Gå til innhold

Avslått av dps


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått til DPS hos en psykolog i et år. Avsluttet vel egentlig der for noen måneder siden, følte meg "kastet ut". "Nå er du god, ut med deg!" Min diagnose var depresjon. Nå kjenner jeg veldig behovet for å gå tilbake, da nye ting i mitt liv har dukket opp som trigger meg i hverdagen. Min fastlege sendte søknad og den ble avslått. Noen med erfaringer? DPS mente at jeg kunne bruke fastlege eller andre tjenester..... Jeg trodde man skulle få hjelp om han trengte det, fikk hjelp



Anonymous poster hash: af465...02b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gått til DPS hos en psykolog i et år. Avsluttet vel egentlig der for noen måneder siden, følte meg "kastet ut". "Nå er du god, ut med deg!" Min diagnose var depresjon. Nå kjenner jeg veldig behovet for å gå tilbake, da nye ting i mitt liv har dukket opp som trigger meg i hverdagen. Min fastlege sendte søknad og den ble avslått. Noen med erfaringer? DPS mente at jeg kunne bruke fastlege eller andre tjenester..... Jeg trodde man skulle få hjelp om han trengte det, fikk hjelp

Anonymous poster hash: af465...02b

Det virker veldig rart og ikke særlig imøtekommende av DPS. Du har rett til fritt sykehusvalg også når det kommer til psykologi og kan be fastlegen sende en søknad til en annen instans. Eller du kan gå til en privat psykolog selv om det nok koster en god del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. merkelig at DPS ikke tok deg i mot. det hørtes rart ut synes jeg. men du kan prøve å gå privat da, men slik frikortgreier. det finnes faktisk. og det ligger ikke under DPS.

eller så har du psykiatrisk sykepleier i kommunen. det er et lavterskeltilbud alle kommuner skal ha. gratis er det også. og du får samtaler så ofte du trenger.



Anonymous poster hash: 4f268...33d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be legen din om å sende en søknad til en privatpraktiserende psykolog/psykiater i nærområdet ditt. Hvis dere velger en med offentlig støtte koster ikke det mer enn å gå til DPS. Det er ofte lengre ventetid, men du kan jo være heldig. Personlig har jeg bedre erfaring med privat enn DPS. Det ble mer kontinuitet i behandlingen blandt annet.



Anonymous poster hash: 79d94...3ea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du også kan klage på vedtaket. Det er sikkert noen ukers klagefrist.

Anonymous poster hash: 37ce7...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Nå høres jeg kanskje slem ut,men detter er ikke vondt ment.Men DPS er ikke et sted man går til og så avslutter,og så går tilbake til når det dukker opp nye ting. Så det nok derfor de har henvist det til andre tjenester.Mitt tips er å undersøke om det finnes psykiatrisk helsetjenste der du bor. Her finnes det i hvert psykiatrisk uteteam,og der kan man få udelt en fast person og forholde seg til.Denne tjenesten er gratis,og ventetiden skal ikke være så lang. Og de er utdannet innenfor feltet psykisk helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå høres jeg kanskje slem ut,men detter er ikke vondt ment.Men DPS er ikke et sted man går til og så avslutter,og så går tilbake til når det dukker opp nye ting. Så det nok derfor de har henvist det til andre tjenester.Mitt tips er å undersøke om det finnes psykiatrisk helsetjenste der du bor. Her finnes det i hvert psykiatrisk uteteam,og der kan man få udelt en fast person og forholde seg til.Denne tjenesten er gratis,og ventetiden skal ikke være så lang. Og de er utdannet innenfor feltet psykisk helse.

Jeg ble jo nesten tvunget til å avslutte av min psykolog. Med en gang mitt liv var balansert for en kort peride, så ville han avslutte og skrive meg ut fra hans pasientliste.

Anonymous poster hash: af465...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått, er DPS for nød, det er ikke et sted man kan gå langvarig til. Du må finne en psykolog utenom som har frikortsordning. Om du skaffer henvisning fra legen og ringer fritt sykehusvalg, har de oversikten over hvem som har det i nærområdet ditt. De ser også hvor lang ventetid det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg ble jo nesten tvunget til å avslutte av min psykolog. Med en gang mitt liv var balansert for en kort peride, så ville han avslutte og skrive meg ut fra hans pasientliste.

Anonymous poster hash: af465...02b

Ok.Men da er kanskje ikke DPS noe uansett.Jeg ville ha undersøkt om de psykiatrisk helsetjenste. Da slipper du også å frykte at du "blir kastet ut"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problemet. Jeg har vært psykisk syk lenge, men fikk diagnosen ADHD i 2014. Fikk noen samtaler i ettertid, men vips ble jeg kastet ut igjen. Prøvde meg på skolen igjen, men sluttet da studiet ikke var min interesse samt ikke hadde jobb, så gikk på en kraftig smell med nesten innleggelse da jeg tidligere har lagt meg inn frivillig en gang før for 3 år siden. Nå fikk jeg endelig hjelp, men siden jeg glemte å møte opp på en time, samt ikke fikk noen videre beskjed avsluttet psykiater behandlingen min uten å kontakte meg først. Nå fikk jeg beskjed om at jeg er frisk, og jeg trenger tydeligvis ikke noen å prate med...

Selv er jeg vokst opp i en dysfunskjonell familie med rus og vold, samt mange traumer jeg sitter igjen med. Fy faen det er ikke enkelt å få hjelp her i landet når det gjelder psyken. Har faktisk kontaktet NAV, men fikk beskjed om at jeg ikke hadde krav på penger fordi jeg ikke går til behandling....Altså, jeg har levd på veldig lite penger i over 7 måneder, samt søkt jobb overalt men dessverre får jeg bare avslag. Jeg ber på knær etter behandling men det får jeg ikke...

Jeg er vel frisk da...



Anonymous poster hash: 9a613...eeb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problemet. Jeg har vært psykisk syk lenge, men fikk diagnosen ADHD i 2014. Fikk noen samtaler i ettertid, men vips ble jeg kastet ut igjen. Prøvde meg på skolen igjen, men sluttet da studiet ikke var min interesse samt ikke hadde jobb, så gikk på en kraftig smell med nesten innleggelse da jeg tidligere har lagt meg inn frivillig en gang før for 3 år siden. Nå fikk jeg endelig hjelp, men siden jeg glemte å møte opp på en time, samt ikke fikk noen videre beskjed avsluttet psykiater behandlingen min uten å kontakte meg først. Nå fikk jeg beskjed om at jeg er frisk, og jeg trenger tydeligvis ikke noen å prate med...

Selv er jeg vokst opp i en dysfunskjonell familie med rus og vold, samt mange traumer jeg sitter igjen med. Fy faen det er ikke enkelt å få hjelp her i landet når det gjelder psyken. Har faktisk kontaktet NAV, men fikk beskjed om at jeg ikke hadde krav på penger fordi jeg ikke går til behandling....Altså, jeg har levd på veldig lite penger i over 7 måneder, samt søkt jobb overalt men dessverre får jeg bare avslag. Jeg ber på knær etter behandling men det får jeg ikke...

Jeg er vel frisk da...

Anonymous poster hash: 9a613...eeb

Takk for svar. Ja, det er utrolig trist at det skal være slik. I brevet fra dps sto det at jeg kunne ta å snakke med min fastlege. Jeg kan vel ikke bruke min fastlege som en psykolog?

Anonymous poster hash: af465...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått, er DPS for nød, det er ikke et sted man kan gå langvarig til. Du må finne en psykolog utenom som har frikortsordning. Om du skaffer henvisning fra legen og ringer fritt sykehusvalg, har de oversikten over hvem som har det i nærområdet ditt. De ser også hvor lang ventetid det er.

Kommer ikke det litt an på hvor du bor da? Er sikkert større press i store byer. Jeg har gått til DPS i snart 4 år, og det har ikke vært nød hele tiden og har aldri vært snakk om å avslutte behandlingen og jeg er relativ "normal" :P

Synes det er synd at mange opplever å bli "kastet" ut av dps. Psykiatrien bygges ned, mens flere og flere har behov for psykisk helsehjelp, det gir ikke mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde å bli kastet ut av motsatt grunn. "Dette tilbudet her fungerer tydeligvis ikke for deg", sa han. Følte ikke at han prøvde å legge til rette for at det skulle fungere heller. Orker ikke å begynne på nytt for ente gang hos noen nye akkurat nå, men trenger hjelp. Tilstanden i Norge er slett når det kommer til psykisk helse. Det er trist. Ønsker deg lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomst83

Kommer ikke det litt an på hvor du bor da? Er sikkert større press i store byer. Jeg har gått til DPS i snart 4 år, og det har ikke vært nød hele tiden og har aldri vært snakk om å avslutte behandlingen og jeg er relativ "normal" :P

Synes det er synd at mange opplever å bli "kastet" ut av dps. Psykiatrien bygges ned, mens flere og flere har behov for psykisk helsehjelp, det gir ikke mening...

Nå vil ikke jeg si hvor lenge jeg har vært i DPS systemet da jeg har " bommet" på det her inne en gang før.Men jeg har i hvert fall gått der i mere enn et år,og det å avslutte har aldri vært noe tema. Ang det med bosted så kan det hende at i små byene så handler det kanskje om at det ikke ikke er like stort press som du sier sier.Men i de større byene så tror jeg det kan handle en del om diagnsoer,og terapauten tenker at terapien hjelper(at man kommer noen vei),og at det ikke vil være forsvarlig å avslutte behandllingen.Jeg bor ikke i Oslo nå,men jeg er fra Oslo som sagt var avsluttning aldri et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nesten bruke privat psykolog. Ja det er dyrt, men du må bare ta deg råd til det. De fleste går ikke hver uke nettopp fordi det koster penger. Bestill time hos privat psykolog og gå annen hver uke. Det blir 800 kroner to ganger i måneden. Du må bare ta deg råd til det. Sånn er det. Går til privat psykolog selv, selv om jeg egentlig ikke har penger til det.



Anonymous poster hash: 52605...b92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Da må du nesten bruke privat psykolog. Ja det er dyrt, men du må bare ta deg råd til det. De fleste går ikke hver uke nettopp fordi det koster penger. Bestill time hos privat psykolog og gå annen hver uke. Det blir 800 kroner to ganger i måneden. Du må bare ta deg råd til det. Sånn er det. Går til privat psykolog selv, selv om jeg egentlig ikke har penger til det.

Anonymous poster hash: 52605...b92

Man har ho også private psykologer med drifstavtal.Da betaler man bare til frikortgrensa,og så er det gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man har ho også private psykologer med drifstavtal.Da betaler man bare til frikortgrensa,og så er det gratis.

Det er jo selvsagt det beste, men de aller fleste har fullt med lang ventetid og er omtrent umulig å få tak i.

Anonymous poster hash: 52605...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...