Gå til innhold

Lavkarbo lefse/wraps


anneira

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor jeg kan få tak i lavkarbo lefser eller wraps som man kan ha salat, kylling osv i ? Jeg er ikke så glad i å bake... Enten noe som er veeeldig enkelt, eller noe man kan få kjøpt på butikk?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips :-) er det noen gode som kan kjøpes på butikk i Norge tro? Type rema, Kiwi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette mye etter lefse da jeg startet med lavkarbo. Samtidig var jeg også veldig opptatt av å prøve å spise så likt som mulig som før, men lavkarbotilpasninger.

Min erfaring er at dette er dumt. Det fører deg inn i et kosthold der du spiser mye tilsetningsstoffer som skal ha samme egenskaper som det som finnes i karbohydratrike varer som korn.

Nå er jeg mer opptatt av kvaliteten på det jeg spiser fremfor karbohydratinnholder, men jeg spiser fortsatt ikke ting som utelukkende er en karbohydratkilde. Derunder korn.

Lefsene som linkes til over er det mange som liker, men de er ikke spesielt sunne. De inneholder både hvete, ekstra gluten, soya og en rekke andre ting som man i utgangspunktet utelukker fra dietten når man velger lavkarbo. Strengt tatt er ikke de veldig lite karbohydrater i heller. De har mer karbohydrater enn feks potet.

Det finnes oppskrifter på egglefser, som i praksis er en veldig, veldig tynn omelett. Jeg synes ikke de er noe særlig gode. De smaker egg. Selv bruker jeg salatblader om jeg har behov for å pakke mat inn i en wrap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Her er en kjempegod oppskrift: http://sjelemat.blogspot.no/2012/11/lavkarbo-tortilla-lefser.html - litt arbeid, men de blir faktisk veldig gode, og inneholder hverken soya, gluten eller andre "uhumskheter". Hvis du bruker mandelmel, vil jeg for øvrig anbefale å ikke bruke det fettreduserte fra Funksjonell mat, da blir deigen veldig klissete og vanskelig å kjevle ut. Selv har jeg god erfaring med mandelmel som jeg har malt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, link og oppskrift! Salatb lad er jo genialt! Hvordan salat bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, link og oppskrift! Salatb lad er jo genialt! Hvordan salat bruker du?

Alle som er store nok. Kål funker også. Du kan også blansjere dem i mindre en 10s i kokende vann så blir de mykere. Kjøl ned i iskaldt vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er store nok. Kål funker også. Du kan også blansjere dem i mindre en 10s i kokende vann så blir de mykere. Kjøl ned i iskaldt vann.

Takk for tips, det skal jeg prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Egg i brød og wraps, neitakk. Æsj!

Anonymkode: eb4ee...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...