på gummien til tider også. Vi vil ikke har barn nå. Hva slag prevensjon kan vi bruke?

Anonymous poster hash: 58078...8cd
Videoannonse
Annonse
Gjest Blubbs
Skrevet (endret)

P-ring, det bruker jeg og anbefaler.

Ellers er det jo p-stav, spiral

Edit: leifer.

Endret av Blubbs
Gjest multibox
Skrevet

P-sprøyte?

Typen din kan begynne på steroider?

AnonymBruker
Skrevet

P-ring, det bruker jeg og anbefaler.

Ellers er det jo p-stav, spiral

Edit: leifer.

P-ring: Har du hatt bivirkninger av den?

Anonymous poster hash: 58078...8cd

Skrevet

Kjør på med P-stav. Det er den sikreste (?), har få/ingen bivirkninger og varer i lang tid. Anbefaler at du søker litt på det :)

AnonymBruker
Skrevet

Du burde dra til legen å snakke om det så finner hun/han den prevensjonen som passer perfekt for deg.

Hvis du ikke kan bruke p-piller er det nok masse du ikke kan bruke også, f.eks. kan jeg kun bruke loette 28 eller hormonspiral, fant jeg og legen ut.

Anonymous poster hash: 53ef4...bb3
  • Liker 1
Gjest Blubbs
Skrevet

P-ring: Har du hatt bivirkninger av den? Anonymous poster hash: 58078...8cd

Ingen bivirkninger. Har prøvd det meste og mye på amarkedet av prevensjonsmidler, det er det jeg er mest fornøyd med. Anbefaler det sterkt.

Gjest Blubbs
Skrevet

Kjør på med P-stav. Det er den sikreste (?), har få/ingen bivirkninger og varer i lang tid. Anbefaler at du søker litt på det :)

Styr unna!! Det er det verste jeg noen gang har prøvd. Konstant blødning i 2 år, og når deb skulle fjernes hadde den grodd fast. Var vondt som pokker når legen stod med en tang inni armen og rev den løs, hsdde smerter i 2 dager etterpå.

Fint for de det funker for, men det vet du ikke før du har prøvd, dessverre. Anbefaler deg å prøve andre muligheter først :)

Skrevet

Styr unna!! Det er det verste jeg noen gang har prøvd. Konstant blødning i 2 år, og når deb skulle fjernes hadde den grodd fast. Var vondt som pokker når legen stod med en tang inni armen og rev den løs, hsdde smerter i 2 dager etterpå.

Fint for de det funker for, men det vet du ikke før du har prøvd, dessverre. Anbefaler deg å prøve andre muligheter først :)

Oi, hadde bare hørt positive ting om den frem til nå :omg:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan heller ikke gå på p-piller eller andre preparater med østrogen pga. migrene.

Ser at mine eneste alternativ er kondom eller spiral. Derfor skal jeg snart sette inn Jaydess minispiral:)

Anonymous poster hash: c7080...202
AnonymBruker
Skrevet

Her er det ei som ikke tåler p-piller, også driver folk å anbefaler andre typer hormonpreparater?! TS, om du ikke tåler p-piller (hormonbasert prevensjon) så er det fint liten sjanse for at du tåler noen andre hormonbaserte - p-ring, p-stav. p-plaster osv. De virker alle på samme måten, hormonene blir bare inntatt av kroppen på forskjellige måter.

Kopperspiral er vel det eneste sikre alternativet til kondomer om en ikke tåler hormonbaserte. Noen vil ikke sette det inn om kvinnen ikke har født barn, men delte meninger om det nå.

Pessar er bare sånn noenlunde sikkert, i kombinasjon med metoder hvor en følger med på temperatur/eggløsning litt sikrere. Men ville ikke valgt om det er totalt krise å få barn nå.

Angående å reagere på kondomer så prøv forskjellige typer, jeg reagerer f.eks på glidemiddelet på noen. Latex-frie kondomer kan også prøves, om det kan hjelpe.

Anonymous poster hash: aa09f...fa7
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke ha for mye hormoner pga migrene. Tidligere brukte jeg cerazette, men pga mye blødninger kuttet jeg den ut. Nå har jeg brukt spiral i 6 år. Perfekt prevensjon dersom man er i forhold. Da jeg ikke var i forhold hadde jeg den inne for å sikre mot graviditet samt brukte latexsfri kondom i tillegg (tåler ikke latex)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan heller ikke gå på p-piller eller andre preparater med østrogen pga. migrene.

Ser at mine eneste alternativ er kondom eller spiral. Derfor skal jeg snart sette inn Jaydess minispiral:)

I følge min lege har ikke Jaydess kommet på det norske markedet ennå. Da jeg oppsøkte henne for å få hormonspiral fikk jeg høre at Mirena foreløpig er det eneste alternativet.

Anonymous poster hash: e4ada...394

AnonymBruker
Skrevet

^Det er feil. Da er ikke legen din oppdatert. Jeg sitter nemlig og ser på min boks med Jaydess i skrivende øyeblikk.

AnonymBruker
Skrevet

^Det er feil. Da er ikke legen din oppdatert. Jeg sitter nemlig og ser på min boks med Jaydess i skrivende øyeblikk.

Æsj, det var det jeg fryktet.

Jeg spurte nemlig legen min om det var riktig at det kun er Mirena som finnes og da sa hun at "ja, foreløpig er det det" og gav meg en resept på den. Har hentet spiralen, men ikke satt den inn ennå. Tror dere det finnes noen sjanse for at jeg kan få Jaydess istedet? Uten å måtte betale for to spiraler?

For i dette tilfellet har jo legen tydeligvis drevet med feilinformering..

Anonymous poster hash: e4ada...394

Skrevet

Oi, hadde bare hørt positive ting om den frem til nå :omg:

Jeg hadde mensen to måneder i strekk av den og ekstreme humørsvingninger..

Skrevet

Hvis det bare er østerogenene som er problemet så kan du jo prøve et preparat uten øtsterogen, såkalte mini-piller.
Ville prøvd de en stund før jeg satt inn p-stav i alle fall, som også er østerogenfri.

Kjenner en som har brukt p-ring uten særlig hell. Mensen i 14 av 28 dager. Men det er jo bare å prøve, i det minste er ikke p-ringen noe som varer i årevis.

AnonymBruker
Skrevet

P-ring, hvordan fungerer det? Er den trygg for de som har større sjanse for blodpropp?

Anonymous poster hash: eb1d5...557

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...