Gå til innhold

Programfag vgs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente som starter i vg3 nå etter sommeren. Jeg går på realfag og sliter veldig med realfagene jeg har valgt. Jeg skal ta et programfag fra samfunnsfaglinjen neste år og lurte litt på om noen kunne anbefale et "lett" fag fra denne linjen? Ikke det at jeg ikke vil jobbe, men må bruke mye tid på å få til realfagene mine så vil gjerne at det nye faget jeg får neste år ikke skal være så vanskelig.

Noen som vet hvordan feks psykologi, rettslære og sosiologi er? Kan nevne at jeg er veldig glad i samfunnsfag og er flink i fag som norsk, religion, historie osv. (Valgte egentlig litt feil når jeg valgte realfag)

Takk på forhånd :)

Anonymous poster hash: 6fe9f...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke tatt samfunnsfag så er vel ikke rette personen til å uttale meg, men etter det jeg har hørt er sosiologi, geofag (er vel et realfag) og historie og filosofi ganske greie. Jeg tror jeg ville valgt sosiologi.



Anonymous poster hash: bd2a6...7e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde noe som het sosialkunnskap som var veldig bra :) Du kunne også hatt samfunnsfaglig engelsk, jeg synes det var veldig lett hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bytte hele programområde dersom det er noe du ønsker. Du kan ta de fagene du mangler som privatist og melde deg opp til samfunnsfagene VG3 til høsten. Jeg er nok sikker på at skolen din går med på det så lenge du melder deg opp som privatist til høsten. Jeg kjenner noen som gjorde dette i fjor.

Ellers så kan jeg si at psykologi 2 er et greit fag. Jeg deler av pensum er ganske kjedelig, mens andre er litt mer interessante. Nå spørs det jo helt hva du interesserer deg for og hva slags lærer du ender opp meg. Jeg har en ganske fryktelig lærer i psykologi 2, og jeg synes det har ødelagt faget litt for meg.

Sosiologi og sosialantropologi blir vel omtalt som det letteste faget på VGS. Dette er nok et godt valg.



Anonymous poster hash: d704c...cb8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt sosiologi og sosialkunnskap, sosiologi er lettere enn sosialkunnskap da det er et muntlig fag og ikke et skriftlig fag, så man slipper heldagsprøvene. Vil anbefale å ta et fag som er muntlig og ikke skriftlig, det er mye mindre jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Psykologi var veldig gøy, og ganske lett hvis du har litt kunnskaper i bunn. Kan absolutt anbefale det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke tatt samfunnsfag så er vel ikke rette personen til å uttale meg, men etter det jeg har hørt er sosiologi, geofag (er vel et realfag) og historie og filosofi ganske greie. Jeg tror jeg ville valgt sosiologi.

Anonymous poster hash: bd2a6...7e6

Har hørt at geofag ikke er så lett jeg...

Anonymous poster hash: 2e1c8...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt sosiologi :) Mye av faget kan man selv relatere til, og man har mulighet til å kunne tenke seg til svarene :) Er også et veldig interessant fag som mange ganger fikk meg til å tenke "aha, det er slik det er" eller "åja, det var derfor....."



Anonymous poster hash: 3faa5...7fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :-)

Blir nok litt stress å ta tre fag som Privatist i vg3 når alle fag teller og det er viktig med gode karakterer i alle fag. Heldigvis har jeg bare ett realfag neste år som jeg syns er veldig vanskelig så da greier jeg nok å konsentrere meg mye om det :-)

Endte opp med å velge sosiologi og syns det virker veldig interessant i tillegg til at det tydeligvis ikke er særlig krevende, håper jeg har gjort et riktig valg :-)

TS

Anonymous poster hash: 6fe9f...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv sosiologi, syntes det var et greit fag. Var litt ulike begrep å lære seg til prøvene, samtidig er det et litt sånn "blablabla"-fag. Fin kombinasjon syntes jeg. De som hadde rettslære syntes at det var mye mer krevende enn sosiologi (de hadde hatt sosiologi først).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale markedsføring og ledelse 1! I tredje klasse var det ange som tok dette sammen med andreklassingene. Er ikke veldig tungt teoretisk, også kan man bare komme opp i muntlig eksamen i det. Er kanskje ikke en fordel for alle, men gjennomsnittskarakteren er høyere på muntlige enn skriftlige eksamener :)



Anonymous poster hash: 86af7...3e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :-)

Blir nok litt stress å ta tre fag som Privatist i vg3 når alle fag teller og det er viktig med gode karakterer i alle fag. Heldigvis har jeg bare ett realfag neste år som jeg syns er veldig vanskelig så da greier jeg nok å konsentrere meg mye om det :-)

Endte opp med å velge sosiologi og syns det virker veldig interessant i tillegg til at det tydeligvis ikke er særlig krevende, håper jeg har gjort et riktig valg :-)

TS

Anonymous poster hash: 6fe9f...bf2

Du kan jo ikke bare ha et, du må ha to fra samme programlinje samf/realf for å få vitnemål ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke bare ha et, du må ha to fra samme programlinje samf/realf for å få vitnemål ..

Du må jo nesten lese hele setningen. TS skriver at hun kun har ett realfag neste år som hun synes er vanskelig. Hun har antakeligvis et realfag til, men dette er et fag hun ikke synes er vanskelig.

Anonymous poster hash: d704c...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo nesten lese hele setningen. TS skriver at hun kun har ett realfag neste år som hun synes er vanskelig. Hun har antakeligvis et realfag til, men dette er et fag hun ikke synes er vanskelig.

Anonymous poster hash: d704c...cb8

Leste hele setningen, men bedre å "spørre" dumt en gang for mye enn at ts brenner seg på å gjøre den feilen. I tillegg skrev hun "Jeg går på realfag og sliter veldig med realfagene jeg har valgt". Better to be safe than sorry.

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...